Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag har precis beställt en Beco Butterfly :D Den kommer nästa vecka! Jag är helt ny på området att bära barn då min dotter som är 6 månader har gillat sin vagn hela tiden. Men nu är jag själv sugen på att komma ut i skog och mark och traska på strand och klippor.

Nu till fråga 1: Hur bär ni med er annan packning när barnet sitter på ryggen? Självklart minimerar man det man tar med sig men ändå blir det ju ett par saker, tex fika, extrablöjor, vattenflaska mm. Säkert finns många härinne med massa smarta tips! :) Jag tänker mig att jag går ensam. Är min man med så kan ju såklart den andra bära en ryggsäck.

Fråga 2: Hur länge i taget kan barnet sitta i selen i början? Är det bäst att börja på magen och sen prova ryggen? Helt enkelt, hur introducerar jag detta på bästa sätt för en ganska stor (och tung 9kg) tjej som inte blivit buren innan i sele?

Tack för en bra sida! Har redan fått massor av bra tips!
1 Jag har vagn med men så har jag ju en hel skock barn varav en åker vagn. Många brukar ha en dramten. En sådär väska med stora hjul och handtag som många pensionärer har.

2. Barnet säger själv till hur länge hen vill sitta. Mage är mysigt, ryggen ger bättre utsikt.
Börja gärna pröva bära när barn och vuxen är mätta och glada och avslappnade, och ta det lugnt i början. Plocka ur barnet och försök igen senare om det inte är nöjt.

Många barn vill inte bara sitta i sele/sjal då det inte händer så mycket. Man får sysselsätta sig hemma tex i köket eller gå på en promenad. Skönt med utsikt och att det rör sig tror jag.

Med en sexmån hade jag först prövat korta stunder hemma på magen, och sen ganska snabbt börjat pröva på ryggen. För det är där jag själv velat ha sonen i den åldern på naturpromenader och dyl. Det är bra att kunna se var man sätter fötterna!

Hoppas ni får trevligt med selen :tumup:
För att vara ute i naturen tar jag bara så mycket med mig så att det blir en lätt tygkasse. Så tar jag barnet på ryggen och kassen i hand och går ut.
Joxa skrev:Jag använder ryggsäck vid magbärning och en vanlig axelremsväska (som får hänga diagonalt över mig och barnet) vid ryggbärning.

Vissa använder mag- eller höftväskor, men de är ju ofta lite mindre.
Ja, ryggsäck med barnet på magen. Jag gillar inte riktigt axelremsväska i skogen, tycker att det hänger och slänger och blir snedbelastning. Man vill ju gärna ha med minst en termos till fika. :) Jag köpte en större mag/ryggväska i sportaffären som även rymmer fika+sittunderlag. Beroende på selen kan det funka att sätta den på ryggen ovanför midjebältet alt. på magen. Jag har också testat att hänga fast den så att den hänger med tyngden i selens midjebälte och väskans midjebälte mest stöttar.
Jag har en Ergo, den har också en ryggsäck man kan hänga utanpå barnet, men jag tycker att tyngdpunkten kommer för långt ut. Det blir onödigt tungt om man ska ha med matsäck. Men för tröja+blöja fungerar det.
annika32 skrev: Fråga 2: Hur länge i taget kan barnet sitta i selen i början? Är det bäst att börja på magen och sen prova ryggen? Helt enkelt, hur introducerar jag detta på bästa sätt för en ganska stor (och tung 9kg) tjej som inte blivit buren innan i sele?
Våra tjejer var 13 respektive 15,5 månader när vi började bära dem (vi fick dem då) och det var inga problem, vi använde både sjal (jag) och sele (maken) från början. De åkte hur länge som helst (på magen från början) redan från start. De vägde runt 8-9 kg båda två, så det var snarast vår ork som satte stopp - när man inte fick börja öva med en nyfödds vikt liksom :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?