katha skrev:Jag har alltid haft svårt själv för det där men det finns hjälp att få!
Ett alternativ är att när ditt barn somnat så lossar du den yttersta krysset (ena sidan) och lyfter sjalen så tyget hamnar på barnets huvud. Därifrån lägger du tillbaks sjalen på plats, voila! (luta dig framåt när du lossar)
Eller om du knyter vanlig ryggsäck så är det lätt att få huvudstöd tycker jag . Jag lämnar kvar en del tyg kvar längst upp på barnets rygg och när bebishuvet blir tungt lutar jag mig fram och stoppar in armar och huvud i tyget som blivit över. Om det skulle visa sig vara löst så är det bara du knyter upp knuten lite och tajtar till. (se bara till att du lutar dig framåt så inte barnet säckar ihop när du knyter upp)
Hmmm... När jag knyter ryggsäck går det bra tycker jag också, men det är vid omslutet det är knöligt. Det är svårt att dra över ena sjalsidan själv och fram tills dess att sonen somnat måste jag då gå framåtlutad för att han inte ska bli störd - jobbigt om detta tar tid, särskilt som jag oftast ammar eller åtminstone bär en tvilling fram.
Har lyckats okej med en extra scarf som jag knyter över huvudet, eller drar över ska jag kanske säga, men även det är krångligt. Fick till det rätt bra igår men då var det den andra brorsan som knöts in och han störs inte lika mycket då han är på väg att somna. Knöt då en scarf på framsidan av sjalen, i ena kryssdelen så att säga. Drog sen sjalen nerifrån och bakåt över huvudet för att sen knyta fast i andra sjalsidan fram. Förståeligt?

Men som sagt så går det bara sådär... Ska expermientera för jag behöver bära på ryggen och tycker det avlastar sååå mycket bättre med omslutet och sjal än med sele då de är så små. Hamnar så långt ner med selen.