Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej hopp!

Är nu ute efter en vävd sjal och jag har kommit fram till två finalister: Storken och Didyn. Den ena har ju det andra som den andra saknar, dvs ingen verkar ha allt.

Är det nån som har eller haft båda och kan jämföra lite mer rättvist? Har funderat på Easycare oå men den kostar ju knark! :o Så därför skippar jag den.

Nån som kan göra mig klokare?
Användarens profilbild
Av Ester
om du tycker att easyn kostar knark är ju inte didyn långt efter :wink:

jag tycker helt klart att storken ger mest sjal för pengarna...om man hittar en som man gillar färgen på.

Annars rekommenderar jag starkt att kolla andrahands-marknaden
Användarens profilbild
Av Helena
Didymos har ju lite olika sorters sjalar som skiljer sig åt, en del Didysar är tjockare, andra är tunnare.

Storkarna skiljer sig också litegrand åt. Leo-sjalarna är mjukare tycker jag.

Personligen tycker jag nog att Didymos är lite smidigare än Storchenwiege. De är aningen smalare också. Fållarna på Storchenwiege kan dock upplevas som lite skönare än de på Didymos. Storchenwiege är också väldigt bra för ryggknytningar eftersom den är lite bredare än Didymos, fast det är ju rätt marginellt.

Du ska nog ta den färgen du gillar bäst, båda sjalarna är jätte bra. Men Storchenwiege är ju lite billigare.
Av Ulltuss
Om jag väljer Stork blir det nog Anna eller Ulli, om det blir Didyn så blir det Wellen granat. Jag har en marinblå Cuddly Wrap nu så nu är det dags för lite färg! :D

Didyn är lite dyr men 200:- extra kan löna sig om man får exakt vad an vill ha... Svårt det där. Didyn verkar lite smidigare på nåt vis.

Tack för alla funderingar förresten!
Användarens profilbild
Av Anso
Jag har/ har haft både Easycare, Didymos och Storkis i flera olika varianter.
Easycare är och kommer nog att förbli min stora favorit pga det mjuka tyget, fållarna och den härliga känslan i den, lättknuten och skön att bära i. Tunn och skön men avlastar ändå bra. Enda minuset kanske är att den har raka kortändar vilket gör att man inte kan knyta på yttersta spetsen men det tycker jag ändå inte om att göra, föredrar lite svans.......

Storkis är som sagt mycket bra sjal för pengarna. Sköna fållar, lättknuten. Avlastar bra. Leo sjalarna är inte riktigt lika "blanka" på ytan som det randiga och en del tycker att de känns lite tjockare men det är nog bara själva ytan som känns lite lite annorlunda kan jag tro.Ett bra val måste jag säga.

Didymos har många färger men också olika vävsätt vilket gör de olika tjocka. Jag har provat både Indiosjalar och de randiga men ännu ingen jaquardvävd (som ska vara de tunnaste i Didysamlingen). Genomgående så har jag stört mig på Didys fållar som är lite smalare än andra fållar och men också tjockare (var det någon som hade sprättat och sett att det var vikt så att det var fyra lager tyg i fållen?) vilket gör fållen stummare än sjalen i övrigt. Om man inte passar sig så kan det skära in i ens nacke om man knyter ena kanten lite för hårt men det är en vanesak som man snabbt kommer på.
Indio sjalarna har en lite känsligare yta än de randiga eftersom Indioväven är lite tredimensionell så att säga. Trådar KAN fastna i saker och ting och det kan bildas öglor eller i värsta fall så kan väl en tråd gå av har jag hört.
De randiga sjalarna tar lite tid på sig innan de är ingosade, behöver tvättas och användas och ev. manglas några gånger för att bli mjuka. Lite kraftigare än Storkis och Easycare.
En underbar sjal i slutändan i alla fall!

Alla tre sjalarna har ett bra andrahandsvärde!
Det är svårt att välja bland så fina sjalar......... :hellu:
Användarens profilbild
Av Nova
Storchenwiege och Easycare är mina två favoriter.

Storken är klart mer prisvärd,
men Easyns fördelar gör den värd sitt högre pris för mig.

Den är mjuk och skön, avlastar bra, snygg och lättknuten. :heart:

Storken är också finfin. Lite kraftigare och stadigare. Men lättknuten och rejäl.

Ibland finns det begagnade Easycare på forumet då är det ju inte lika dyrt, och en begagnad Stork är ju förstås ännu billigare.

Lycka till med ditt val! :D
Användarens profilbild
Av Tiz
Ulltuss skrev:Om jag väljer Stork blir det nog Anna eller Ulli, om det blir Didyn så blir det Wellen granat. Jag har en marinblå Cuddly Wrap nu så nu är det dags för lite färg! :D

Didyn är lite dyr men 200:- extra kan löna sig om man får exakt vad an vill ha... Svårt det där. Didyn verkar lite smidigare på nåt vis.

Tack för alla funderingar förresten!
Wellensjalarna är ganska grova, bara så du vet, men otroligt snygga. Storkarna är stadiga, rejäla och smidiga att knyta.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Om jag ska bära så tar jag 9 av 10 gånger min stork Inka före min lånade Didymos Lisa. Inka är mjuk och stadig och ger inte vika om Oscar får för sig att slänga sig bakåt i sjalen.

Så jag föredrar nog stork före didymos. :)
Användarens profilbild
Av Hella
Jag har jättesvårt att välja mellan stork och didy :shock:
Jag funderar och funderar, men mellan de två sjalarna (som är mina favoriter) så blir det nog oavgjort, eller möjligtvis en knapp seger åt didymos.

Jag har provat easycare också, men gillade inte den lika bra faktiskt. Jag tyckte den var lite "seg" nästan. Alltså, det är verkligen en sjal av hög kvalitet, men jag fick känslan av att den var som ett stort gummiband som liksom sög fast sig på mig, och så hade den rakt avskurna ändar som jag inte heller kom överrens med.

Hur som helst så är nog storken kanske (i alla fall i min värld) lite stadigare än didymos... Eller :mitvit: Hur ska jag förklara nu så det går att förstå... Om dottern kastar sig bakåt i en stork så blir ljudeffekten *tokkk* och om hon gör samma sak i en didy så sitter hon fortfarande stadigt kvar i knytningen men didyn är inte lika brutal utan håller emot lite mjukare :lol:

Ta den du tycker är snyggast blir mitt råd. Jag kommer att skaffa mig en stork ulli eller anna också såsmåningom, men jag kan inte bestämma mig för vilken, så jag väntar och hoppas att det snart finns en begagnad (som vi kan slåss om? :twisted: )
Användarens profilbild
Av Helen
Jag tycker det är bra sjalar båda två ( jag säljer stork men inte didy)

När det gäller didysarna så har jag kännt på några och provburit några.
Och de jag provat har varit mysiga

När det gäller ytan och känslan på sjalen tycker jag de olika vävsätten verkligen skiljer sig åt.

Jag provad en med romber ( ursäkta jag kan inte namnet :oops: ) den var underbart mjuk och skön att bära i.
Sen har jag kännt på en wellen röd. och den var störtläskig att ta på tyckte jag. Inget jag vill knyta in min dotter i om hon eller jag är tunnt klädda, men det var kanske bara den.

Indion är också mysig.

När det gäller Storkisarna så skiljer de sig åt lite de också.
De randiga är blankare i tyget än de diamantvävda. Underbart mjuka och goa sjalar båda två...

Jag saknar fortfarande min Ulli som travade ut med en kund för länge sedan... hon ville prompt ha just den... Begagnade, ingångna, välskötta, stötmysiga sjalar borde betinga ett högre pris! :this: , men jag är övertygad om att den fick ett bra hem.
Av Ulltuss
Är det alltså så att just Wellensjalarna hos Didy är sträva? Det är ju en sån jag vill ha men inte om den ska vara sträv och inte gosig ju... :?

Kikade på easycare men gillar inte färgerna faktiskt.

Om man drar en storlek 46 på överkroppen så lär det väl vara en fem-meterssjal man är ute efter eller???
Användarens profilbild
Av Anso
Didy sjalarna är lite snålt tilltagna i längden och mäts inklusive en av spetsarna till skillnad mot Storkis som mäter exkl. bägge spetsaran så långt jag förstår. Så, en Didy strl 7 ((5,2?) bör nog bli bra fast det beror ju också på vad du vill knyta med den förstås.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Ulltuss skrev:Är det alltså så att just Wellensjalarna hos Didy är sträva? Det är ju en sån jag vill ha men inte om den ska vara sträv och inte gosig ju... :?

Kikade på easycare men gillar inte färgerna faktiskt.

Om man drar en storlek 46 på överkroppen så lär det väl vara en fem-meterssjal man är ute efter eller???
wellensjalarna är sträva när de är nya. de kräver lite användning innan de blir mjuka, men sen blir de gosiga. indio är också lite sträva i början men blir mjukare sen. om man är otålig så kan man lägga den i en hög i soffan så att man sitter på den mellan gångerna man bär :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?