Muddbyxor är otroligt tacksamma att börja med! Det är nämligen inte så noga med passformen - blir de långa är det bara att vika muddlinningen lite mera och där nere hålls det ju ändå ihop med mudden och ska vara lite pösigt, så det är ju bara bra att det är lite långt!
Tänk på att sy med elastisk söm - inte vanlig raksöm. Ta smal sicksack om du inte hittar vilken den elastiska sömmen är (kan heta bindsöm, ifall det finns med i instruktionsboken).
Sen ska byxorna vara längre i grenen bak än fram, för att blöjor och rumpa ska få plats. Jag tycker det är snyggast om man gör midjemudden riktigt bred, typ 20-25 cm, så viker man den dubbel när man har dem på sig. Våga också dra ihop mudden ordentligt. Det misstaget gjorde jag med mina första muddisar - tog för lång mudd till midjan och då hålls inte byxorna uppe utan vilar liksom på blöjan. Jag har inte kollat om jag tycker det stämmer för egen del, men i alla böcker (som jag har läst _efter_ att jag sydde mina första par

) står det att man ska göra mudden 20-25 % kortare än där den ska sitta, dvs är ärmen 10 cm bred ska mudden vara 7,5-8 cm.
Allra enklast att sy är det om du kan få till mönstret utan sidsöm, då syr du bara ihop grensömmen fram resp. bak och sen innerbensömmen. Sy på muddarna, klart.
För att sy på muddarna, förresten, så börjar du med att sy ihop mudden till en tub, vik den dubbel så att de fortfarande "osydda" sidorna kommer mot varandra (det är dessa du nålar mot plagget), märk ut fjärdedelar och sen placerar du märkena mot mitt bak, mitt fram och vardera sidsöm (om du har några) eller mitt på sidorna. Sträck mudden och sätt dit några nålar till och sträck sen mudden när du syr också.
Det låter ju som jättemycket att tänka på när man ser det i skrift så här, men det är verkligen supertacksamt att börja med muddisar, så på´t bara! Lycka till! Och glöm inte visa upp vad du gjort sen. Det är så stärkande för självförtroendet att visa upp sig här, för det är alltid nån som har nåt positivt att säga

Mamma till tre flickor, födda -98, -01 och sept -06.
Bär inte så mycket längre

men använder Ulli-storken när det går. Har också sytt en ergo-inspirerad sele.
Välkommen in på min
blogg