Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på att sy en klänning av hängsletyp (likn. Kajas barbaskön). Problemet hamnar vid fodret. Jag har inte sytt ihop foder med yttertyg i sidorna, men i topp och bott. Sen skulle jag vränga den, men det kvittade hur jag än försökte så blev det inte rätt. :hopmad:

Nu har jag visserligen klippt av nedre sömmen och vänt rätt den, men hur ska man egentligen sy??? Måste man ha kantband i överkant eller nederkant??? Kan man inte på något vis sy så att man kan sy stickningar överallt???

Kan tillägga att när jag sydde ihop yttertyg o foder så var yttertyget ytterst och fodret inuti med båda sina rätsidor mot varandra.

Hur ska jag göra nu? Sy på kantband (typ mudd) längst ner för enkelhetens skull???? :hmm:

Såhär blev resultatet. Jag är rätt nöjd fastän det finns saker jag behöver öva på tills nästa gång...

Bild

Bild
Senast redigerad av Squig den ons feb 13, 2008 17:06, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Av elli
Förstår inte riktigt hur du hade gjort men så här gör jag.

När jag syr kläder med foder brukar jag lämna ett hål i fodret typ under enna ärmen om de är en jack eller i sida eller så och sen vränger jag hela plaget rätt genom de hålet.
Syr sedan ihop hålet genom att vika in kanterna på fodret och sy en raksöm väldigt nära kanten.

Vet inte om de blev så värst bra förklaring....hmmm fråga om de är något som blev oklart.
Användarens profilbild
Av Squig
Jag lämnade ett hål men när jag vrängde så fick jag inte fodret att hamna inuti utan allt blev typ en ring... gud va svårt att förklara....
Användarens profilbild
Av elli
skumt...kan inte komma på vad som blev fel.....

om du inte löst de till nästa vecka så ta med så kanske vi kan lista ut vad som blev fel....men till dess har du nog fixat de gissar jag :wink:
Användarens profilbild
Av Kaja
Tja, eftersom jag är omnämnd i tråden så får jag väl fundera lite då.

Jag har tre varianter, samtliga grundar sig på att man syr ihop fodret med yttertyget räta mot räta kring hals och ärmar och sedan vränger så att det hänger neråt..

1. Kantband längst ner. lägg fast mot baksidan vik över och sy fast från rätan. Ful-lösning...
2. Vik upp övertyget och fålla precis som om det vore en ofodrad klänning, men vik in fodertyget i fållen så att den sys fast samtidigt som du fållar. Denna använder jag oftast. Det blir alltid snyggt.
3. Vräng klänningen så att du kan lägga kjolfållarna räta mot räta och sy ihop NÄSTAN hela vägen. lämna en liten öppning så att du kan vränga klänningen. Sy en stickning längs hela nederkanten och då syr du samtidigt ihop den lilla öppning som blev. Lite pilligt, men bra.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Squig
Ok. Det var som nr 3 jag HADE tänkt att göra....

Men det får nog bli som nr 2. Ska testa lite.

Tack för instruktionerna!
Användarens profilbild
Av Kaja
Ok. Gör såhär då. Mitt bästa tips för att få ordning på det.

Börja med att hänga klänningen som den borde bli. Sätt en nål på insidan av fodret på framstycket och en nål på yttertyget på framstycket. Nu vet du vad du har att leka med. Vik så att du kan sy ihop bara framstycket. Sedan är det lätt att utifrån detta jobba sig bakåt. Jag brukar lägga öppningen bakom ena sidsömmen och den brukar totalt bli 7-10 cm lång.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Squig
Kaja skrev:Ok. Gör såhär då. Mitt bästa tips för att få ordning på det.

Börja med att hänga klänningen som den borde bli. Sätt en nål på insidan av fodret på framstycket och en nål på yttertyget på framstycket. Nu vet du vad du har att leka med. Vik så att du kan sy ihop bara framstycket. Sedan är det lätt att utifrån detta jobba sig bakåt. Jag brukar lägga öppningen bakom ena sidsömmen och den brukar totalt bli 7-10 cm lång.

//Kaja
Där hängde jag inte riktigt med... Vilket alt. var det??

Jag testade förut:
Jag vrängde den och nålade som alt. nr 3 och testade att vränga den - men då uppstod samma fenomen som förut. Det blir bara konstigt när man vrängt den!!!
Användarens profilbild
Av Stream
Squig skrev:Jag testade förut:
Jag vrängde den och nålade som alt. nr 3 och testade att vränga den - men då uppstod samma fenomen som förut. Det blir bara konstigt när man vrängt den!!!
Kan du ta kort och visa? Det låter som att du har samma problem som jag hade när jag skulle sy fodrade hängselbyxor en gång.. :roll: Men jag minns inte vad jag gjorde för fel och hur jag löste det, men jag minns att det blev en ring :lol:
Användarens profilbild
Av Squig
Stream skrev:
Squig skrev:Jag testade förut:
Kan du ta kort och visa? Det låter som att du har samma problem som jag hade när jag skulle sy fodrade hängselbyxor en gång.. :roll: Men jag minns inte vad jag gjorde för fel och hur jag löste det, men jag minns att det blev en ring :lol:
Men vad mycket fina grejer du har gjort! Tossorna var ju helt underbara! Sådana har jag letat efter hela vintern...

Tyvärr har jag klippt upp det och det blir inte samma sak att se när den är nålad...

Det var ju "bra" att det inte bara är jag som har problem med det här!
Användarens profilbild
Av Stream
Squig skrev:Men vad mycket fina grejer du har gjort! Tossorna var ju helt underbara! Sådana har jag letat efter hela vintern...

Tyvärr har jag klippt upp det och det blir inte samma sak att se när den är nålad...

Det var ju "bra" att det inte bara är jag som har problem med det här!
Åhh, tack! :heart:

Jag tror att jag försökte tänka tvärtom.. dvs sy ihop den som det blev när jag vände på den, så borde den ju bli rätt sen? :D
Användarens profilbild
Av Squig
Nu är jag klar!!
Användarens profilbild
Av Hello
Det blev ju bra!
Användarens profilbild
Av Stream
Vilken fin! Det blev ju bra till slut :D
Senast redigerad av Stream den sön feb 10, 2008 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?