Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nanushka
Jag är alldeles grön på sjalområdet och behöver råd från er vana! Provade en långsjal (?) när sonen var liten men att hålla på med 5 meter tyg var/är inget för mig. Fick i present en BB som vi använde lite men sonen var för liten för den ända tills han blev halvåret och nu är han för stor i a f med overall och allt. Plus att den inte är riktigt bekväm... Nu är han 11 mån och jag måste ha en bärsjal eller bärsele för användning ibland, alltså inte jämt. Jag har vagn :wink: men å andra sidan kanske jag kommer att gilla sjal/sele så mkt att vagnen ryker...

Kan man använda en tri-cotti till min son som är ca 70 cm lång och väger ca 8.5 kg? Tyckte att den såg så smidig ut att ta på sig och tar liten plats (?) i resväskan. Eller är han för lång?

Funderar också på en Ergo bärsele, de ser bekväma ut med det där höftbandet och tror att det kan vara något för oss. Bör man slå till på båda med en gång eller om man köper en av dem, vilken skulle ni välja?

Måste också säga att det är ett mycket fint och trevligt forum det här! :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag skulle absolut rekommendera en ergnonomisk sele till er, eller en Mei Tai (MT) som är ett mellanting mellan sjal coh sele. Själv använder jag nästan bara MTn numera eftersom den är så himla skön och snabb att ta på. Den är dessutom kanonbra för ryggbärning vilket jag oftast väljer numera då min yngsta son väger ca 10 kg och är ca 75 cm lång.

Det finns flera olika ergnomiska selar att välja på och olika modeller passar olika kroppstyper lite olika bra. Ergo är många nöjda med, men det fins också en som heter Patapum och en som heter Sutemi. Vi har den sistnämnda och den skiljer sig från Ergon på det att den har korslagda band. Maken älskar den och jag tycker att den är ok, men många ogillar de korslagda banden över bysten om man bär på ryggen.

Kolla i recensionerna nedan och titta på bilder (borde finnas på sjalbarns förstasida) så kan du se hur de olika selarna och MTn ser ut.
Av Nanushka
Hm, jag inser att jag verkligen inte har någon aning alls om det här med sjalar och selar. Det var en i min mamma-pappa-barn-grupp som hade en tri-cotti idag (visserligen till sin 5 månaders) och den såg så bekväm ut! Men nu när jag har funderat lite så kanske det är onödigt med en sådan OCH en sele. Det räcker nog med sele kanske.

Hm, jag tror att jag fastnade för Ergon (som jag bara sett på bild...) eftersom det stod att man kan bära på höften också, men det kanske man kan med övriga också? Korslagda band över brösten verkar inte så bekvämt (har inte jättebyst men ändå) och det var en sak som jag inte hade tänkt på! Vad bra att jag frågade här! MeiTaien har jag inte fattat hur den funkar, det är en påse som har band som man knyter eller? Jag ska försöka titta närmare på den!
Användarens profilbild
Av annalys
Nanushka skrev:Kan man använda en tri-cotti till min son som är ca 70 cm lång och väger ca 8.5 kg? Tyckte att den såg så smidig ut att ta på sig och tar liten plats (?) i resväskan. Eller är han för lång?
Jag skulle inte rekommendera en Tricotti till ett såpass stort barn. Eftersom den är gjord i trikå blir den svajig, speciellt om bebisen är livlig. Min David sprattlade så mycket att den började kännas osäker vid ca 5 månader.

En Ergo eller Patapum eller liknande skulle jag satsa på om jag var du. En ringsjal eller bärpåse kan också vara intressant, då behöver man inte knyta, men nackdelen är att tyngden blir snedfördelad, kan bli tungt om man ska bära länge.

Om du trots allt inte helt uteslutit långsjal har Easycare lite exempel på knytningar där man har knuten färdig från början, och sedan tar på sig sjalen. Finns under Quick Fix på http://www.easycare.at/easycare2e/index.php
Av Nanushka
Hej alla, tack så mycket för era svar!

Ja, jag förhastade mig nog gällande en tri-cotti. Men kanske till ett syskon så småningom ;-) Det såg så enkelt och mysigt ut!

Hm, Mei Taien tycker jag fortfarande verkar lite krånglig för mig som är helt blåbär, men man lär sig kanske snabbt...

Jag tror att jag skall försöka prova åtminstone några olika (kanske också en ringsjal) och se om vad som kan passa oss bäst.
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Du har inte möjlighet att komma på någon sjalträff? För det underlättar att få se, känna och prova i verkligheten...

Jag har provat mig igenom det mesta, och just nu bär jag knappt alls, men det beror på att min ena axel är paj... :(
Användarens profilbild
Av maxi
Mei Tai är superenkelt, jag lovar! Jag är helt ny på det här men lärde mig på en gång! De tar inte heller mycket plats och det finns många jättefina!
Användarens profilbild
Av Crappy
Jag tycker att det är lättare att få upp barnen på ryggen i MT än till och med i sele. MT är dess utom väldigt svalt på sommaren.

Fundera i genom hur länge du vill bära etc en ringsjal kan vara ett bra allternativ om du bara vill bära korta stunder.
Det finns massa fakta och bilder på sjalbarn.se titta runt och se vad just du tycker ser bra och snyggt ut.

Lycka till :)
Användarens profilbild
Av April
Jag föredarar sele framför MeiTai - men smaken är som baken ;-) Det är nog enklast att komma på en sjalträff och få lov att prova - eller se om det finns en sjalbarnsambassadör i din närhet?

Jag tror att du skulle få väldigt nytta av en sele eller MeiTai nu till sommaren - är såååå smidigt att slippa ta med vagnen (t.ex. när man ska ner på stranden, om man vill ut i skogen, åka buss osv. :-D)

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?