- lör maj 29, 2010 13:35
Vilken temperatur man tvättar tyget i beror förstås på materialet, så långt är jag ju med... MEN om man inte har fått några tvättråd från tillverkaren, hur varmt tvättar man då? Det handlar om ekologiska bomullstyger. Främst är det ekologiskt denimtyg, som torrfäller. Kan /bör man tvätta det i 60°C innan man börjar sy av det? Sedan är det även oblekt ekologisk bomullsinterlock, ganska tjock. 40°C eller 60°C? Vad tror ni erfarna sömmerskor??
Jag fick rådet att alltid tvätta rena bomullstyger i 60°C, en gång i en tygaffär, eftersom färgen (i det fallet svart) skulle hålla bättre då. Men de flesta tyger är ju märkta med 40°C. Därför känner jag mig lite osäker. Det är ganska många meter tyg det handlar om denna gången, som jag helst inte vill förstöra
Jag fick rådet att alltid tvätta rena bomullstyger i 60°C, en gång i en tygaffär, eftersom färgen (i det fallet svart) skulle hålla bättre då. Men de flesta tyger är ju märkta med 40°C. Därför känner jag mig lite osäker. Det är ganska många meter tyg det handlar om denna gången, som jag helst inte vill förstöra

Kolla gärna på min sy-blogg i-kläder