Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:Jag gör nu disktrasor på löpande band. Den orange till vänster är stickad i rätstickning i 100% lintowgarn (1950 meter (en jätterulle) för fem kronor på loppis). Den randiga till höger virkad med *en fastmaska, en luftmaska* upprepat med virknål 2,5 (ett riktigt klosterarbete, jag gör nog inte fler sådana) i cottolingarn också billigt från loppis. Båda är cirka 25x25 cm.

Den virkade trasan har jag ännu inte provat, men de stickade är mycket bra, suger upp bra och luktar aldrig illa! Dessutom är de uppskattade presenter (till rätt valda mottagare).
Bild
Tjusigt!
Har du lust att väga dem? (Eller åtminstone uppskatta vikten?) Jag tycker det låter så orimligt i mönstret från Järbo som länkades till i den andra tråden, att det skulle gå åt 200g garn till en trasa på 25x25 cm...
Användarens profilbild
Av Fryle
KajsaW skrev:Fina! :-D
Inte visste jag att det gick att virka egna disktrasor...
Hur är uppsugningsförmågan?
Den virkade har jag ännu inte provat, men de stickade har en mycket god uppsugningsförmåga, lite sämre när de är helt nya men efter en eller två tvättar (60 grader) är de suveräna!
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev: Har du lust att väga dem? (Eller åtminstone uppskatta vikten?) Jag tycker det låter så orimligt i mönstret från Järbo som länkades till i den andra tråden, att det skulle gå åt 200g garn till en trasa på 25x25 cm...
Den orange stickade väger cirka 25 gram och den randiga virkade ungefär 35 gram. Både tekniken och garnet skiljer ju sig åt mellan dessa, men jag tror det blir svårt med en 25x25 trasa på 200 gram...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev: Har du lust att väga dem? (Eller åtminstone uppskatta vikten?) Jag tycker det låter så orimligt i mönstret från Järbo som länkades till i den andra tråden, att det skulle gå åt 200g garn till en trasa på 25x25 cm...
Den orange stickade väger cirka 25 gram och den randiga virkade ungefär 35 gram. Både tekniken och garnet skiljer ju sig åt mellan dessa, men jag tror det blir svårt med en 25x25 trasa på 200 gram...
Tänkte väl det!
Tack!
Användarens profilbild
Av Sedum
Fryle skrev:
KajsaW skrev:Fina! :-D
Inte visste jag att det gick att virka egna disktrasor...
Hur är uppsugningsförmågan?
Den virkade har jag ännu inte provat, men de stickade har en mycket god uppsugningsförmåga, lite sämre när de är helt nya men efter en eller två tvättar (60 grader) är de suveräna!
Då kanske man får sticka då?! ;-) :-D
Tack för tipset!
Av Sia
Den orangea var ju skitläcker!!
Jag har tre trasor som min mamma har gjort på stickmaskin, dom är helt suveräna, den relativt glesa stickningen gör att det blir bättre "riv" i dom (dvs lättare att gnugga bort intorkad gröt från köksbordet) och att dom torkar snabbare än växbo-disktrasan.
Användarens profilbild
Av zandrama
Snygga! :love:
Nytt projekt på g då. Borde inte ta så lång tid att sticka dem heller tycker jag.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Måste bara se om jag kan hitta lådan jag ropade hem på auktion. Har för mig att det var en massa lingarn däri som jag inte visste vad jag skulle göra med. Nu vet jag ju precis vad det ska bli!
Användarens profilbild
Av Humle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
Tänkte väl det!
Tack!
Jag gissar att järbo säljer stoora nystan de skriver ju att man annars kan använda restgarn från de andra grejerna.
Användarens profilbild
Av Fryle
Bissa skrev::rock: du har ingen att sälja :hide:
Absolut inte en virkad, den tog alldeles för lång tid för att jag skulle orka göra fler och någon stickad har jag inte på lager just nu.
Användarens profilbild
Av mejamy
Superfina! :love:

Blir till att försöka få tag på lingarn nu då! :D Jaq måste ju såklart också göra! :wink:
Användarens profilbild
Av elli
mejamy skrev:Superfina! :love:

Blir till att försöka få tag på lingarn nu då! :D Jaq måste ju såklart också göra! :wink:
De finns på vår lilla garnbutik i Falköping så de borde nog inte vara så svårt att få tag på.
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Superfina och smarta!
Är det dyrt med lingarn och vart kan man hitta det om man inte lyckas fynda på loppis?

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?