Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har burit min tjej i vagga i en sleepy wrap sen hon föddes. Hon är nu snart 3 månader och väger 5 kilo, så jag har köpt en vävd sjal (calin bleu) för att försöka övergå till den så småningom. Problemet är att hon inte alls gillar att sitta upprätt, utan vill absolut ligga ner! Blir jättearg när jag försöker.. Har försökt mig på en vagga med den vävda sjalen, men det är helt omöjligt, är ju ingen "stretch" alls i den.

Min undran är om det ens är meningen att det ska gå att bära vagga i en vävd sjal. Går det att vänja henne vid att sitta upprätt på nåt sätt, för jag kan ju inte bära henne i vagga hur länge som helst, eller? Vill väldigt gärna kunna fortsätta bära henne mycket, men det börjar bli lite tungt såhär nu. Eller så är det jag som är klen :D . Alla tips mottages tacksamt!
när du bär upprätt bär du då med benen helt innaför eller utanför? kan det vara något i knytningen då som gör att det inte är bekvämt för henne? För löst?

Du kan ju bära liggande i en ringsjal så det borde ju gå tycker jag även om jag inte själv försökt... sök lite på you tube kanske?
Jag bar en 1-åring i vagga i vävd sjal, det var enda möjligheten att bära henne i sjal när hon var trött, ledsen eller grinig. Det var inte enligt någon knytinstruktion utan jag tog barnet i famnen så som hon ville ligga och sen testade jag att vira sjalen runt på olika sätt till jag hittade ett som fungerade. Jag tog alltid henne i famnen först och knöt på sjalen runt efteråt.
Hittade dessa för vävd sjal, har dock inte provat själv. Vårt barn gillade att vara upprätt från början. Hoppas ni får det att funka!

Tryggvagga:
http://www.sjalar.nu/menysidor/knyt-tryggvagga.htm

Kryssvagga:
http://www.sjalar.nu/menysidor/knyt-omslkryssvagga.htm

Finns fler varianter på sjalar.nu under knytinformation.
Tack för svaren! När jag bär upprätt har jag testat med benen utanför. Det känns som om hon inte gillar att sitta fast så tight mot kroppen, särskillt inte om man försöker sätta fast huvudet innanför axeldelen. Ska ge det lite fler försök.

Vilka bra länkar, ska absolut testa dessa knyt vid tillfälle!
Hoppas ni hittar en knytning som ni gillar bägge två! :tumup:

...en fundering ang. att huvudet innanför axelbandet. Behöver hon ha det även i vaket tillstånd eller kan hon stödja huvudet själv, alt. att du stöttar lite med handen?

(min tremånaders hade nog bara gått med på att ha huvudet fast om han var riktigt trött, alt. redan sov så din dotter är verkligen inte ensam om att inte uppskatta det... ;-) )
Testade nyss att knyta henne i upprätt ställning utan att sätta fast huvudet men det gillas inte av damen. Det är gråt och hysteriskt sprattlande. Så synd eftersom jag tycker det känns mycke lättare att bära så.. :(
Ska försöka göra som du föreslår och ta lite i sänder. Det jag tror hon protesterar mot är nog inte själva den upprätta ställningen utan mer att ansiktet kommer mot min kropp, även om hon såklart kan vrida huvudet lite åt sidan. Men det kanske blir bättre när hon blir lite äldre, och då kanske man kan testa nåt höftknyt också :hmm:
ump skrev:Ska försöka göra som du föreslår och ta lite i sänder. Det jag tror hon protesterar mot är nog inte själva den upprätta ställningen utan mer att ansiktet kommer mot min kropp, även om hon såklart kan vrida huvudet lite åt sidan. Men det kanske blir bättre när hon blir lite äldre, och då kanske man kan testa nåt höftknyt också :hmm:
Du kan sätta henne på höften redan nu, gör samma knytning men försjuten så krysset hamnar på höften
ump skrev:Behöver de inte kunna hålla huvudet ordentligt själva först, hon är inte jättestadig i nacken... Annars testar jag det gärna när hon har vaknat!! Kan de sova i den knytningen? Tack för tipsen!
om hon inte gillar att huvudet sitter fast får du ju hålla det, när hon väl somnat kan du säkert lyckas fippla in huvudet i det ena tvärgående bandet, du får prova dig fram :)
ump skrev:Ska jag absolut göra! Så svårt när man inte känner nån annan som bär i sjal.. Toppen för en nybörjare att kunna fråga här! :D Tack Igen!
Nu vet jag ju iofs inte var du bor, men det finns kanske ngn här inne från samma trakt som kan assistera och komma med tips och trix?
Tycker oftast att det är lättare både att förklara och förstå när man ses irl! :D
CrazyMagpie skrev:
ump skrev:Ska jag absolut göra! Så svårt när man inte känner nån annan som bär i sjal.. Toppen för en nybörjare att kunna fråga här! :D Tack Igen!
Nu vet jag ju iofs inte var du bor, men det finns kanske ngn här inne från samma trakt som kan assistera och komma med tips och trix?
Tycker oftast att det är lättare både att förklara och förstå när man ses irl! :D
Precis vad jag tänkte.

Jag har en kompis vars barn också blir jättearg precis när hon hamnar i sjalen, för henne funkar det att knyta barnet i sjalen och snabbt på med skor och jacka och ut och gå tills hon somnar, sen funkar det bra. Jag vet också att det brukar rekommenderas för att på nåt sätt vänja barnen vid sjalen. Men det beror ju också på hur tvärargt och ledset barnet blir.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?