Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av saringen
jag vill ha min 3 mån dotter framåt i min hoppediz, men det får man inte ha eller? Stadig i hacken är hon...

/Sara
Användarens profilbild
Av naggie
Jag knyter in A (nästan 4 mån) i en gosig och ergonomisk Buddha. Beskrivning finns på www.sjalar.nu
Lycka till :D
Användarens profilbild
Av Anso
Att bära framåtvänt är betydligt tyngre för den som bär.
Hemmavid går det bra att använda Buddhaknytningen men om man är ute och går så tycker jag att barnet bör sitta vänt mot den som bär bl.a för att det inte ska bli för mycket synintryck. Jag tycker att man får en suverän kontakt med sitt lilla barn när det sitter vänt mot mig när jag bär och det tappas ju bort till viss del om man vänder barnet framåt.

Även om din dotter är stadig i nacken så innebär det inte att hon orkar hålla upp sitt huvud hur länge som helst. Bär man framåtvänt så kan barnet inte ta en kort paus och luta sig mot den som bär och på så sätt vila huvudet. Om barnet plötsligt vill sova så är det ju lättare om man bär det vänt emot sig.

Bärpositionen när man bär barnet vänt emot sig innebär att barnet sitter som en lite groda med uppdragna knän och det gör att belastningen fördelas på en mycket stor yta av barnets ben och rygg. Bär man framåtvänt i sjal eller för den delen vanligt förekommande selar....... så innebär det att tyngden hamnar på en betydligt mindre yta, i värsta fall som att hänga i en trosa. Det skulle jag personligen inte tycka var så skönt under någon längre tid.

Om nu barnet absolut vill ser mer av världen så går det att modifera knytningen lite. Om det är en trikåsjal och man knyter xomslut2 (smokingbältet ytterst) så går det utmärkt att sätta barnet på sin höft istället för mitt fram. Då ser barnet lite mer men kan ändå vila sig mot den som bär. Jag tycker att det är lite lättare att använda en vävd långsjal om jag ska göra den typen av knytning på höften och då använder jag xomslut, dvs med smokingbältet innerst. (www.babyboden.nu brukar ha bra instruktioner på grundknytningarn och sedan är det bara att experimentera lite)

Hoppas att ni hittar ett bärsätt som passar er bra, det är bara att öva och prova sig fram! Och sedan är det dags för många mysiga bärstunder nu i vår och sommar. *mmmmmm*

Vill du har en massa praktiska tips så är det suveränt att gå på en Sjalbarnsträff, se rubriken Bärsjalsträffar.

Så, det var dagens uppsats! :lol:
Användarens profilbild
Av naggie
Anso skrev:Att bära framåtvänt är betydligt tyngre för den som bär.
Hemmavid går det bra att använda Buddhaknytningen men om man är ute och går så tycker jag att barnet bör sitta vänt mot den som bär bl.a för att det inte ska bli för mycket synintryck. Jag tycker att man får en suverän kontakt med sitt lilla barn när det sitter vänt mot mig när jag bär och det tappas ju bort till viss del om man vänder barnet framåt.
:iagree: Det är bara hemma som vi knyter buddha. .
Användarens profilbild
Av Miamamman
Brukar bära i x-omslut-vagga men mer sittande så kan babyn se både framåt och til bäraren.
Bildserie:
http://www.babyboden.nu/Mias/x-omslut-2 ... 20baby.htm

Bild

Babyn sitter liksom "framför" mig med benen åt sidan. Lite tyngre än vanlig upprätt position men lättare än Buddha tycker jag.
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Agens har jag haft i Buddha några gånger här hemma och hon stormtrivdes, men borta med mycket synintryck har jag henne i en knytning så hon ser mig. :D
Av Annsofi
I Sverige och säkert i hela skandinavien finns en väldigt hög medvetenhet och intresse hos sjalbärare kring vad som är ergonomiskt bärande från barnets perspektiv. Detta forum har säkert haft en bidragande orsak till detta. Generellt sett är svenska föräldrar väldigt "medvetna föräldrar" och detta återspeglas också i hur vi bär våra barn, vilket håll barnet sitter på i barnvagnen, vårt val av bilstol, användning av cykelhjälm osv. Min personliga teori är därför att det är en naturlig följd av denna medvetenhet som gör att man också ställer sig frågan vad är ergonomiskt rätt för mitt barn när jag bär det? Jag har haft många diskussioner med tillverkare i bland annat USA och Canada ang. positioner som rekommenderas där. I USA säljer produkter som är så mångsidiga som möjligt. Ju fler (tokiga) positioner man kan komma på ju bättre säljer produkten. Sen betyder ju inte det att kunden faktiskt väljer att prova alla positioner. Vänd utåt, dvs där barnet hänger med benen ner är den vanligaste positionen jag ser när vi är utomlands. I Sverige ser jag den mycket sällan. Även barnvagnar är i många länder konstruerade så att barnet sitter med nacken mot den som kör, dvs vänd utåt även för bebisar som bara är några månader gamla. I Sverige tror jag vi rekommenderar att barnet sitter vänd mot föraren upp till 2 års ålder och att se en nyfödd liggandes i en sulky tror jag är rätt ovanligt. Utomlands ser jag ofta barn som hänger i ett smalt snöre i skrevet och sover. Då brukar jag gå fram och "hjälpa till" att vända barnet eller bre ut tyget så det går under rumpan och benen istället. Knytinstruktionerna tror jag knappt de läst och man saknar medvetenhet om vad ergonomi för barnet är. Debatten förs inte helt enkelt.
Svenska föräldrar ställer höga krav och tar till sig kunskap. Det tror jag är anledningen till att man inte så ofta ser barn som är vända utåt på det traditionella sättet. Det finns ju alternativa knytningar som är mycket bättre om man vill ha sitt barn utåt en stund. Jag tror också det är så att man som förälder tror att barnet måste sitta utåt för att stilla sin nyfikenhet. Barnet får nog med intryck ändå och fördelen är att barnet faktiskt kan vända undan blicken när det blir för mcyket. Den möjligheten har inte barnet när det sitter utåt.
Av Annsofi
Samuel ser ut att ha det riktigt gott! I övrigt säger jag också amen till ovan! Med medvetenheten kommer också en tendens till att ta saker lite för allvarligt ibland. När man har erfarenheter från andra länder och ser på nära håll hur andra människor gör så får man ett litet annat perspektiv. Det är mycket som strider totalt mot mitt föräldraskap men jag vet ju också att det växt upp många generationer friska och välmående individer på det sättet också. Sen finns det då vissa saker som jag tycker är heltokiga. Häromdagen såg jag en pappa komma cyklandes med sin (gissar) 2-3-månaders baby framåtvänd på magen i en tunn billighetsvariant av sele man köper i snabbköpet. Han fick hålla barnets huvud med sin ena hand och sen höll han i styret med den andra. Det var ju visserligen positivt att han höll i huvudet men jag höll ändå på att sätta äpplet i halsen. En annan man kom cyklandes med sitt äldre barn sittandes i en barnplaststol han hade bundit fast på pakethållaren. I sådana här fall tänker jag direkt Tok!
När det gäller bärandet så är det nog en tendens i Sverige att inte bära riktigt små barn på ryggen vilken man gör i många andra länder där man traditionellt använder sjalar av olika slag. Ethiopierna bär sina små nyfödda på ryggen i en fyrkantssjal och omsluter dem sedan helt med ett tyg för skydd mot solen och som extra stöd för huvudet men de ser ut att sitta riktigt bekvämt (och ergonomiskt). Däremot så verkar de tycka att jag är helknasig som kommer bärandes på en 2-åring...vad jag sett så bär man bara upp till krypåldern ungefär. Jag tror här är en länk med bilder från olika delar av världen eller om det är knasiga bärsjalar det ligger under. Där är en rolig variant och allt verkar ju funka så lite överseriösa är vi nog...vilket är bra att påminnas om ibland :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?