Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min Husqvarna Viking Lily bara krånglar och jag behöver nog köpa en ny maskin tror jag. Men, vad ska jag köpa? Vad har ni för maskiner, är ni nöjda med dem? Klarar man sig med bara en vanlig symaskin (med många olika sömmar) eller behöver man en overlock också?
Jag har en Bernina. Jag har haft den ett tag, men tycker det är riktigt bra.
Jag klarar mig bra utan overlock. Just nu syr jag inte mycket, men jag har sytt både kläder i mjuka tyger och figursydda festkläder till mig själv. Annars ser jag Huskvarnafabriken från där jag sitter.....
Jag har ganska nyligen köpt mig en Pfaff select 2.0 som jag är jättenöjd med. Den har övermatare som matar fram tyget från ovansidan också och gör den lite starkare och mer jämnmatande. Jag handlade från sewingmachines direct i England, fick maskinen på ca en vecka och t o m utrustad med adapter så det var bara att plugga in och köra igång :lol: Bra med Pfaff om man köper utomlands är att de har världsgaranti så garantin gäller även i Sverige, man behöver alltså inte skicka tillbaka den om det skulle bli något fel. SMD har ju en massa andra maskiner också, så ta en titt där :tumup:

Jag tycker att man klarar sig ganska långt utan Overlock. Jag syr i genomsnitt ett plagg i veckan + lite andra småsaker och jag har inte saknat det hittills. Det enda som kan få mig lite sugen på att ha en är att jag skulle kunna ha tvillingnålen mer eller mindre permanent i min vanliga maskin och köra alla fållar på den och all ihopsyning på OL, men det är mer lathet än behov :lol:

En sak jag skulle vilja rekommendera är att inte falla för en massa dekorsömmar. Jag hade syrrans fina, datoriserade maskin här i ett år innan jag köpte min egen och de sömmar jag använde var raksöm, sicksack och två stretchsömmar och då sydde jag nästan dagligen, mest bebiskläder. Det kan ju vara kul med lite roliga sömmar men jag skulle inte betala en massa extra för dem. Jag talar mig också varm för mekaniska maskiner, lite pyssligare att ställa in, men man riskerar inte att behöva byta ett kretskort för flera tusen, just när garantin har gått ut :roll:
På vilket sätt krånglar din maskin? Den kanske bara behöver servas? Min gamla Husqvarna Automatic har blivit som ny efter rengöring och smörjning och jag tycker att det är en toppenmaskin för det jag vanligtvis syr vilket är lajv- och festkläder.

Skulle jag sy mycket i trikå skulle det säkert vara bra med en overlock oc hjag tror också på att i så fall välja en maskin som känns lite robust och inte bara kan sy snygga dekorer och broderier.
Det verkar vara något elektriskt fel på den, ibland fortsätter den att sy när jag släppt på pedalen och sen går den inte att starta utan pyssel igen. Den behöver servas, men de senaste veckorna har den krånglat mer och mer. Kanske det skulle räcka med att serva den och byta ut sladd, jag får kolla upp det också. Sen är jag inte nöjd med matningen på maskinen, så på sikt behöver jag nog ändå köpa en ny. Tack för tipsen, ska kolla upp det!
Jag har en Husqvarna computer 400 som jag tror är någon slags föregångare till din. Den går också bra om jag håller efter dammet under spolhuset. Jag kan tänka mig att det är pedalen som inte är som den skall på din maskin, min man snackade om givare och spolar när vi pratade symaskinsmekanik i höstas och det lät som om man skulle kunna få liknande fel.
Själv är jag jättenöjd med min Husqvarna Viking, men jag vet att Florin som syr mycket pratat om Janome och ev. Brother, så skulle jag köpa ny så skulle jag kolla upp de märkena. Janome vet jag att man kan köpa från England billigare än i Sverige.

Du kommer väldigt långt utan en overlock, men ska du sy mycket i trikå eller andra stretch-tyger så är en overlock en bra investering.

Lycka till!
Jag älskar min overlock, men visst klarar man sig utan. Men ack vad mycket snabbare det går att sy med en ol. :loving:

I övrigt har jag inte mycket att tillägga, jag har en Lily som är 10 år nu som bara krånglade en kort sväng pga sliten stygnplåt, med ny stygnplåt blev den som ny igen. Skulle jag köpa en ny skulle jag nog kolla på Pfaff och Janome.
Jag har en fantastisk gammal Singer, en omgjord trampmaskin från mormor, som syr perfekta spikraka sömmar genom allt, som en industrimaskin ungefär! :tumup: Men den har ingen sicksack, det kan vara lite irriterande ibland.

När jag var yngre och sydde mer så letade jag efter en riktigt bra maskin med fler funktioner, så jag var och letade i olika affärer och provsydde. Det fanns inte någon, hur mycket de än kostade, som sydde lika bra raksöm som den jag hade på långa vägar. Alla blev krokiga och fula i jämförelse. Så jag gav upp. 8)
en kompis (dataexpert) berättade att han hade servat en liknande maskin åt en annan tjej genom att söka reda på service manualen på nätet och sedan plugga in en miniusb-kabel i ett uttag som visst sitter gömt under serviceluckan och att hennes maskin, som betedde sig precis som min, sedan fungerade perfekt igen! Så, nu avvaktar jag köp och ska ta med maskinen till Örebro nästa gång jag åker dit så får vi se om han kan fixa den åt mig.
Jag har en Husqvarna Viking emerald 116 som jag är jättenöjd med :tumup:
Jag har en pfaff select 3.0 köpte den i somras och jag är så nöjd. Jag hade först köpt en husqvarna viking nånting, men den kändes "ranglig" och plastig och jag tyckte att friarmen var tjock, så vi skickade tillbaka den och beställde pfaffen istället.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?