Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Jag har en liten pyttis som väger nu strax över 2,5 kg. Jag skulle vilja ha en meitai och undrar vilken som lämpar sig bäst för pyttis.
Användarens profilbild
Av Cillan
Har hittat en billig minizone meitai.
Sägs att den ska vara som freehand. Men det kanske finns en anledning till varför minizone är så billig? Skulle den funka tlll pyttis? Är det något att ha?

Kan tillägga att han sitter groda jättebra i beco geminin så därför tänkte jag att det kanske kan funka med meitai och att det kanske går lite fortare att knyta än trikåsjalen.
Användarens profilbild
Av Monnis
Jag har ingen koll alls på olika märken, jag sydde två egna MT och har en köpt som är sydd av någon hemma så har inga märkes-MT, men när jag googlar minizone så verkar de vara jättefina verkligen.

Med en liten bebis kan man göra så att man rullar MT-n något/några varv runt midjebältet så den blir kortare, samt knyter den högre upp, typ under brösten eller hur lång bebisen nu är, då bär man inte långt ner på magen och bebis hamnar inte längst ner i MT-n.

En liten ostadig bebis kan lätt hamna åt sidan så man får se till att axelbanden sitter bra så bebis inte ramlar ur. Sen så kan man som på Ergon ha ett babyinlägg (eller en vikt filt/täcke) i en MT.

Beroende på hur långa axelbanden är så kan man knyta på lite olika sätt, med en liten så tycker jag att banden bör sitta på sidan så bebis inte halkar ur och att man inte knyter själva hårda knuten precis fram på ryggen på bebisen, utan jag har när jag använt MT bara twistat banden en gång på ryggen och sen dragit bak banden och knutit på ryggen. När jag bar min son som var äldre (närmare året) så brukade jag istället knyta en knut snett under rumpan, men då var det helt öppet på sidorna, men han satt med benen utanför MT-n då också så han riskerade inte att ramla ut åt sidan.

Har du ingen sjalare i närheten du kan provknyta en MT hos? Eller låna av någon innan du köper?

Lycka till i alla fall! :D
Användarens profilbild
Av Cillan
Då sitter väl banden fel på minizone om de ska sitta på sidan? Det är ju verkligen en kopia av freehand och vad jag fattat som när jag googlat så är de sura på minizone , de är ju väldigt mycket billigare med.

Sy själv hinner jag inte nu med all amning och så vet jag ändå inte vilka mått.

Jag vet faktiskt inte vem jag skulle kunna prova hos.
Användarens profilbild
Av Monnis
I min bildtråd på Leia i sjalar ser du hur jag knutit så axelbanden går på sidan, korsas och sen knyts på ryggen, är så jag menar. Är sydd efter mönster här på SB, försöker hitta tråden, men det var fem år sen och får inga träffar i forumet tyvärr.

Det syns även på bilden att jag rullat midjebältet ett varv för att få den kortare i ryggen.
Av bubbel
Jag har två älskade mei-taier sydda av min mamma, som jag använt till både dottern och lilleman, men nu är lilleman för tung för magen och för stor för mei taien, så du får gärna låna en om du vill prova.
Användarens profilbild
Av Cillan
Monnis skrev:I min bildtråd på Leia i sjalar ser du hur jag knutit så axelbanden går på sidan, korsas och sen knyts på ryggen, är så jag menar. Är sydd efter mönster här på SB, försöker hitta tråden, men det var fem år sen och får inga träffar i forumet tyvärr.

Det syns även på bilden att jag rullat midjebältet ett varv för att få den kortare i ryggen.
Aha. Jag hängde nog inte med riktigt första gången. Såg ju din bildtråd och diba sjalar är så fina.
Användarens profilbild
Av Cillan
bubbel skrev:Jag har två älskade mei-taier sydda av min mamma, som jag använt till både dottern och lilleman, men nu är lilleman för tung för magen och för stor för mei taien, så du får gärna låna en om du vill prova.
Det vore jättesnällt att få låna den. Men blir inte klok, det står att din lilleman är född -12. Kan man inte bära större barn i mei tai?

Jag ska till Lund på tisdag (bvc-besök). Ska vara där 14.30 och sen ska han säkert äta vulket kan ta en liten stund. Har du möjlighet att träffas då?
Av bubbel
Cillan skrev:
bubbel skrev:Jag har två älskade mei-taier sydda av min mamma, som jag använt till både dottern och lilleman, men nu är lilleman för tung för magen och för stor för mei taien, så du får gärna låna en om du vill prova.
Det vore jättesnällt att få låna den. Men blir inte klok, det står att din lilleman är född -12. Kan man inte bära större barn i mei tai?
Nu råkar jag ha en bebisbjässe :lol: på nästan 14 kg trots att han bara är åtta månader. Dottern bar jag framtill i mei tai till hon var året. Du kan ju bära bak med den också, men till det föredrar jag sele eller långsjal. Sen är panelen lite liten till honom nu också, men det finns ju mei taier med olika stor panel.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jo det där med panelerna och storlek och sånt på mei taier gör mig lite förvirrad, det är väl det och huvudstöden som skiljer dem åt. Eller?

Liten panel borde väl vara bra till min pyttis? Fast vad är då liten, normal och stor?
Av bubbel
Cillan skrev: Jag ska till Lund på tisdag (bvc-besök). Ska vara där 14.30 och sen ska han säkert äta vulket kan ta en liten stund. Har du möjlighet att träffas då?
A har varit krasslig (vilket visade sig vara ny öi) och jag vågar inte riskera att smitta din pyttis, men nu är han på banan igen och vi ses gärna för överlämnande av sjal nästa vecka :tumup: Vill du ha lite knythjälp ordnar vi det.
Användarens profilbild
Av Cillan
bubbel skrev:
Cillan skrev: Jag ska till Lund på tisdag (bvc-besök). Ska vara där 14.30 och sen ska han säkert äta vulket kan ta en liten stund. Har du möjlighet att träffas då?
A har varit krasslig (vilket visade sig vara ny öi) och jag vågar inte riskera att smitta din pyttis, men nu är han på banan igen och vi ses gärna för överlämnande av sjal nästa vecka :tumup: Vill du ha lite knythjälp ordnar vi det.
Å ja vad roligt. Knythjälp mottages tacksamt.

Veckan som kommer nu är maken hemma (5 av de där 10 första dagarna). Jag ska kolla om han vill göra utflykt till Lund (tanken är att vi ska vara ttillsammans hela veckan så han oxå får träffa G lite men du kanske ville att bar G och jag skulle komma?). På onsdag och torsdag ska vi på läkarbesök i Lund. När kan du?
Användarens profilbild
Av Cillan
Maken tyckte det kunde vara roligare om vi träffades nästa vecka istället, så jag har något att göra när han jobbar. Kan du då? När i så fall? Jag har lättast eftermiddagar för G äter oftast rät intensivt på förmiddagen. Han äter rätt ofta så jag kommer säkert behöva amma honom när vi träffas, det kan ta en stund. Du har möjligtvis inte en vävd sjal jag kan få känna och klämma på oxå?
Av bubbel
Cillan skrev:Maken tyckte det kunde vara roligare om vi träffades nästa vecka istället, så jag har något att göra när han jobbar. Kan du då? När i så fall? Jag har lättast eftermiddagar för G äter oftast rät intensivt på förmiddagen. Han äter rätt ofta så jag kommer säkert behöva amma honom när vi träffas, det kan ta en stund. Du har möjligtvis inte en vävd sjal jag kan få känna och klämma på oxå?
A har fått vattkoppor, så det passar oss bra att ses senare. Skulle precis ursäkta mig för att det aldrig blir av :wink:
Du får gärna klämma och känna långsjal också :tumup: Jag hämtar storasyster på förskolan kl tre, annars kan jag när som.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?