Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimmis
Så här ser den ut... tänkte att det skulle vara nåt för ungarna att pyssla med och så fattar jag inte ens själv :oops:

Bild
Användarens profilbild
Av Monia
Det bör ju vara samma princip...

gör först en ögla (som man gör när man börjar sticka och virka) , sätt fast den om första piggen. lägg därefter om nästa pigg med början utifrån. När du gjort hela vägen runt, gör ett varv till så att du har två "maskor" på alla piggarna. Lyft den undre maskan över den övre och "lägg in den" i mitten. Lägg tråden runt varje pigg igen så att du på nytt har två maskor på varje. Lyft över...

Hoppas att du kan få vägledning av detta. Svårt att förklara :oops:
Användarens profilbild
Av verre
jag gjorde ett försök att förklara men jag är helt värdelös på att förklara så någon kan förstå, och det blir ju än värre att försöka skriva ner det..
så det var bara att sudda ut det..
Användarens profilbild
Av Monia
mimmis skrev:Tack för informationen. Jag hittade även denna länk: http://www.juhlin.nu/slojd/ak2/patasnodd.html så nu gick det :)
Ja vad bra!!!!
Användarens profilbild
Av zandrama
Det låter som man gör när man fingervirkar. Jag väntar på bild. 8)
Användarens profilbild
Av Amiechan
zandrama skrev:Det låter som man gör när man fingervirkar. Jag väntar på bild. 8)
Jo, fingervirkning är ju påtning men utan docka 8)
Användarens profilbild
Av korell
Amiechan skrev:
zandrama skrev:Det låter som man gör när man fingervirkar. Jag väntar på bild. 8)
Kommer ihåg att vi fingervirkade massor på dagis när jag var liten :D
men vad gjorde man eg med de där "nätkorvarna" som blev resultatet:hmm:
Användarens profilbild
Av Amiechan
korell skrev:
Amiechan skrev:
Kommer ihåg att vi fingervirkade massor på dagis när jag var liten :D
men vad gjorde man eg med de där "nätkorvarna" som blev resultatet:hmm:
Vi gjorde skitfula halsband av dem :roll: :lol: Om man använder en påtdocka och får såna där jämna fina korvar hade ju ett halsband av dem kunnat vara snyggt, men fingervirkade korvar är ju bara för fula :wink:
Användarens profilbild
Av mimmis
Dottern har gjort ett armband nu och är mycket nöjd :) Hon tyckte det var jättekul så nu kommer vi att få många "korvar" här hemma :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
Hur pass komplicerat är det?? Sonen är och drar i mina garner och vill sticka och virka också. Kanske kunde vara något lagom att börja med åt honom??

Han är fyra, men väldigt pillig av sig.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
Kaja skrev:Hur pass komplicerat är det?? Sonen är och drar i mina garner och vill sticka och virka också. Kanske kunde vara något lagom att börja med åt honom??

Han är fyra, men väldigt pillig av sig.

//Kaja
Det är halvpilligt, men en pillig och pysslig fyraåring kan nog börja försöka. Det enda trista när mina barn har hållt på är att det tar ganska lång tid innan man själv ser resultatet. Det syns ju inte vad fint man har gjort förrän man fått en snodd som är så lång att den sticker ut i andra änden och det är mycket längre än man tror ;)
Användarens profilbild
Av Hello
korell skrev:men vad gjorde man eg med de där "nätkorvarna" som blev resultatet:hmm:
På dotterns 6-års fingervirkades det massor i höstas och då hade de en ambitiös plus-jobbare som tog en stor virknål och virkade ihop korvarna till mattor och mössor (men mössorna blev rätt klumpiga och fula). ska man göra nåt sånt behövs det verkligen superlånga korvar. En 10-meterskorv blev en matta med kanske 40 cm diameter! Hon gick i alla fall runt till alla barnen med sin virknål hela tiden och virkade ihop korvarna efterhand, så man behövde inte ha 7 barns 10-meterskorvar farande över hela rummet utan alla hade sin lilla rundel i slutet av korven.

Och så är jag ju så petig att jag tycker att det borde heta fingersticka (vilket vi för övrigt sa där jag växte upp) för det är faktiskt stickade maskor och inte virkade som det blir av det hela.

Den här tråden har liksom fallit i gl&o[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?