Jag har ingen koll alls på olika märken, jag sydde två egna MT och har en köpt som är sydd av någon hemma så har inga märkes-MT, men när jag googlar minizone så verkar de vara jättefina verkligen.
Med en liten bebis kan man göra så att man rullar MT-n något/några varv runt midjebältet så den blir kortare, samt knyter den högre upp, typ under brösten eller hur lång bebisen nu är, då bär man inte långt ner på magen och bebis hamnar inte längst ner i MT-n.
En liten ostadig bebis kan lätt hamna åt sidan så man får se till att axelbanden sitter bra så bebis inte ramlar ur. Sen så kan man som på Ergon ha ett babyinlägg (eller en vikt filt/täcke) i en MT.
Beroende på hur långa axelbanden är så kan man knyta på lite olika sätt, med en liten så tycker jag att banden bör sitta på sidan så bebis inte halkar ur och att man inte knyter själva hårda knuten precis fram på ryggen på bebisen, utan jag har när jag använt MT bara twistat banden en gång på ryggen och sen dragit bak banden och knutit på ryggen. När jag bar min son som var äldre (närmare året) så brukade jag istället knyta en knut snett under rumpan, men då var det helt öppet på sidorna, men han satt med benen utanför MT-n då också så han riskerade inte att ramla ut åt sidan.
Har du ingen sjalare i närheten du kan provknyta en MT hos? Eller låna av någon innan du köper?
Lycka till i alla fall!