Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av doc
Hade tid igår och surfat lite på nätet och på en ungersk bärabarn sida läste jag att man inte rekommenderar att bära barn på magen om bebisen väger 5-7 kg. :shock: Förklaringen är att det inte är bra för mammas bäckenbotten.
Enligt sidan ska man bära såna stora barn på ryggen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra.....tycker att det är jättemysigt att bära på magen fast ibland måste jag kniiiiiiipa på riktigt :oops: för jag inte har blöja på mig.

Ni som vet mer än jag, hur gör ni?
Användarens profilbild
Av sarisen
jag bär fortfarande sigrid på magen ibland (när hon nu vill gå med på att sjalas). hon är 19 månader och väger 11,5 kilo. det jag kan tycka är lite jobbigt är att hon är så lång så hon är liksom i vägen. men det är mest när hon vill amma eller somna så det är bara mysigt :heart:
Användarens profilbild
Av ZaZi
Jag bar S på magen tills det inte gick längre. När barnet blir för långt för att bäras på magen så blir det besvärligt med krockande huvuden. :lol: Men s var i alla fall mer än 12 mån när jag bar henne på magen. Vid 18 mån hade jag nästan helt övergått till att bära på ryggen, men fortfarande mysbär vi lite på magen då och då. (S är drygt tre år och stax under metern lång. Väger kanske 13 kg)

Här bär jag S på magen. Hon är 2 år och 2 mån på bilden.
Bild
Användarens profilbild
Av vovvemor
Ojdå, jag som bar min 13-kilos snart-tre-åring på magen någon timme häromdagen... :wink: Lillkillen, snart 11 kg, 14 månader, åker gärna på magen allt som oftast. Och förra veckan hade jag en på magen och en på ryggen i trekvart när vi gick runt i en djurpark...*s* Jag har inte tänkt på det alls med andra ord.
Användarens profilbild
Av Sami
hon är över 90cm lång men när hon är trött så vill hon bäras fram... trots att jag är kort och hon har sitt huvud i näshöjd på mig... men hon lägger ner sitt huvud mot mitt bröst (ok övre delen av bröstkorgen) så hon ligger under hakan på mig....

hon är snart 3 år och väger 12 kg...

på pappa går det bättre att åka magen... han är nästan 2 meter lång kolla här på dessa mysnissar!!!

Bild

Så hur länge man kan bära fram är nog en smaksak.. jag bär ju min 5 åring fram men inte så länge med alla de lååånga benen och armarna.. men även han tycker det är skönt när man är så ledsen att det inte går att sluta att gråta... ( En mycket känslig liten kille....)

Huruvida det är lämpligt eller inte är nog upp till varochen. och jag tycker nog att det verkar vara så att man bär allt mindre och mindre ju äldre barnet blir...

Sen tror jag ungrarna missat en sak... Mammor som bär sina barn mycket blir starkare efterhand som barnet växer och därmed även bäcken och dess strukturer för att man tvingas till att både lyfta och bära rätt. Samt så halveras barnets vikt när man bär det i sjal eller ergonomiska bärdon och då blir det inte så tungt...

Man börjar ju inte efter förlossningen att bära ett barn på 15 kg direkt utan man vänjs bit för bit till vikten på barnet och blir själv allt starkare... Så näääh jag tror inte så mycket på det där...

Jag är ju själv så illa i mitt bäcken att jag suttit i rullstol under mina graviditeter och jag har inte ramlat i tu.... jag tror att om jag inte burit mina barn så hade jag inte gått alls idag. Jag började sjala redan medan jag satt i rullstolen och mina var nyfödda och jag inte kunde gå ännnu...

Jag är inte någon expert utan det här är mina spånerier
doc skrev:Hade tid igår och surfat lite på nätet och på en ungersk bärabarn-sida läste jag att man inte rekommenderar att bära barn på magen om bebisen väger 5 – 7 kg. Förklaringen är att det inte är bra för mammas bäckenbotten. Enligt sidan ska man bära såna stora barn på ryggen.
Är det min mammas eller barnets mammas bäckenbotten som ska ta stryk om jag bär barnet på magen? Eller kanske den ungerska websideutgivarens mamma? (Vems mage, för resten, min, barnets eller mammans? Och på vems rygg är det jag ska bära barnet i stället? Och slutar bäckenbotten att ta stryk om barnet väger mer än sju kilo?)

Okej, jag ska sluta fjanta mig. Står det vem som avråder och på vilket sätt som bäckenbotten riskerar att skadas? Om det är ett ospecificerat "man" och en inte närmare specificerad "inte är bra", så tycker jag att varningen är lite oseriös.
Användarens profilbild
Av Elfsborgslinda
Bär Kasper för det mesta på ryggen men om ham är gosig så tycker jag det är mysigt att bära fram!
Användarens profilbild
Av 4ungar
bär mest på ryggen men vid mys o trött är det mysigt att bära fram :D
Av Virriga familjen
Bär nästan alltid på magen, för jag är kass på att knyta på ryggen än så länge. Sonen väger 9kg och det går ju bra... :D
Av Clementin
Bär fortfarande treåringen (ca. 15kg) på magen ibland och har då inga problem med bäckenbotten. :wink:
Av doc
Tackar för alla åsikter.
Tittade denna hemsida igen, det är varken läkare eller barnmorska som avråder från magbärandet det är en mamma som är återförsäljare till olika bärdon. Så jag gärna struntar i det och fortsätter att bära lillan på magen. :lol:
Av doc
Apelsin skrev:allvarligt? då skulle jag ha burit S på ryggen när han ar 2 veckor, för 4560 vägde han då han föddes.

Det lät allvarligt :shock: fast jag blev lika shockad som du.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?