- tis jan 22, 2008 11:47
Jag sorterade lite tankar på bloggen igår, och nu idag när jag läser det jag skrivit slår det mig att det här med att hålla nära är det enda som är "normalt" med att få en prematur. På ett sätt är det det enda man kan göra. De ger inte svar som andra barn, orkar inte med ögonkontakt eller vyssande eller prat särskilt bra. Många ammar knappt eller inte alls till en början. Men att hålla kan man alltid göra. Jag tror att det är därför som kängurusittandet är så viktigt för prematurföräldrar, för att det är på ett sätt det enda anknytningsmedlet som finns kvar. Allt annat är taget ifrån en. Måste vara mycket mer förvirrande om man dessutom inte vet så mycket. Jag vet att många mammor känt sig som att barnet tagit avstånd från dem iom att de inte svarar på signaler på samma sätt som andra barn. Vad tänker ni kring det?
prematurbloggen.blogspot.com (förlåt att jag spammar er, men det är här jag har mitt hjärta och mina tankar för tillfället!)
prematurbloggen.blogspot.com (förlåt att jag spammar er, men det är här jag har mitt hjärta och mina tankar för tillfället!)