Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mari_tres
Beror väl lite på situationen. Är åkaren bra/dålig på att åka, är det mycket folk i backen, är det barnbacke eller svarta pister som gäller? :wink: (ja nu tog jag extremerna som exempel...)
Mjuksnö eller ishårt underlag...

Jag kommer nog att åka med min plutta då hon blir större tror jag.
Av Tyche
Jag skulle aldrig göra det. Bara tanken på att ramla och krossa mitt barn får det att vrida sig i magen på mig.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har gjort det... (med ettåring):oops:

Innan hade jag lovat mig själv att jag aldrig skulle göra det, för så bra är jag inte på att åka och det ser verkligen livsfarligt ut. Dessutom kan man aldrig vara säker, för hur duktig man än är kan man bli pååkt av en blådåre som inte känner sina egna gränser.

Men så stod jag där högst upp i barnbacken med Ida på ryggen och skidorna på fötterna, lutade mig mot stavarna och hade inte åkt en meter utför på en halv Årevecka eftersom Ida var helt omöjlig att lämna öht. Supermammig just den veckan (och de flesta andra veckor också iofs). Så jag testade lite, att åka med min treåring som gick i skidskolan "snöbollarna" :D (pappa var såklart med och hade ansvar för honom). Sen sneglade jag lite på kannliften, Ida sov och var helt fast spänd med huvudstödet. Jag är/var mycket van att bära på ryggen så jag hade koll på balansen och så. Åkte upp för halva liften, tänkte att jag kan ju gå ner om det inte känns bra. Det kändes bra så jag åkte, och sen åkte jag upp hela liften... men det är fortfarande väldigt nybörjarbacke vi snackar om och jag höll mig i den.

Men det är ändå inget jag rekomenderar, även om både jag och Ida hade döroligt... :)
Senast redigerad av Alven den ons jan 09, 2008 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av miom
nej inte utför, känns inte bra för mig. men ok på längd.
Av herilane
Aldrig i livet!
Man får sämre balans med en sprattlare på ryggen, dvs större risk att ramla. Och man kan inte kontrollera sitt fall lika bra. Och man kan skada barnet rejält om man ramlar dåligt.
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Nej, jag skulle inte göra det, inte i vuxenbacke iallafall. Möjligtvis i barnbacke om jag samtidigt passade/åkte med ett storasyskon och alltså tog det extremt lugnt.

Vad gäller längdskidor skulle jag nog inte göra det heller, det skulle nog inte vara så kul att sitta på ryggen på en som stakåker mest hela tiden, och gud så svettigt det skulle bli.
Användarens profilbild
Av Droppen
:arrow: Även om man själv åker bra kan man inte lita på de andra i backen :!:
Användarens profilbild
Av sus
Majken var nästan 2,5 år förra vintern när hon fick åka på sin farbrors rygg i ergon. Vi valde att hon skulle få åka med farbror eftersom han är den bästa skidåkaren av oss. Han har "säsongat" i alperna 2 gånger och åkt MYCKET skidor. När han åkte med Majken var det i en ganska snäll backe, perfekt underlag och ganska lite folk i backen. Hade tagit samma beslut om hon varit 20 månader.
Jag åkte samtidigt med Pelle på ryggen på längdskidor, delvis i backig terräng. Han var då 6 månader.

Diskusionen har varit uppe förut och då jämfördes även skidor kontra cykel med barn på ryggen. Det fanns då dom som kunde tänka sig att åka skidor med barn på ryggen, men absolut inte cykla och tvärt om, beroende på hur duktig skidåkare man är och var hur när man tänkt åka samt var man brukar cyckla, trafikerad gata kontra cykelväg.

I slutändan finns det väl inget rätt och fel, var och en måste nog ta sitt beslut utifrån sina förutsättningar
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag har åkt med nästan 2-åring i bärstol på ryggen en gång nerför en barnbacke.

Men efter det har jag hört att det inte alls är särskilt bra för barnets nacke eftersom det är ganska ryckigt, plus de uppebara riskerna om man ramlar.

Så nej, jag skulle inte göra det. Har en klasskamrat som är erfaren åkare/skidlärare och han säger: Absolut inte! :wink:
Användarens profilbild
Av Maria22
jag hade aldrig vågat.
Användarens profilbild
Av tulasi
Det låter farligt tycker jag.... :?
(Påminner mig om en gång när jag såg en mamma komma cyklande med en bebis i en babybjörn :shock: )
Av Aelia
Jag skulle inte våga :roll:
Användarens profilbild
Av Elina
Precis som någon skrev så kan man inte lita på andra i backen, men det finns oxå annat att tänka på: barn tappar lätt andan när man blåser dom i ansiktet, hur mycket blåser det inte när man åker utför??

Jag KANSKE skulle göra det i en separat barnbacke ( altså inte en som ligger i anslutning till större backar där någon kan komma uppifrån i hög fart) och inte med ett litet barn, utan kanske 1 1/2...
Av Emmiez
skulle inte våga, tänk om man ramlar :shock:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?