- fre nov 12, 2010 09:08
Anledningen till att man börjar så på en stickad trekantssjal är att man oftast har 2 rätstickade kantmaskor på sjalar. Om man då gör en vanlig stickad uppläggning blir de första maskorna (brukar vara 3-7 stycken) helt annorlunda kantmaskorna och oftast också tunnare/mindre stabila.
Umma skrev:Det är jätteenkelt! Det går ut på att man virkar en kedja med maskor som man sedan tar upp maskor med sticknålen i. De virkade maskorna är bara tillfälliga och repas upp efter första stickade varvet.MuuM skrev:Echo flower är klar. Avmaskad, trådar fästa och nu ligger den i ljummet vatten och gonar sig. Den ska blockas så fort den legat klart. Håll tummarna att pojkarna sover ordentligt så jag får fixa det i lugn och ro. Med mitt glas rödvin.Jag är jättenyfiken!! Läste precis igenom mönstret, redan detta med en virkad startkedja, jag förstår inte riktigt...
Anledningen till att man börjar så på en stickad trekantssjal är att man oftast har 2 rätstickade kantmaskor på sjalar. Om man då gör en vanlig stickad uppläggning blir de första maskorna (brukar vara 3-7 stycken) helt annorlunda kantmaskorna och oftast också tunnare/mindre stabila.