Jag skulle nog använda ett tretrådigt ullgarn på stickor tre eller 3,5 om benvärmarna skall sitta utanpå ytterkläder, men ett tunt garn, typ babyull på stickor 2,5 om du hade tänkt dig dem innanför ytterkläder (har aldrig använt benvärmare, men stickat en hel del strumpor). Jag tycker resåren blir bättre om man tar 2 aviga, 2 räta, den drar ihop sig mer då och töjer inte ut sig lika lätt. Så isåfall måste antalet upplagda maskor vara delbart i fyra, annars kommer du att få en ful skarv nånstans även om du stickar på strumpstickor.
Stickar strumpor till min tvåochetthalvtåring just nu, och då lägger jag upp fyrtio maskor babyull på stickor 2,5. Fast då ska ju de sitta innanför ytterkläderna.
När jag tänker efter lite så minns jag att jag som nioåring stickade benvärmare åt lillebror, som då var nyfödd (första gången benvärmare var på modet....). Glad att de inte finns kvar, för de var lila, rosa, mintgröna, ljusblå i ränder. Iallafall, vad jag kommer ihåg så stickade jag då först ett stycke resår, kanske tre cm, sedan slätstickning och sedan avslutade jag med tre cm resår igen. Fast den sortens benvärmare skulle ju inte sitta tajt, utan knorvigt, nedhasat. Mamma använde dem flitigt, fast hon kommer inte ihåg om det var för att de var bra eller för att glädja mig (gissar på det senare, för de var stickade i -hua- akryl!)