Jag har ganska nyligen köpt mig en Pfaff select 2.0 som jag är jättenöjd med. Den har övermatare som matar fram tyget från ovansidan också och gör den lite starkare och mer jämnmatande. Jag handlade från sewingmachines direct i England, fick maskinen på ca en vecka och t o m utrustad med adapter så det var bara att plugga in och köra igång

Bra med Pfaff om man köper utomlands är att de har världsgaranti så garantin gäller även i Sverige, man behöver alltså inte skicka tillbaka den om det skulle bli något fel. SMD har ju en massa andra maskiner också, så ta en titt där
Jag tycker att man klarar sig ganska långt utan Overlock. Jag syr i genomsnitt ett plagg i veckan + lite andra småsaker och jag har inte saknat det hittills. Det enda som kan få mig lite sugen på att ha en är att jag skulle kunna ha tvillingnålen mer eller mindre permanent i min vanliga maskin och köra alla fållar på den och all ihopsyning på OL, men det är mer lathet än behov
En sak jag skulle vilja rekommendera är att inte falla för en massa dekorsömmar. Jag hade syrrans fina, datoriserade maskin här i ett år innan jag köpte min egen och de sömmar jag använde var raksöm, sicksack och två stretchsömmar och då sydde jag nästan dagligen, mest bebiskläder. Det kan ju vara kul med lite roliga sömmar men jag skulle inte betala en massa extra för dem. Jag talar mig också varm för mekaniska maskiner, lite pyssligare att ställa in, men man riskerar inte att behöva byta ett kretskort för flera tusen, just när garantin har gått ut