Att bära framåtvänt är betydligt tyngre för den som bär.
Hemmavid går det bra att använda Buddhaknytningen men om man är ute och går så tycker jag att barnet bör sitta vänt mot den som bär bl.a för att det inte ska bli för mycket synintryck. Jag tycker att man får en suverän kontakt med sitt lilla barn när det sitter vänt mot mig när jag bär och det tappas ju bort till viss del om man vänder barnet framåt.
Även om din dotter är stadig i nacken så innebär det inte att hon orkar hålla upp sitt huvud hur länge som helst. Bär man framåtvänt så kan barnet inte ta en kort paus och luta sig mot den som bär och på så sätt vila huvudet. Om barnet plötsligt vill sova så är det ju lättare om man bär det vänt emot sig.
Bärpositionen när man bär barnet vänt emot sig innebär att barnet sitter som en lite groda med uppdragna knän och det gör att belastningen fördelas på en mycket stor yta av barnets ben och rygg. Bär man framåtvänt i sjal eller för den delen vanligt förekommande selar....... så innebär det att tyngden hamnar på en betydligt mindre yta, i värsta fall som att hänga i en trosa. Det skulle jag personligen inte tycka var så skönt under någon längre tid.
Om nu barnet absolut vill ser mer av världen så går det att modifera knytningen lite. Om det är en trikåsjal och man knyter xomslut2 (smokingbältet ytterst) så går det utmärkt att sätta barnet på sin höft istället för mitt fram. Då ser barnet lite mer men kan ändå vila sig mot den som bär. Jag tycker att det är lite lättare att använda en vävd långsjal om jag ska göra den typen av knytning på höften och då använder jag xomslut, dvs med smokingbältet innerst. (
www.babyboden.nu brukar ha bra instruktioner på grundknytningarn och sedan är det bara att experimentera lite)
Hoppas att ni hittar ett bärsätt som passar er bra, det är bara att öva och prova sig fram! Och sedan är det dags för många mysiga bärstunder nu i vår och sommar. *mmmmmm*
Vill du har en massa praktiska tips så är det suveränt att gå på en Sjalbarnsträff, se rubriken Bärsjalsträffar.
Så, det var dagens uppsats!