Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
jag håller på med ett papper till min bvc-sköterska som hon kan ha/visa till andra föräldrar, en liten sammanställning av olika sjalar ocg vad de används till.

jag tar oxå med vanliga frågor och svar, men kom bara på en :-)

hjälp mig, är ni snälla. kommentera gärna åt alla håll och kom med fler frågor o svar :-)

Bärsjalar

trikåsjal/elastisk sjal: Bra nybörjarsjal. Mysig för spädbarnet. Lätt att knyta, det märks inte lika lätt om man gör ”fel”. En och samma knytning används för fler olika sätt att bära barnet. Från nyfödd upp till ca 10 kg, men myssjal långt upp i åldrarna. Kan användas långa dagar om både bärare och barn vill.

Ringsjal: Bra snabbsjal. Svår att få till med en nyfödd som inte har styrsel. Bra som komplement för de tillfällen du antagligen bär på höften ändå, som t ex matlagning, när du handlar mm, men du får båda armarna fria.

Långsjal: Ungefär som trikåsjal, fast stum. Du kan bära på magen, höften, ryggen......... Det finns flera olika knytningar

Kortsjal: Egentligen som ringsjal fast du knyter och är därför något svårare att få rätt, men övning ger färdighet.

Ergonomiska selar: som en ryggsäck fast med barn i istället. Du kan bära på rygg, mage eller höften. Den har rejält avbärarbälte på höfterna som tar bort största delen av barnets vikt från axlarna. Flera selar kan användas från nyfödd. För kort eller långbärning.
exempel på märken, beco, manduca, ergo, bondolino, patapum m fl.

Meitai/fyrkantssjal: blandning mellan sjal o sele, som en knytsele ungefär. Den kombinerar sjalens avlastning och selens enkelhet.

Detta är de vanligaste, många fler finns.
Vanliga frågor och svar
Hur länge kan jag bära?
Svar: Så länge du använder vagn och så länge du orkar och vill.
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag tänker att även en trikåsjal är en långsjal, så kan du inte skriva vävdsjal istället för långsjal.
På frågor och svar kan du ju ha något om de olika längderna på långsjal. Tex varför finns det olika längder?
På trikåsjal kan man ju ha med att man kan ha den färdigknuten och bara sätta i och ta ur barnet utan att knyta om.
På ringsjal kan man ju nämna att den snedbelastar och därför kanske inte är bästa valet för längre bärstunder.

Det var några tankar från mig :D

Kul med en bvc sköterska som vill dela ut info om sjalar :tumup:
Användarens profilbild
Av aspen
tacktack :-)

här kommer uppdateringen:
Bärsjalar

trikåsjal/elastisk sjal: Bra nybörjarsjal. Mysig för spädbarnet. Lätt att knyta, det märks inte lika lätt om man gör ”fel”. En och samma knytning används för fler olika sätt att bära barnet. Från nyfödd upp till ca 10 kg, men myssjal långt upp i åldrarna. Kan användas långa dagar om både bärare och barn vill. Du kan knyta på den på morgonen och ta i och ur barnet under dagen utan att knyta om.

Ringsjal: Bra snabbsjal. Svår att få till med en nyfödd som inte har styrsel. Bra som komplement för de tillfällen du antagligen bär på höften ändå, som t ex matlagning, när du handlar mm, men du får båda armarna fria. Den snedbelastar i o m att du bara har den över ena axeln vilket gör den jobbig för längre stunder

Vävd sjal: Ungefär som trikåsjal, fast stum. Du kan bära på magen, höften, ryggen......... Det finns flera olika knytningar och längder.

Kortsjal: Egentligen som ringsjal fast du knyter och är därför något svårare att få rätt, men övning ger färdighet.

Ergonomiska selar: som en ryggsäck fast med barn i istället. Du kan bära på rygg, mage eller höften. Den har rejält avbärarbälte på höfterna som tar bort största delen av barnets vikt från axlarna. Flera selar kan användas från nyfödd. För kort eller långbärning.

Meitai/fyrkantssjal: blandning mellan sjal o sele, som en knytsele ungefär. Den kombinerar sjalens avlastning och selens enkelhet.

Vanliga frågor och svar
Hur länge kan jag bära?
Varför är alla sjalar olika långa?
Svar: Olika längder är bra för olika knytningar. T ex så blir den perfekta sjalen för ryggknyt ofta för lång för magknyt.
Var kan jag läsa mer?
Svar: www.sjalbarn.se Där finns allt från knytbeskrivningar via sytips till forum där du kan få tips, se bilder på hur det ska se ut, fråga om allt möjligt. Man får svar på allt där.
Användarens profilbild
Av Mamin
Väldigt bra skrivet, borde finnas på varje BVC :)

En ironisk fråga nedan...

Fråga: Sitter barnet fast och får det luft? :Hahaa:
Användarens profilbild
Av aspen
Mamin skrev:Väldigt bra skrivet, borde finnas på varje BVC :)

En ironisk fråga nedan...

Fråga: Sitter barnet fast och får det luft? :Hahaa:
bra, det är nog folk som undrar det oxå, det mpste med ;-)
Användarens profilbild
Av aspen
uppdatering :-)
Bärsjalar

trikåsjal/elastisk sjal: Bra nybörjarsjal. Mysig för spädbarnet. Lätt att knyta, det märks inte lika lätt om man gör ”fel”. En och samma knytning används för fler olika sätt att bära barnet. Från nyfödd upp till ca 10 kg, men myssjal långt upp i åldrarna. Kan användas långa dagar om både bärare och barn vill. Du kan knyta på den på morgonen och ta i och ur barnet under dagen utan att knyta om.

Ringsjal: Bra snabbsjal. Svår att få till med en nyfödd som inte har styrsel. Bra som komplement för de tillfällen du antagligen bär på höften ändå, som t ex matlagning, när du handlar mm, men du får båda armarna fria. Den snedbelastar i o m att du bara har den över ena axeln vilket gör den jobbig för längre stunder

Vävd sjal: Ungefär som trikåsjal, fast stum. Du kan bära på magen, höften, ryggen......... Det finns flera olika knytningar och längder.

Vanliga frågor och svar
Hur länge kan jag bära?
Svar: Olika längder är bra för olika knytningar. T ex så blir den perfekta sjalen för ryggknyt ofta för lång för magknyt.
Ramlar inte barnet ur?
Svar: Nej, barnet sitter i ett kryss och det stödjer bakåt också, så det är säkert.
Får barnet luft?
Svar: Jajemen, det är ingen fara. Är man orolig ändå, jag man vika ner lite av sjalen just där munnen är.
Var kan jag läsa mer?
Svar: www.sjalbarn.se Där finns allt från knytbeskrivningar via sytips till forum där du kan få tips, se bilder på hur det ska se ut, fråga om allt möjligt. Man får svar på allt där.
Användarens profilbild
Av Nova
Inte bara att långsjalen är stum. Kanske inte lät enbart positivt? :roll:
Förslag:
Stadigare än en trikåsjal och ger bättre avlastning när barnet blir tyngre.
Användarens profilbild
Av aspen
Nova skrev:Inte bara att långsjalen är stum. Kanske inte lät enbart positivt? :roll:
Förslag:
Stadigare än en trikåsjal och ger bättre avlastning när barnet blir tyngre.
bra, tack :-)
Bärsjalar

Vävd sjal: Stadigare än en trikåsjal och ger bättre avlastning när barnet blir tyngre. Du kan bära på magen, höften, ryggen......... Det finns flera olika knytningar och längder.

Vanliga frågor och svar
Hur länge kan jag bära?
Ramlar inte barnet ur?
Svar: Nej, barnet sitter i ett kryss och det stödjer bakåt också, så det är säkert.
Får barnet luft?
Svar: Jajemen, det är ingen fara. Är man orolig ändå, jag man vika ner lite av sjalen just där munnen är.
Var kan jag läsa mer?
Användarens profilbild
Av aspen
och är det nån som vill göra lika eller nåt så är du välkommen att sno texten ;-)
Användarens profilbild
Av amani
Jaaa, min bvc sköterska ville oxå ha nån slags lista, eftersom det är många som frågar och hon har noll koll!
Jag skrev nåt igår men har itne hunnit kolla igenom, så kom gärna med synpunkter, har lånat lite text från sjalbarn osv...

Olika slags sjalar
Trikåsjal/elastisk sjal: Bra nybörjarsjal, lätta att knyta. Du kan ha sjalen knuten på dig och enkelt plocka i och ur barnet. En knytning för fler olika ställningar för barnet. Upp till ca 10 kg, eller då barnet känns för tungt. Då kan man byta till en vävd sjal som är stabilare för större barn.
Exempel på märken: Looma Sino, Moby wrap, MaM ECO,CuddlyWrap, Tricot-slen
Ringsjal: Är en snabb-sjal som är lätt och smidig att ha med sig och lätt att använda(för kortare sträckor). Svår att få till med ett spädbarn men kan användas till både små och stora barn. Perfekt för barn som kryper/går och som ofta vill upp och ner ur bärsjalen. Tar liten plats. Exempel på märken: Ringo
Vävd långsjal: Ungefär som trikåsjal, fast utan att vara elastisk. Man kan bära långa stunder med optimal avlastning. Det finns mycket att välja mellan (tjocklek,längd,tyg osv). Man kan bära på mage,höft och rygg. Exempel på märken: Hoppediz, Galin bleu gauze, Bali baby breeze, Didymos,Amazonas CarrySling
Ergonomisk bärsele: Bra alternativ om man tycker det verkar komplicerat att knyta med bärsjal. Man kan bära yngre och äldre barn(det finns olika modeller att välja mellan). Med de ergonomiska selarna sitter barnet i "grodposition" som avlastar barnets ben och höfter. Tyngden vilar på dina höfter istället för på axlarna som med en traditionell bärsele. Kan användas både på mage,rygg och vissa modeller även på höften. Exempel på märken: Beco,Ergo,Manduca
Kvadratisk bärsjal: Mellanting mellan sjal och sele. Lätt att ta på och man kan bära på mage och rygg. Består av fyrkantigt tyg med fyra band, ett i varje hörn. Är mångsidig och används från nyfödd och uppåt. Exempel på märken: Mei Tai
Bra sidor att kolla in:
www.sjalar.nu
www.sjalbarn.se
Användarens profilbild
Av amani
sen ska jag ta med några återförsäljare också....

men det här med vanliga frågor var ju bra också...

Hmm hon kanske väntade sig en liten lista och jag kommer med 2 sidor ;)
Användarens profilbild
Av tweed
Jag som är nybörjare på det här med sjalar och fortfarande tycker att det är lite meckigt att få till den vävda sjalen rätt tycker att easyhug/tricotti borde nämnas. Det som tar emot när det gäller långsjal är ju att stå där på parkeringen med ett femmeterstygstycke och försöka knyta, samtidigt som man blir utstirrad och är osäker på om man gör rätt.
Jag har provat min hemsydda easyhug i en dag nu och även om hoppen är skönare att bära i är det nog easyhugen som får följa med och handla i fortsättningen. Easyhug kan nog vara en inkörsport till tyngre droger :twisted: (långsjalar)
Av doc
annelie skrev:och är det nån som vill göra lika eller nåt så är du välkommen att sno texten ;-)
då gör jag det :wink:
Användarens profilbild
Av MilanE
annelie skrev:och är det nån som vill göra lika eller nåt så är du välkommen att sno texten ;-)
Snodd! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?