Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Plinga
Ja, jag har så länge velat lära mig sy. Har inte haft nån maskin heller. Nu har jag en maskin, har varit och köpt fint rött velourtyg och mudd. Men har inget mönster här. Har ett par andra muddbyxor här, som jag tänkte försöka göra likadana. Men ärligt, hur svårt är det?? Jag har endast sytt lite gardiner, och så. Kommer ha min mamma till hjälp, men hon syr inte kläder så mycket.
Det känns inte svårt, men nåt man ska tänka på?

Ska bli spännande iaf!! Få se när vi får tid! Tog fram symaskinen igår och testade, kändes bra. En enkel maskin, passar nog mig bra.
Användarens profilbild
Av Hello
Muddbyxor är otroligt tacksamma att börja med! Det är nämligen inte så noga med passformen - blir de långa är det bara att vika muddlinningen lite mera och där nere hålls det ju ändå ihop med mudden och ska vara lite pösigt, så det är ju bara bra att det är lite långt! :)

Tänk på att sy med elastisk söm - inte vanlig raksöm. Ta smal sicksack om du inte hittar vilken den elastiska sömmen är (kan heta bindsöm, ifall det finns med i instruktionsboken).

Sen ska byxorna vara längre i grenen bak än fram, för att blöjor och rumpa ska få plats. Jag tycker det är snyggast om man gör midjemudden riktigt bred, typ 20-25 cm, så viker man den dubbel när man har dem på sig. Våga också dra ihop mudden ordentligt. Det misstaget gjorde jag med mina första muddisar - tog för lång mudd till midjan och då hålls inte byxorna uppe utan vilar liksom på blöjan. Jag har inte kollat om jag tycker det stämmer för egen del, men i alla böcker (som jag har läst _efter_ att jag sydde mina första par :) ) står det att man ska göra mudden 20-25 % kortare än där den ska sitta, dvs är ärmen 10 cm bred ska mudden vara 7,5-8 cm.

Allra enklast att sy är det om du kan få till mönstret utan sidsöm, då syr du bara ihop grensömmen fram resp. bak och sen innerbensömmen. Sy på muddarna, klart.

För att sy på muddarna, förresten, så börjar du med att sy ihop mudden till en tub, vik den dubbel så att de fortfarande "osydda" sidorna kommer mot varandra (det är dessa du nålar mot plagget), märk ut fjärdedelar och sen placerar du märkena mot mitt bak, mitt fram och vardera sidsöm (om du har några) eller mitt på sidorna. Sträck mudden och sätt dit några nålar till och sträck sen mudden när du syr också.

Det låter ju som jättemycket att tänka på när man ser det i skrift så här, men det är verkligen supertacksamt att börja med muddisar, så på´t bara! Lycka till! Och glöm inte visa upp vad du gjort sen. Det är så stärkande för självförtroendet att visa upp sig här, för det är alltid nån som har nåt positivt att säga :)
Användarens profilbild
Av Plinga
Hello skrev:Muddbyxor är otroligt tacksamma att börja med! Det är nämligen inte så noga med passformen - blir de långa är det bara att vika muddlinningen lite mera och där nere hålls det ju ändå ihop med mudden och ska vara lite pösigt, så det är ju bara bra att det är lite långt! :)

Tänk på att sy med elastisk söm - inte vanlig raksöm. Ta smal sicksack om du inte hittar vilken den elastiska sömmen är (kan heta bindsöm, ifall det finns med i instruktionsboken).

Sen ska byxorna vara längre i grenen bak än fram, för att blöjor och rumpa ska få plats. Jag tycker det är snyggast om man gör midjemudden riktigt bred, typ 20-25 cm, så viker man den dubbel när man har dem på sig. Våga också dra ihop mudden ordentligt. Det misstaget gjorde jag med mina första muddisar - tog för lång mudd till midjan och då hålls inte byxorna uppe utan vilar liksom på blöjan. Jag har inte kollat om jag tycker det stämmer för egen del, men i alla böcker (som jag har läst _efter_ att jag sydde mina första par :) ) står det att man ska göra mudden 20-25 % kortare än där den ska sitta, dvs är ärmen 10 cm bred ska mudden vara 7,5-8 cm.

Allra enklast att sy är det om du kan få till mönstret utan sidsöm, då syr du bara ihop grensömmen fram resp. bak och sen innerbensömmen. Sy på muddarna, klart.

För att sy på muddarna, förresten, så börjar du med att sy ihop mudden till en tub, vik den dubbel så att de fortfarande "osydda" sidorna kommer mot varandra (det är dessa du nålar mot plagget), märk ut fjärdedelar och sen placerar du märkena mot mitt bak, mitt fram och vardera sidsöm (om du har några) eller mitt på sidorna. Sträck mudden och sätt dit några nålar till och sträck sen mudden när du syr också.

Det låter ju som jättemycket att tänka på när man ser det i skrift så här, men det är verkligen supertacksamt att börja med muddisar, så på´t bara! Lycka till! Och glöm inte visa upp vad du gjort sen. Det är så stärkande för självförtroendet att visa upp sig här, för det är alltid nån som har nåt positivt att säga :)
Tack så mycket!! Ska ha dina tips i åtanken när det nu blir av!
Fast jag vill ha byxor som passar en blöjlös tös, så de inte blir för mycket tyg i den lilla rumpan!
Användarens profilbild
Av Hello
Katja77 skrev: Tack så mycket!! Ska ha dina tips i åtanken när det nu blir av!
Fast jag vill ha byxor som passar en blöjlös tös, så de inte blir för mycket tyg i den lilla rumpan!
Fast det måste ändå vara längre grensöm bak än fram, eftersom rumpan "sticker ut" ;) Det är det på alla byxor om man ser efter...
Användarens profilbild
Av Plinga
Hello skrev:
Katja77 skrev: Tack så mycket!! Ska ha dina tips i åtanken när det nu blir av!
Fast det måste ändå vara längre grensöm bak än fram, eftersom rumpan "sticker ut" ;) Det är det på alla byxor om man ser efter...
Ja, självklart! Menade bara att det inte ska vara extra rymd i baken, med plats för blöjan.
Användarens profilbild
Av Kaja
NÄ, det är inte svårt, men jag har modifierat mitt standardmönster ett antal gånger innan det blev riktigt bra. Jag gillar att ha breeeed mudd i midjan för att kunna vika dubbelt (då sitter de uppe bättre), men det gör att man får minska på velouren. Inte helt enkelt att få till det där optimalt. Det trixigaste är att få dit fot-muddarna men tar man tyget och delar på fyra och likadant med mudden och så drar och sträcker som tusan så brukar det bli bra. Men, som sagt, lite träning är inte så dumt. Första paret byxor blev inte alls bra...

//Kaja
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag mäter runt blöja och rumpa och plussar på 10-15 cm.... Mäter ut och tar längden plus lite till. Viker på mitten och klipper isär så jag har 2 byxben. Viker på längden, lägger på varandra och klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster coh stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår :roll: :D
Användarens profilbild
Av Tabby
Jag har inte längre där bak än fram, behövs inte när man inte har blöja.
Användarens profilbild
Av amöba
Till och med jag har lyckats sy varsitt par muddbyxor till mina töser! Jag gjorde inte grensömmen längre bak, men gjorde byxorna ganska vida så det spelar ingen roll oavsett blöja eller ej. Kunde ha snävat till resåren i midjan, men det funkar. Mitt främsta misstag var väl att jag - som vanligt :oops: - sydde för nära kanten och därmed inte fick med båda lagrena när jag sydde fast mudden och det blev glipor. Men det gick ju att åtgärda. Fast jag ska nog inte ge mig på att sälja just det paret när de är urvuxna ;)
Användarens profilbild
Av naimiez
Tabby skrev:Jag har inte längre där bak än fram, behövs inte när man inte har blöja.
Har likalång på bägge barnen, Wilma utan blöja ch Theo med blöja.....fungerar perfekt ;-)
Användarens profilbild
Av Tabby
Tabby skrev:
Jag har inte längre där bak än fram, behövs inte när man inte har blöja.

Har likalång på bägge barnen, Wilma utan blöja ch Theo med blöja.....fungerar perfekt .
Me to :D
Användarens profilbild
Av jordbarn
Kaja skrev:NÄ, det är inte svårt, men jag har modifierat mitt standardmönster ett antal gånger innan det blev riktigt bra. Jag gillar att ha breeeed mudd i midjan för att kunna vika dubbelt (då sitter de uppe bättre), men det gör att man får minska på velouren. Inte helt enkelt att få till det där optimalt. Det trixigaste är att få dit fot-muddarna men tar man tyget och delar på fyra och likadant med mudden och så drar och sträcker som tusan så brukar det bli bra. Men, som sagt, lite träning är inte så dumt. Första paret byxor blev inte alls bra...

//Kaja
Vad menar du med att du delar tyget på fyra? :hmm: :)
Användarens profilbild
Av Summer
jordbarn skrev:
Kaja skrev:NÄ, det är inte svårt, men jag har modifierat mitt standardmönster ett antal gånger innan det blev riktigt bra. Jag gillar att ha breeeed mudd i midjan för att kunna vika dubbelt (då sitter de uppe bättre), men det gör att man får minska på velouren. Inte helt enkelt att få till det där optimalt. Det trixigaste är att få dit fot-muddarna men tar man tyget och delar på fyra och likadant med mudden och så drar och sträcker som tusan så brukar det bli bra. Men, som sagt, lite träning är inte så dumt. Första paret byxor blev inte alls bra...

//Kaja
Om hon gör som jag placerar hon 4 nålar i vardera biten (eller 3 jag skippar där sömmen är) med lika stora mellanrum och syr ihop så dom matchar mot varandra, det innebär att man får dra som i h*****e i mudden.
Användarens profilbild
Av jordbarn
Summer skrev:
jordbarn skrev:

//Kaja
Om hon gör som jag placerar hon 4 nålar i vardera biten (eller 3 jag skippar där sömmen är) med lika stora mellanrum och syr ihop så dom matchar mot varandra, det innebär att man får dra som i h*****e i mudden.
Jaha, ni menar så att mudden hamnar "rätt" mot tyget??
Användarens profilbild
Av Summer
jordbarn skrev:
Summer skrev: Om hon gör som jag placerar hon 4 nålar i vardera biten (eller 3 jag skippar där sömmen är) med lika stora mellanrum och syr ihop så dom matchar mot varandra, det innebär att man får dra som i h*****e i mudden.
Jaha, ni menar så att mudden hamnar "rätt" mot tyget??
Precis så det blir lika runt om.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?