Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Buscilla
Sjalvänner,
Har en elastisk sjal (Moby) som jag tycker är otroligt smidig och föjsam till min 9,3 kilo tunga/lätta 7 månaders. Märker dock skillanden i avlastning nu när han har blivit större.
Har nyligen investerat i en vävd sjal (Easycare) eftersom det känns som det naturliga steget nu när han oundvikligen blir äldre och tyngre :roll: . Jag tycker att den är fantastisk i färg och form, men det är så mycket stumt (?!) tyg om man jämför med den elastiska. Tycker att det är stor skillnad på att knyta den elastiska jämfört med den vävda. Den vävda är bökigare pga att det är så mycket mer tjockt tyg (framför allt på bredden. Behöver den verkligen vara 70 cm bred????) och är därmed svårare att hantera. Tycker att det ser så smidigt ut på alla bilder där ni bär era små (och stora :wink: ) i vävda sjalar och tittar jag på framsidans knytinstruktioner ser det ut som rena rama barnleken. Så ser det INTE ut när jag ska knyta min trassliga son. Är det en träningsfråga???? Kanske jag förhastade mig. Det hade kanske räckt med min elastiska sjal som jag verkligen gillar....*funderar*...

Hur upplever ni skillnaden mellan elastisk och vävd? Hade kanske ni rent av samma funderingar i början???

Hoppas att någon har något klokt ( :roll: :wink: ) att säga eller råda.

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag tänkte oh nej, det här var ju ganska hemskt första veckan med vävd. Men sen la jag bort den elastiska och gick över till den vävda och på en vecka till så gick det jättebra. Och sen när jag prövade den elastiska igen så kändes den helt svajjig och lös. *s*.

Det är en vanesak. Den elastiska sjalen är mer förlåtande när man knyter snett (en rem kortare än den andra). Därför började jag knyta med smokingbältet underst och de långa tygstyckena från axeln till midjan över det. Jag knöt inte häller färdigt sjalen, la midjegrejjen och ändarna hängandes lös över axlarna, och så stoppade jag i barnet innanför smokingbältet, drog åt ändarna och knöt dem. Då var det lättare att justera så inte en ända blev längre än den andra. (med elastisk sjal så hade jag dom långa axelremmarna innanför smokingbältet och knöt allting klart innan jag stoppade i babyn).
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker också att det är en vanesak. det tar några dar eller veckor att vänja sig, men sen blir den vävda snabbt en favorit.
Av Marika
Testa att vika sjalen dubbelt på längden. Det gör jag alltid när jag knyter min Ellaroo. Men jag viker ut själva smockbältet så att det blir full bredd.

Jag gillar inte heller att de vävda sjalarna ofta är så breda. Jag vill alltid ha litet och smidigt när jag knyter och förvarar mina sjalar.

Sen det att man känner sig fumlig är mest en träningsfråga.
Förresten går det bättre med ringsjalen???
Användarens profilbild
Av Buscilla
Marika skrev:Testa att vika sjalen dubbelt på längden. Det gör jag alltid när jag knyter min Ellaroo. Men jag viker ut själva smockbältet så att det blir full bredd.

Jag gillar inte heller att de vävda sjalarna ofta är så breda. Jag vill alltid ha litet och smidigt när jag knyter och förvarar mina sjalar.

Sen det att man känner sig fumlig är mest en träningsfråga.
Förresten går det bättre med ringsjalen???
Ska testa att vika sjalen som du beskrev. Fast jag är så amningsfumlig nuförtiden, så vi får väl se hur det går...

Jo tack, det går mycket bättre med ringsjalen :D . Tror bara att det var Sture som var för liten i början och så var jag ovan. Eftersom jag blev så osams med den där i början så har jag liksom bara ignorerat den i flera månader :roll: Men nu är vi kompisar igen :wink:

/Cecilia
Av Mirja
Jag tycker också att det är svårt med vävda sjalar. Elina är 10 månader och pikku ruu är fortfarande min favorit. Elina är ganska liten, hon väger ca 8 kg så att det har ju funkat bra att bära henne i pikku ruu. Jag tycker att det blir så mycket tyg med vävda sjalar. Jag är kort och har smala axlar och därför känns det att jag drunknar i sjalen. Imorgon ska jag börja träna med att vika sjalen på längden! Jag har ändå övat och övat. Ibland har jag ställt pikku ruun undan för en hel vecka och använt endast patapum eller någon vävd sjal.

Marika, du kommer kanske ihåg mig och Elina?! Vi köpte pikku ruun isomras och på samma gång försökte vi lägga Elina i vagga i ringsjalen. Det gick inte. Hon har alltid velat sitta upprätt och sover nästan alsrig i sjalen. Men nu när hon är 10 månader har jag lyckats amma henne i vagga i ringsjalen och hon var nära att somna!
Användarens profilbild
Av nennie81
då e jag inte ensam :oops: :lol: :roll:
Skrev ett långt inlägg tidigare idag under knytinstruktioner ang vävda sjalar, Men nu har jag oxå vikt sjalen dubbel, viker upp smokingdelen till "full-bredd" över Tildes rygg, men i övrigt dubbelvikt och vilken skillnad det blev, nu får jag till det :D
Av Nickis
Detta måste jag också testa! Tycker också att det ser så smidigt och snyggt ut på alla andras bilder, men när jag själv testat min vävda (Easy)sjall ser det ut som en massa knöligt tyg.
Det kanske är en träningssak, eller hur man viker sjalen. Men i instruktionerna står det oftast att man ska breda ut sjalen. Då blir det svårt att röra armarna, eller så ligger det mot halsen...
Skönt i alla fall att höra att fler har samma problem.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?