Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Umma skrev:
MuuM skrev:Echo flower är klar. Avmaskad, trådar fästa och nu ligger den i ljummet vatten och gonar sig. Den ska blockas så fort den legat klart. Håll tummarna att pojkarna sover ordentligt så jag får fixa det i lugn och ro. Med mitt glas rödvin. :-)
Jag är jättenyfiken!! Läste precis igenom mönstret, redan detta med en virkad startkedja, jag förstår inte riktigt... :hmm:
Det är jätteenkelt! Det går ut på att man virkar en kedja med maskor som man sedan tar upp maskor med sticknålen i. De virkade maskorna är bara tillfälliga och repas upp efter första stickade varvet.

Anledningen till att man börjar så på en stickad trekantssjal är att man oftast har 2 rätstickade kantmaskor på sjalar. Om man då gör en vanlig stickad uppläggning blir de första maskorna (brukar vara 3-7 stycken) helt annorlunda kantmaskorna och oftast också tunnare/mindre stabila.
Å vad mycket man lär sig i den här tråden :vågen:

Vilken fin sjal MuuM!

Nu är min första efter mönster stickade mössa klar, en sweet baby cap som tyvärr blev i lite minsta laget för Alfred. Men jag har en god vän som har en tjej på 2 mån som kommer att få den i ett brev så småningom. Nu gör jag min a första I-cords till knytet, det tar ju lite tid men fint blir det. Å sen blir det till att knåpa ihop en till lite större och framför allt lite djupare mössa
Av Umma
visslan skrev:
Umma skrev:
MuuM skrev:Echo flower är klar. Avmaskad, trådar fästa och nu ligger den i ljummet vatten och gonar sig. Den ska blockas så fort den legat klart. Håll tummarna att pojkarna sover ordentligt så jag får fixa det i lugn och ro. Med mitt glas rödvin. :-)
Jag är jättenyfiken!! Läste precis igenom mönstret, redan detta med en virkad startkedja, jag förstår inte riktigt... :hmm:
Det är jätteenkelt! Det går ut på att man virkar en kedja med maskor som man sedan tar upp maskor med sticknålen i. De virkade maskorna är bara tillfälliga och repas upp efter första stickade varvet.

Anledningen till att man börjar så på en stickad trekantssjal är att man oftast har 2 rätstickade kantmaskor på sjalar. Om man då gör en vanlig stickad uppläggning blir de första maskorna (brukar vara 3-7 stycken) helt annorlunda kantmaskorna och oftast också tunnare/mindre stabila.
Okej! Kanske skulle jag våga prova...menar du att jag bara drar upp "öglor" i de virkade maskorna och stickar på dom? håller det sedan när man tar bort virkgarnet? Jaja jag tror jag måste prova helt enkelt. :D
MuuM, den blev jättefin.
Jag har precis stickat en likadan till min mamma men jag tyckte inte att mönstret var roligt att sticka, det tog så lång tid med alla dom där ökningarna till 9 maskor överallt så det blir nog inga fler echo flower för min del.
Umma skrev:
visslan skrev:
Umma skrev:

Okej! Kanske skulle jag våga prova...menar du att jag bara drar upp "öglor" i de virkade maskorna och stickar på dom? håller det sedan när man tar bort virkgarnet? Jaja jag tror jag måste prova helt enkelt. :D
Japp, precis. Lättast är att dra upp öglor ur virkningens undersida, dvs de små "blupparna". Men det funkar lika bra att dra upp öglor på samma ställe som du skulle virka upp dem.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Det är extremt beroendeframkallande att sticka mönster. Jag vill hela tiden se mönstret växa fram och stickar som en tok.
:fnissa: :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
Tack, alla! :heart: Tyvärr är den väldigt sticksig. :-? Jag får ullkura den eller balsamtvätta den. För den är väldigt varm och go.

Men den var urtråkig att sticka, speciellt de där 3-into-9 som du säger, Linafelicia.
Räknehjälp!

Jag håller på med en beställningsmössa och även om jag tror den är på gränsen till för stor så tänker jag göra klar den. Jag får väl i värsta fall sticka en ny...

Iallafall. Jag vill ju göra en sådan "spiralminskning" och det börjar bli dags att minska ner nu!

Jag har 158 maskor runt och en fläta över 24 maskor. (50 maskor från varvets början, om det spelar roll...)
Hur många minskningar ska jag göra runt? 5 eller kanske 6?
Minskar man på varje varv eller vartannat?
Minskar man i "samma" maska varje varv? Lämpligt att sätta markör där jag ska minska mao?
Vart ska jag placera minskningarna för att få flätan att gå så högt upp som möjligt?

Jag stickar på rundsticka, annars hade det ju känns rätt lätt att sticka på tre stickor och minska i början och slutet på varje sticka, men det kanske inte blir rätt om man ska få minskningen spiralig?

Är egentligen aldeles för sent att räkna på det här, men några andra SBare kanske har sina matematiska ljuspunkter på kvällarna?!

:D
MuuM skrev:Tack, alla! :heart: Tyvärr är den väldigt sticksig. :-? Jag får ullkura den eller balsamtvätta den. För den är väldigt varm och go.

Men den var urtråkig att sticka, speciellt de där 3-into-9 som du säger, Linafelicia.
Balsamtvätta, är det alltså som när man tvättar håret. Blöt, i med balsam och skölj?

Jag håller ju på med en halsduk till Karin, och den riskerar nog bli ratad pga stickighet så jag gick faktiskt hit nu för att be om era bästa "mjuka till sig"-tips.

(En dam, från Ullcentrum på Öland tror jag, sa på syfestivalen att man ska köra ull i maskin, på ullprogrammet. Det kanske vore något också? Kanske inget jag skulle göra med spets, men det här är gedigen dubbelstickning)
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev: Balsamtvätta, är det alltså som när man tvättar håret. Blöt, i med balsam och skölj?
Jag tror det. :oops: Jag ska googla lite innan jag ger mig på det.
Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:
Kaffemoster skrev: Balsamtvätta, är det alltså som när man tvättar håret. Blöt, i med balsam och skölj?
Jag tror det. :oops: Jag ska googla lite innan jag ger mig på det.
Och precis som med håret så blir det stickade då lenare och lättare att reda ut. Det försvinner en del friktion mellan maskorna så att det blir mindre ihoptovat. Bra ibland, obra ibland.
Ullkur gör att det blir okliigare det med!
Kaffemoster skrev:(En dam, från Ullcentrum på Öland tror jag, sa på syfestivalen att man ska köra ull i maskin, på ullprogrammet. Det kanske vore något också? Kanske inget jag skulle göra med spets, men det här är gedigen dubbelstickning)
Jag har kört stickat på ullprogrammet, trots att det var märkt handtvätt. Flera gånger. Iofs har jag inte provat med spets, men jag tror inte det skulle vara något problem heller, även om jag inte skulle våga köra ett entrådigt garn i maskinen. Kallt vatten. Är man osäker på ullprogrammet på sin egen maskin kan man ju köra en provlapp, eller något som är mindre viktigt först, som prov.
  • 1
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?