Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag kör allt stickat (utom vissa bomullsplagg som åker vanlig tvätt) på ullprogram i maskinen, jag tycker det funkar toppen. Dessutom brukar jag ha lite ullkur i sköljfacket efter tips härifrån sb. :tumsup: Ullbyxor som behöver tovas brukar jag dock ta för hand och gnugga rejält.
Jag har förresten börjat på mönsterdiagrammen på min (mammas iofs) Ishbel nu och har stickat halva diagram A, dvs fyra varv, men upptäckte igår att jag har stickat fel på tredje varvet så nu måste jag repa 1,5 varv nästan. :gaah:
Användarens profilbild
Av Fryle
När det gäller tvätt har jag fått lära mig att maskinens ullprogram många gånger är mer skonsamt än handtvätt. Jag handtvättar aldrig, dock kör jag i 30 grader och inte 40 som är förinställt på vår ulltvätt.

Och så använder jag aldrig sköljmedel till ylle. Men ullkur i sköljmedelsfacket? Vår ullkur måste först lösas i hett vatten för att inte ge kleggklumpar på plaggen. Finns kanske olika sorter.

Har funderat på balsamtvätt och när jag nu hörde om det här så vågar jag nog prova :tumup:
Om ullkur i sköljmedelsfacket tänker jag dels att det ju måste lösas upp i varmt vatten. Dels att det ju faktiskt ska vara kvar i garnet, lägger man det i sköljmedelsfacket så sköljs nog det mesta bort, eller? Maskinen sköljer ju flera gånger, och det är ju bara första gången den spolar ur facket. Eller? :hmm:
MittNyaJag skrev:Räknehjälp!

Jag håller på med en beställningsmössa och även om jag tror den är på gränsen till för stor så tänker jag göra klar den. Jag får väl i värsta fall sticka en ny...

Iallafall. Jag vill ju göra en sådan "spiralminskning" och det börjar bli dags att minska ner nu!

Jag har 158 maskor runt och en fläta över 24 maskor. (50 maskor från varvets början, om det spelar roll...)
Hur många minskningar ska jag göra runt? 5 eller kanske 6?
Minskar man på varje varv eller vartannat?
Minskar man i "samma" maska varje varv? Lämpligt att sätta markör där jag ska minska mao?
Vart ska jag placera minskningarna för att få flätan att gå så högt upp som möjligt?

Jag stickar på rundsticka, annars hade det ju känns rätt lätt att sticka på tre stickor och minska i början och slutet på varje sticka, men det kanske inte blir rätt om man ska få minskningen spiralig?

Är egentligen aldeles för sent att räkna på det här, men några andra SBare kanske har sina matematiska ljuspunkter på kvällarna?!

:D
Någon som har någraideeer?
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:Om ullkur i sköljmedelsfacket tänker jag dels att det ju måste lösas upp i varmt vatten. Dels att det ju faktiskt ska vara kvar i garnet, lägger man det i sköljmedelsfacket så sköljs nog det mesta bort, eller? Maskinen sköljer ju flera gånger, och det är ju bara första gången den spolar ur facket. Eller? :hmm:
Jag trodde det var sista jag...
Av leonie
Fryle skrev:När det gäller tvätt har jag fått lära mig att maskinens ullprogram många gånger är mer skonsamt än handtvätt. Jag handtvättar aldrig, dock kör jag i 30 grader och inte 40 som är förinställt på vår ulltvätt.
Intressant, det har jag aldrig hört! Men jag är beredd att köpa konceptet rakt av. :tumup:
solängel skrev:Om ullkur i sköljmedelsfacket tänker jag dels att det ju måste lösas upp i varmt vatten. Dels att det ju faktiskt ska vara kvar i garnet, lägger man det i sköljmedelsfacket så sköljs nog det mesta bort, eller? Maskinen sköljer ju flera gånger, och det är ju bara första gången den spolar ur facket. Eller? :hmm:
Jag löser upp lite grann i varmt vatten (så att det blir rinnig konsistens) och häller i sköljmedelsfacket. Det blir ju inte ullkurat som när man kurar "på riktigt", men det blir lite mjukare och behöver inte kuras "på riktigt" lika ofta upplever jag. Det blir alltså mer som sköljmedel än som ullkur. Förstår du hur jag menar?
Av Ponyo
Juliusdotter skrev:
Bubbi skrev:Bild

Kvarnvik och MuuM, om ni kollar riktigt noga så ser ni resåren baktill :D
:love:, underbar skapelse och härliga färger. Smart med resåren baktill. Anar att du komponerat mössmodellen själv?
Nja, ändrade en befintlig modell lite. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
ellla skrev:
Jag trodde det var sista jag...
Ja, sköljmedelsfacket spolas tomt med sista vattnet, så ullkuren hamnar där den ska. Det blir väl som zandrama beskriver en slags ullkurning light.
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilka underbara alster, bubbi, mössan är fantastisk!

MittNyaJag: Hoppas du får hjälp av någon som är bra på maskräkning, jag är usel...
  • 1
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?