- tor jan 24, 2008 22:15
så där bär alla mina grannar!! både de från kongo, rwanda, elfenbenskusten....... m fl. (på madagascar gör dom också så har jag sett på video på watatu's hemsida, men hittar inte igen den nu, verkar vara fel på de flesta bilder där just nu.)
ja bär så ibland också, med vanlig tanzanisk kitenge då som jag ju använder oftast när jag bär. men mest kör jag tanzaniskt/kenyanskt alltså över ena axeln. tycker inte jag brukar få till de där kongo-varianten likabra, hon rör sig så mycket o glider nästan neråt, men visst är det grymt skönt att ha axlarna helt orörda o helt jämn belastning blir det ju också.
mina grannar bär oftast med vanlig kitenge (kallas väl lite olika i olika länder men ser i regel ganska lika ut) men en grann-vän har jag i a f sett bära med fleece-filt också. men jag tycker de skulle bli för varmt...
små barn bärs ju med fötterna helt instoppade i tyget, och tyget ända upp till nacken (är de riktigt små kan man rulla en handduk som extra stöd runt nacken, annars kan man ha tyget så långt upp att det ger lite extra stöd där). större barn får ha fötter o lite vader ute, och armarna fria. om de inte ska sova, då har jag även sett stora grannbarn ha armarna innanför.
3 töser födda juli 06, augusti 08 och januari 12
EC - tygblöjor - bära nära