Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Summer
NeaVida skrev:Här är en liten bild-tutorial på min snabb-OnBag, med "skarvade" axelband. Beskrivning i text (och större bild) finns på barsjalar.blogspot.com
Använder du samma mått som orginalet? Jag har läst instruktionerna men hänger inte riktigt med :oops:
Användarens profilbild
Av Vida
Summer skrev:
NeaVida skrev:Här är en liten bild-tutorial på min snabb-OnBag, med "skarvade" axelband. Beskrivning i text (och större bild) finns på barsjalar.blogspot.com
Använder du samma mått som orginalet? Jag har läst instruktionerna men hänger inte riktigt med :oops:
Neeej, den är superduperliten...

Men du, kan inte du PMa mig när i texten jag "tappar" dig - för jag vill att instruktionen ska vara lätt och rätt...
Användarens profilbild
Av Summer
NeaVida skrev:
Summer skrev:
Neeej, den är superduperliten...

Men du, kan inte du PMa mig när i texten jag "tappar" dig - för jag vill att instruktionen ska vara lätt och rätt...
Jag funderar på om jag är dum i huvudet idag eller om det är permanent ;) Ska läsa igenom igen, men måtten vore i alla fall bra att ha... Och mer bilder på den färdiga väskan.
Användarens profilbild
Av solängel
melon skrev: Dubbelsöm, som jag fattat det är; lägg tyget aviga mot aviga och vik till en fåll (alltså vik två gånger) och sy en sticksöm. Det blir väldigt tjocka fållar men snygga och stadiga som på riktiga väskor.
Det där var nog den bästa förklaring till dubbelfåll jag hört, äntligen fattar jag hur det ska vara. Nu måste jag bara ta mig i kragen och börja sy också, fast det är svårt nu när det är så varmt... 8)
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:
melon skrev: Dubbelsöm, som jag fattat det är; lägg tyget aviga mot aviga och vik till en fåll (alltså vik två gånger) och sy en sticksöm. Det blir väldigt tjocka fållar men snygga och stadiga som på riktiga väskor.
Det där var nog den bästa förklaring till dubbelfåll jag hört, äntligen fattar jag hur det ska vara. Nu måste jag bara ta mig i kragen och börja sy också, fast det är svårt nu när det är så varmt... 8)
OBS! Jag vet ju inte om det är så hon menar, men det är så jag uppfattat det. :wink:
Användarens profilbild
Av zmurfan

Bild
Jag vill ha lite fler mått på den här väskan. Det enda som står är 2 meters längd på banden. Vad är det för mått på resten?
Av surftrollet
Apelsin skrev:
melon skrev:
solängel skrev:
OBS! Jag vet ju inte om det är så hon menar, men det är så jag uppfattat det. :wink:
så fattade jag också, men jag ser att andra inte har sytt så
Det är så jag också har sytt och ärligt talat tror jag att det blir stadigast så. ;)
Användarens profilbild
Av solängel
esarina skrev:
Apelsin skrev:
melon skrev:
solängel skrev:
så fattade jag också, men jag ser att andra inte har sytt så
Det är så jag också har sytt och ärligt talat tror jag att det blir stadigast så. ;)
Ja, tidigare när jag läst har jag fattat det som att man ska sy dubbelt som man gör tex på bärpåsar. Alltså, först aviga mot aviga, vända, sedan sy räta mot räta. Men jag fattade aldrig hur man skulle få till det i hörnen. På det där sättet begriper jag bättre.
Användarens profilbild
Av Vida
Måttet som vi har använt till väskorna är ... olika.

Men på BB-väskan så är det 35 bred och 45 hög i slutmått, och 15 cm axelband. Det betyder att tygstycket är:
45 (lock) + 45 (bakstycke) + 15 (botten) + 45 (front) = 150 cm. x 35
Man behöver INTE räkna med mer än en sömsmån på höjden, om man gör upplägg på locket.
Så innertyget är alltså 150 cm + upplägg (8 cm), plus fåll (2 cm) =160 cm... Plus en sömsmån (på två cm)

Och axelbanden är då 2-2,5 meter x 15 cm, och en cm sömsmån på vardera sida.

Den lilla röd-svarta väskan har jag sytt i måttet 20 höjd och 15 bredd... och 1 meters axelband
Användarens profilbild
Av emelianna
Neavida - men hallå vad snygga väskor du gör!! :app:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Dumma onbag! Fy vad den var krånglig och sy... och började inte tycka om den innan den var klar... men nu är den det! usch! får se om jag gillar den när den är packad.
Jag som gjort mig sånt besvär... färgat lenda brun, letat secondhand tyg till foder...
mitt tips! man ska inte sy en onbäg om man;1. hatar att pressa!
2. hatar att sprätta!
3. vill ha flyt/att det ska gå fort!
4. om man inte vill paja nålen!

ska såsmoningom sy min egen variant... tror jag kommer gilla den mer.
Sånt som jag inte fick till... hörnen (förstår inte beskrivningarna)
Den där sömmen... som Nea gjort där man ser fodret var snyggt, men jag körde vikdubbeltvarianten, och då hade jag för lite tyg vid sidan om ytterfickorna, som dessutom blev för smala för nån vattenflaska. (tog ingen sömsmån eftersom alla tyckte de blev så stora...)
Och hur gör man vikningen där övergången från sidsöm till söm på axelbanden snygg..

jag kommer inte sy en onbag igen! 8)
:?: :?: :?:
Användarens profilbild
Av Elin G
Emmamedhunden skrev:man ska inte sy en onbäg om man;
1. hatar att pressa!
2. hatar att sprätta!
3. vill ha flyt/att det ska gå fort!
4. om man inte vill paja nålen!
Det håller jag verkligen med om. Men jag gillar min onbag (och att pressa och paja nålar, det andra stod jag bara ut med :wink: ).
Användarens profilbild
Av mjukdjur
men ÅH vilka fina väskor!! jag vill verkligen verkligen ha en onbag. inge vidare på att sy men jag kanske får göra ett försök i alla fall :shock:
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Jaa, jag vill också ha. Fast jag skulle nog hellre vilja ha babyvarianten. Den andra känns som att den skulle bli gigantisk på mig. Sedan har jag dessutom en tendens att packa efter hur stor väskan är och då blir det så tungt med stor väska. Synd bara att det inte fanns mönster på den mindre men det kanske bara borde vara att gå efter det vanliga mönstret och göra den mindre?

Då skulle det bara vara det där med att överkomma att jag är helt kass på att sy :roll:
Av Woodgroves
Någon som har lust att sy en Onbag åt mig? Jag betalar självklart för tyg och arbete! Skicka pm om någon har tid och lust!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 26
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?