Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elinea
Ullegulle78 skrev:
Elin J skrev:
camsch skrev:Glor de lika mycket på någon med ett handikapp?
Ja många gör det tyvärr. Gissa hur mycket folk stirrade idag när jag var ute och bar Linnéa i sjalen och drog min man i rullstolen. :P
Oj, ja det kan jag tänka mig.
Sen lite flaskmatning och en ögonlapp på det så blir du rena turistatraktionen.. ;)
Nej men seriöst, det är himla jobbigt när man bara vill smälta in i mängden och inte kan det.
Som tex. när man har ett handikapp... :(
Sjal kan man ju välja bort, men rullstolen är inte lika lätt att lämna hemma..
Hoppas din man inte är i den permanent, det var min farmor och det var inget kul.. :(
Tyvärr är det väldigt permanent :( Han lider som tur är inte så mycket av att folk stirrar på honom och brukar mest skratta åt att folk kan tro att han är efterbliven osv.. men jag kan ta ganska illa upp av hur folk beter sig ibland faktiskt..

De flesta som stirrar när man bär i sjal gör det ju faktiskt på ett positivt sätt och tittar för att de tycker det ser så mysigt ut. Fast visst kan det bli jobbigt ändå när man inte är på toppenhumör och kanske ser lite allmänt sunkig ut och inte direkt vill bli utstirrad. Det värsta tycker jag är när Linnéa blir ledsen när hon är i sjalen, vilket som tur är händer väldigt sällan. Då stirrar folk verkligen som att jag skulle misshandla henne eller något, konstigt nog stirrar folk inte lika mycket på alla som låter sina barn ligga i vagnen och skrika utan att ens försöka trösta barnet.
Användarens profilbild
Av camsch
Ja, det verkar i alla fall vara fler "drabbade".:D :D

Att folk kommenterar gör mig faktiskt mindre, för det är i alla fall ett ärligt intresse, plus att de flesta som gör det gör det positivt. (Annars får det nog bli KBT som NeaVida sa...)

Utan det är det där ko-dumma stirrbligandet jag retar mig på. Men jag ska nog börja göra som Fjärilen sa och heja på alla som dumstirrar som om de borde känna mig :twisted:

Nej, jag känner mig oftast inte ett dugg fin, utan tvärtom fet, flottig i håret. fläckar på kläderna och oftast genomsvett och stressad med 2 barn i släptåg :lol:
Men jag ska nog köra lite KBT där med "Det ÄR bara för att jag är så SNYGG som folk glor"... :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av zingo
Kaja skrev:Jag var utomlands för något år sedan och fick ett HELT cafés totala uppmärksamhet (folk satt och glodde helt öppet, inte ens försökte snegla lite fint) när jag skulle sjala på Ellen. Jag passade på att vrida mig lite i profil för att göra en riktigt flygvärdinnevisning så att alla skulle se hur tyget skulle korsas i ryggen. :lol: Funderade ett tag på att visa var nödutgångarna fanns också...

Då var hon så liten att jag bar henne på magen, men ännu värre tycker jag att det är när man sjalar på på ryggen. Då ska alla hjälpa till också, för det ser ju så farligt ut...

//Kaja
Det behöver man inte vara utomlands för! Jag fick nästan samma känsla sist vi var ute på Marieberg å handlade. Jag stannade utan för MCDonalds för att knyta Å ALLA DÄRINNE vände på sig för att kolla vad jag gjorde! Nästan så jag skulle haft ett häfte med knytinstruktioner att dela ut sen.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Elin J skrev:
Ullegulle78 skrev:
Elin J skrev:
Ja många gör det tyvärr. Gissa hur mycket folk stirrade idag när jag var ute och bar Linnéa i sjalen och drog min man i rullstolen. :P
Oj, ja det kan jag tänka mig.
Sen lite flaskmatning och en ögonlapp på det så blir du rena turistatraktionen.. ;)
Nej men seriöst, det är himla jobbigt när man bara vill smälta in i mängden och inte kan det.
Som tex. när man har ett handikapp... :(
Sjal kan man ju välja bort, men rullstolen är inte lika lätt att lämna hemma..
Hoppas din man inte är i den permanent, det var min farmor och det var inget kul.. :(
Tyvärr är det väldigt permanent :( Han lider som tur är inte så mycket av att folk stirrar på honom och brukar mest skratta åt att folk kan tro att han är efterbliven osv.. men jag kan ta ganska illa upp av hur folk beter sig ibland faktiskt..

De flesta som stirrar när man bär i sjal gör det ju faktiskt på ett positivt sätt och tittar för att de tycker det ser så mysigt ut. Fast visst kan det bli jobbigt ändå när man inte är på toppenhumör och kanske ser lite allmänt sunkig ut och inte direkt vill bli utstirrad. Det värsta tycker jag är när Linnéa blir ledsen när hon är i sjalen, vilket som tur är händer väldigt sällan. Då stirrar folk verkligen som att jag skulle misshandla henne eller något, konstigt nog stirrar folk inte lika mycket på alla som låter sina barn ligga i vagnen och skrika utan att ens försöka trösta barnet.
Ja iblande är det svårare för den som är "medföljare" så att säga.. :(
Folk fattar inte att det är taktlöst att stirra i vissa situationer.
Hoppas att din man mår bra trots stolen.
Kram! :heart:
Användarens profilbild
Av camsch
Ullegulle78 skrev:ojojoj.. Då skulle du sett när jag var i Lillehammer i sommras.
Då både bar och flaskmatade jag.
(detta i ett land med om möjligt ännu högre amningshets än Sverige..)
Det var nästan så att folk stannade och fotograferade.
:Hahaa: :Hahaa:
Elin J skrev:
Kan bara föreställa mig!!!
Skönt att han inte tar så illa vid sig, men han har ju dessvärre inget annat val. Kan inte annat än att skämmas å de gloendes vägnar! Jag tycker verkligen att det är ohyfsat.
esarina skrev: Som inte helt ovan att bli tittad på så tycker jag att det är positivt att veta vad det är som drar uppmärksamheten till oss, istället för att undra om det sticker ut broccolikvastar ur öronen. :roll: ;) Hoppas du kan suga åt dig av uppmärksamheten om än oönskad, ni är nämligen jättefina! :heart:
För din del är det ju klockrent så att ni ser bra ut, och att du har en massa fina "specialgrejer" typ KRAV-påsar och hemsydd skötväska :loving: OCH fin mamma och gulligt barn :D :D :D

För MIN del kanske det är gulligt barn, men definitivt inte fin mamma :wink: Men tack för komplimangen!
Kaja skrev:Jag var utomlands för något år sedan och fick ett HELT cafés totala uppmärksamhet (folk satt och glodde helt öppet, inte ens försökte snegla lite fint) när jag skulle sjala på Ellen. Jag passade på att vrida mig lite i profil för att göra en riktigt flygvärdinnevisning så att alla skulle se hur tyget skulle korsas i ryggen. :lol: Funderade ett tag på att visa var nödutgångarna fanns också...

Då var hon så liten att jag bar henne på magen, men ännu värre tycker jag att det är när man sjalar på på ryggen. Då ska alla hjälpa till också, för det ser ju så farligt ut...

//Kaja
Kan verkligen se hur du "showar" som flygvärdinna :lol: :lol:

Ska komma ihåg det "tipset" också :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Fick lite den känslan när vi var på IKEAs restaurang i Linköping på sjalträff, men då var vi liksom 8-10 st som bar och då förstår jag mer att folk glor (för en sån ansamling är ju inte så vanlig :D )
Användarens profilbild
Av zandrama
Fast jasg måste fråga en sak om "gloendet", för jag är sån som brukar titta på de jag möter för att se vad det är för folk som är ute och promenerar tex. Jag kan bara inte med att titta ner i marken eller upp i luften . Om jag då råkar vila blicken vid en person i rullstol eller en sjalbärande förälder är det bättre då att jag snabbt drar bort blicken, som personen redan har uppfattat, eller att jag fortsätter vila blicken där och ler?

Och hur gör ni när ni är ute? Går ni alltid och kollar rakt ner i marken eller upp i luften eller bara rakt framför er? Är ni inte rädda för att missa saker som händer då?

Sen störs jag inte alls av folk som tittar på mig, jag är van vid det sen barnsben, av diverse orsaker.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
zandrama skrev:Fast jasg måste fråga en sak om "gloendet", för jag är sån som brukar titta på de jag möter för att se vad det är för folk som är ute och promenerar tex. Jag kan bara inte med att titta ner i marken eller upp i luften . Om jag då råkar vila blicken vid en person i rullstol eller en sjalbärande förälder är det bättre då att jag snabbt drar bort blicken, som personen redan har uppfattat, eller att jag fortsätter vila blicken där och ler?

Och hur gör ni när ni är ute? Går ni alltid och kollar rakt ner i marken eller upp i luften eller bara rakt framför er? Är ni inte rädda för att missa saker som händer då?

Sen störs jag inte alls av folk som tittar på mig, jag är van vid det sen barnsben, av diverse orsaker.
Fast för mig är det en ganska stor skillnade på att "vila blicken" på någon och att regelrätt stirra.
Vila blicken gör man ju på det mesta, större delen av tiden. Annars skulle man ju få gå runt och blunda.. ;)
Stirra är när man tittar på något/någon en längre stund utan att vika med blicken, ja knappt utan att blinka.
Om då den man stirrar på tittar tillbaka och man inte viker med blicken eller ler mot personen så tycker iallafall jag att man är tämligen ohyfsad.
Jag är också van vid att folk tittar på mig, jag ser lite speciell ut och då hjälper det inte att man bär sitt barn.. ;)
Och när jag tittar tillbaka och de fortsätter stirra brukar brukar jag le lite.
Om det inte leder till ett leende i retur brukar jag fråga, med ganska bestämd röst, om det var något särskillt de ville? Eftersom de stirrar så... :twisted:
Användarens profilbild
Av mejamy
Kaja skrev:...men ännu värre tycker jag att det är när man sjalar på på ryggen. Då ska alla hjälpa till också, för det ser ju så farligt ut...

//Kaja
Men eller hur!!! :roll: :roll:

Skrattade förövrigt gått åt ditt inlägg...ser det hela framför mig :lol:
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Jag tittar lite extra när jag ser någon med sjal men det är ju för att kolla in sjalen och knytningen :) Jag har sett ganska många sjalare i Uppsala så folk borde vara vana här tycker jag. Flera bekanta som fått barn efter oss har också sjal. Fast de kanske har lyssnat på någons lovsång.... :wink:
Trist att vissa tycker det är konstigt! Jag har inte märkt något stirrande men däremot fått ganska många kommentarer av typen "Oh, vad mysigt!". Mina föräldrar tycker dock det är lite konstigt men ser att vi trivs med det.
Användarens profilbild
Av Vida
Idag vilade jag ögonen på en tjej med huvudsjal (muslim) som sköt en rullstol med en rödhårigkille i som bet på en filt.

Och hela tiden tänkte jag: "och om svärmor säger något om hur jag uppfostrar N igen så ska jag säga att; du ska minsann inte, och tror du verkligen att...." dvs jag hade inte en gulligt leende på läpparna.

Jag har ingen aning om vad de trodde att jag tänkte. Det var först när de var bredvid mig nästan som jag insåg vilket intressant par jag hade stirrat på... nästan så jag önskade att de hade frågat om jag "hade något problem, eller". Då hade jag kunnat svarat: "Ja, min svärmor."

hm
Användarens profilbild
Av thanisa
Med tanke på att jag ofta tittar lite extra när jag ser någon som sjalar. Det kan ibland vara lite jobbigt att luska ut vad det är för sjal under en jacka så kan det nog se ut som man glor lite extra. Jag brukar försöka tänka att jag nog blivit sjalspanad när jag känner mig uttittad. För det mesta känner jag mig inte uttittad men visst känner jag att en hel del tittar när man knyter upp på ryggen men det bjuder jag på. När jag varit i Borlänge kände jag mig mycket mer uttittad än här hemma. Göteborg är ett mellanläge definitivt mer folk som tittar där än här i Lund, här känner de flesta som har småbarn att det finns någon typ av sjal så det är inte så många som tittar.
Användarens profilbild
Av allamalla
Med tanke på att jag ofta tittar lite extra när jag ser någon som sjalar. Det kan ibland vara lite jobbigt att luska ut vad det är för sjal under en jacka så kan det nog se ut som man glor lite extra. Jag brukar försöka tänka att jag nog blivit sjalspanad när jag känner mig uttittad.
Jag har samma problem eller vad man ska kalla det :) Jag blir så nyfiken på vad folk bär i och vad dom har för bärskydd osv och det är ju inte alltid läge att gå fram och presentera sig. Dessutom händer detta alltid när Angela åker i vagnen så då står (eller går) jag där och glor och framstår antagligen som en sån där morsa som tycker att det är jätteskumt med sjal och möjligtvis kan tänka mig en BB :oops:
Av Jinxan
Jag är en av dom som hittils inte har börjat med sjal, tycker det är lite väl sent med tanke på att sonen är fem år. Men ska dock ha till bäbisen om han accepterar sjal :)

Jag tittar (tror jag) alltid när jag ser någon bära i sjal, tycker det ser så härligt ut! :)
Användarens profilbild
Av aktuelle
jag var på systemet i förra veckan och där glodde folk om något :P de undrade nog vad vi gjorde där ;P
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?