- ons jul 16, 2008 20:20
jag håller på med ett papper till min bvc-sköterska som hon kan ha/visa till andra föräldrar, en liten sammanställning av olika sjalar ocg vad de används till.
jag tar oxå med vanliga frågor och svar, men kom bara på en
hjälp mig, är ni snälla. kommentera gärna åt alla håll och kom med fler frågor o svar
jag tar oxå med vanliga frågor och svar, men kom bara på en

hjälp mig, är ni snälla. kommentera gärna åt alla håll och kom med fler frågor o svar

Bärsjalar
trikåsjal/elastisk sjal: Bra nybörjarsjal. Mysig för spädbarnet. Lätt att knyta, det märks inte lika lätt om man gör ”fel”. En och samma knytning används för fler olika sätt att bära barnet. Från nyfödd upp till ca 10 kg, men myssjal långt upp i åldrarna. Kan användas långa dagar om både bärare och barn vill.
Ringsjal: Bra snabbsjal. Svår att få till med en nyfödd som inte har styrsel. Bra som komplement för de tillfällen du antagligen bär på höften ändå, som t ex matlagning, när du handlar mm, men du får båda armarna fria.
Långsjal: Ungefär som trikåsjal, fast stum. Du kan bära på magen, höften, ryggen......... Det finns flera olika knytningar
Kortsjal: Egentligen som ringsjal fast du knyter och är därför något svårare att få rätt, men övning ger färdighet.
Ergonomiska selar: som en ryggsäck fast med barn i istället. Du kan bära på rygg, mage eller höften. Den har rejält avbärarbälte på höfterna som tar bort största delen av barnets vikt från axlarna. Flera selar kan användas från nyfödd. För kort eller långbärning.
exempel på märken, beco, manduca, ergo, bondolino, patapum m fl.
Meitai/fyrkantssjal: blandning mellan sjal o sele, som en knytsele ungefär. Den kombinerar sjalens avlastning och selens enkelhet.
Detta är de vanligaste, många fler finns.
Vanliga frågor och svar
Hur länge kan jag bära?
Svar: Så länge du använder vagn och så länge du orkar och vill.
Stor 03, Liten 05
tränar på engelska. kom in o läs och kommentera
www.englishforchange.wordpress.com
tränar på engelska. kom in o läs och kommentera

www.englishforchange.wordpress.com