Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Christer Romson Lande
Ingrid skrev:Jag får lägga till alla såna här saker som text över själva filmen. Jag tror inte jag gör om den här filmen nu, utan går vidare till andra knytningar.
Det är inte säkert att det är bäst att göra något åt det alls. Att lägga på text är ju också störande. Det kan vara så att det bästa är att bara lära sig inför kommande filmer. Och det är säkert olika från fall till fall, men jag menar att bara för att man påpekar en sak så är det inte automatiskt säkert att det rätta är att göra nåt åt den.
Ingrid skrev:
Christer Romson Lande skrev:Sen håller jag med om ljudet. Jag tror att det finns program som kan minska bruset och dra upp volymen. Det hade varit bra med tal till den inledande texten också, i stället för helt tyst som det är nu.
Ska kolla upp det där med program sen. Just nu använder jag bara de redigeringsprogram för film som jag har med i datorn. Men det var ett bra tips. Det där med tal till inledande texten, tänkte du att jag ska berätta vad filmen går ut på, eller ska jag bara läsa upp den text som visas?
Kan vara en ide att köpa en extern mikrofon, om det går att koppla in en sån till din kamera.
Ingrid skrev:
Christer Romson Lande skrev:Just amningsvideon kommer väl inte ge mig så mycket personligen
Jaså, du tänkte inte slå dig på att börja amma... Annars vet jag att min man hade läst någonstans om en afrikansk man som hade börjat amma sina barn när frun dog, och att det visst hade fungerat – fast jag vet inte riktigt vad man ska tro om det!
Det finns en del trådar om manlig amning på sjalbarn. Män har de körtalr/vävnader/mjölgångar et.c. som behövs för amning och pojkar producerar häxmjölk i samma utsträckning som flickor. Och det finns hormonella rubbningar hos män som sätter igång mjölkproduktionen. Och kvinnor kan få igång mjölkproduktionen utan att föda barn. Så det är en del förutom dylika anekdoter som talar för att manlig amning kan fungera. (Men det har inte så mycket med den här trådens ämne att göra).
Användarens profilbild
Av Ingrid
JinxLinda skrev:
Myrten skrev:Kan du fixa en film med ryggknyt med en 2-månadersbäbis också (en riktig bäbis alltså, inte en docka) så vore jag mycket tacksam. :D
Sån vill jag också se :)
Ursäkta, Myrten och JinxLinda, jag kom av mig lite med svaren där. Har fullt upp med både bokföring och inskolning av båda barnen på nytt dagis...

Hur som helst, det där med att bära pyttesmå barn på ryggen i sjal är lite knepigt tycker jag. Jag brukar inte rekommendera det till de föräldrar som bär sitt första sjalbarn. Alltså, det kan ju vara barn nr 2, men kanske första gången man använder sjal. Helst ska man ha använt sjal till ett barn tidigare (det är min åsikt i alla fall) innan man sätter upp ett barn som inte kan hålla huvudet själv, bak på ryggen. Har man använt sjal tidigare, så har man en grundläggande kännedom om hur sjalen fungerar, och också bättre kläm på hur det antagligen blir på ryggen. Jag provade själv med mitt andra (sjalbarn) när han var 2-3 månader, men jag tyckte inte det kändes bra. Men jag vet också föräldrar som har börjat knyta upp sina barn tidigt på ryggen, fast det är första sjalbarnet. Men jag skulle nog rekommendera att vänta då i alla fall tills det är 3-4 månader och kan hålla upp huvudet själv. Allra helst vänta tills det kan sitta stadigt själv på golvet. Och så är det förstås enklare om man inte är förstagångsförälder, utan har åtminstone ett barn tidigare. Då är man ju mer van överhuvudtaget vid att handskas med bebisar och hur de reagerar.

Om man vill bära tidigt på ryggen, och inte har burit barn tidigare i sjal, så skulle jag nog hellre rekommendera en sele där man kan sätta fast barnet i selen och så sätta den på ryggen. Då är det betydligt enklare, och man kan också känna sig trygg med att barnets huvud får rätt stöd. De selar jag känner till som man kan sätta fast barnet i är ju Beco Butterfly, och en annan sele som heter Wilkinet. Annars kan man väl också sy en MeiTai själv och sy dit en typ av babyinlägg, som man kan sätta fast barnet innanför innan man sätter upp den på ryggen. Hänger ni med på vad jag menar?

Har man burit ett barn tidigare i sjal, tycker jag nog man kan prova att bära barnet ganska tidigt på ryggen om man känner för det. Men som sagt, jag provade själv och tyckte inte det kändes bra, så en sån instruktionsfilm kan jag tyvärr inte lova att spela in i första taget. Då måste jag få tag i någon som knyter upp spädisen på ryggen och kan visa och det är ganska tunnsått med dem kan jag säga! Fast är det någon som läser det här och är villig att hjälpa mig med en sån film, så får den gärna höra av sig till mig :hello:
Användarens profilbild
Av Myrten
Ingrid skrev:Om man vill bära tidigt på ryggen, och inte har burit barn tidigare i sjal, så skulle jag nog hellre rekommendera en sele där man kan sätta fast barnet i selen och så sätta den på ryggen. Då är det betydligt enklare, och man kan också känna sig trygg med att barnets huvud får rätt stöd. De selar jag känner till som man kan sätta fast barnet i är ju Beco Butterfly, och en annan sele som heter Wilkinet. Annars kan man väl också sy en MeiTai själv och sy dit en typ av babyinlägg, som man kan sätta fast barnet innanför innan man sätter upp den på ryggen. Hänger ni med på vad jag menar?
Jag hänger med! Och har en Butterfly på väg från USA! Sjalen får vänta ett par månader för ryggbärning.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ja men vad bra! Det tror jag du blir nöjd med. Skriv gärna här sen när du har provat med Becon och bebisen på ryggen, skulle vara kul att höra hur du tycker att det fungerar.
Användarens profilbild
Av Myrten
Ingrid skrev:Ja men vad bra! Det tror jag du blir nöjd med. Skriv gärna här sen när du har provat med Becon och bebisen på ryggen, skulle vara kul att höra hur du tycker att det fungerar.
Ska bli!
Användarens profilbild
Av Myrten
Myrten skrev:
Ingrid skrev:Ja men vad bra! Det tror jag du blir nöjd med. Skriv gärna här sen när du har provat med Becon och bebisen på ryggen, skulle vara kul att höra hur du tycker att det fungerar.
Ska bli!
Det verkar tyvärr inte bli någon bild med liten Lova på ryggen i Beco. Hon vill inte sitta i den. Jag får inte till hennes ben på ett bra sätt i insatsen och har inte lust att "plåga" henne mer. Jag väntar med Becon tills hon kan sitta med benen utanför och kör med långsjal på magen istället.
Användarens profilbild
Av Strömming
jättebra instruktion! första gången jag ser hur en sjal kan knytas så det ska jag prova direkt!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?