Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej hej!

Jag har en liten skrutt på 4½ månad som jag bär i trikåsjal. Nu börjar han bli lite tyngre :-) och jag känner att sinon inte längre avlastar så jättebra. Någon som har något bra tips på hur sjutton man gör för att knyta vävd långsjal bra. Är ju så smidigt med trikåsjalen för det är så enkelt ur och i. Har testknutit vävd sjal ett par gånger.....och ja, han sitter ju i men det känns löst och ser lite grand ut som det man kan hitta under tyget när symaskinen trasslar om ni förstår vad jag menar :-). Vet ju hur jag ska knyta, det är ju inte det, men jag fattar inte hur jag ska få det hela att sitta åt ordentligt. Behöver få lite snurr på det också för storebror på 21 månader tycker inte det är sådär jättekul att vänta på långsamma mamma + lillebror. Bar ju storebror i manduca, men känner att jag vill pröva vävd den här gången. Avlastar ju ruggigt bra och mysigt helt enkelt. Alla tips och råd mottages tacksamt :-)
Användarens profilbild
Av mari_tres
thowida skrev:träffa en sjalbarnsambassadör eller gå på sjalträff så någon kan visa dig och ge dig lite tips. :tumup:
:iagree: en annan sak är att öva och öva, rätt vad det är så blir det bra, och då sitter det där! :tumup:
Dessutom så spelar det roll vad du har för sjal att knyta med, tex en Hoppezos är lite tjockare och lite bredare så det blir likksom mer tyg. En smalare eller en tunnare sjal gör det hela lite enklare.
Av LillaGrodan
Tack tack! Ja, jag ska försöka hitta någon med lite vana som kan visa :-). Innan jag har lyckats med det, så har jag några frågor inför "övandet" :-).

När jag har satt i honom så hamnar rumpan i navelhöjd.....jag kan liksom precis se min egen navel när jag drar upp tröjan lite.....så så jättelångt ner hamnar han ju inte, vilket innebär att jag borde knyta hyfsat tajt.....eller? Med trikåsjalen hamnar han dock oftast lite högre.....han kanske inte behöver göra det.....hör ofta om navelhöjd......men det känns på något sätt ändå lite löst och svajigt....fast det kanske beror på att jag har svårt att få till själva krysset ordentligt.....

Sedan det här med krysset. Har svårt att få det tajt...med sprallande barn....ja även med ospralligt barn förresten....är ju så himla mycket tyg/bredd ner över axlarna. När jag ska dra "runt" tyget under rumpan/benet så kör jag liksom ihop allt i en klump i handen och när jag sedan breder ut det så blir det liksom löst tycker jag. Har ni något tips redan nu?

Ska det kännas lika tajt som med trikåsjal för att vara riktigt bra? I så fall får jag nog öva till döddagar tror jag.....

Har förresten en mammavinkle, som jag tror är ganska tunn....?
Av LillaGrodan
:D Har precis hittat verkligt jättefina instruktioner på eden babys hemsida....ska ta nya friska tag i morgon.
Användarens profilbild
Av solanna
Ett jättebra tips som jag fick som nybörjare var att vika sjalen dubbel på längden först. Sedan börjar man knyta precis som i Eden babys instruktion för omslutet kryss på magen och lägger den vikta sjalen med öppningen uppåt på magen. Innan man stoppar i bebisen vecklar man ut tyget fram i sin fulla bredd, men behåller sjalen vikt när man gör krysset över bebisens rumpa och knyter. På så vis blir det mycket mindre mängd överflödigt tyg överallt. För att få det tajt så kan man hoppa lite lätt upp och ned när man satt i bebisen och samtidigt göra små bestämda ryck i sjaländarna över axlarna innan man börjar med krysset över rumpan. Barnet måste dock sitta ganska tajt redan innan man börjar hoppa lätt så att det inte ramlar ur.
Av LillaGrodan
Åh, vad bra instruktionen på edenbaby var. Fick till det riktigt bra på en gång. Visst finns det finjusteringar att göra, men fick upp honom högre och ett ordentligt tajt kryss :-). Var ute ett bra tag, klättrade i klätterställning och åkte rutchkana med storebror bland annat. Satt bra hela tiden. Nöjd och glad både vaken och sovandes. Tyckte dock att det drog åt lite runt midjan......vad gör jag för fel då?
Av Sofie
LillaGrodan skrev:Åh, vad bra instruktionen på edenbaby var. Fick till det riktigt bra på en gång. Visst finns det finjusteringar att göra, men fick upp honom högre och ett ordentligt tajt kryss :-). Var ute ett bra tag, klättrade i klätterställning och åkte rutchkana med storebror bland annat. Satt bra hela tiden. Nöjd och glad både vaken och sovandes. Tyckte dock att det drog åt lite runt midjan......vad gör jag för fel då?
Vill minnas att jag fick sådana tendenser i början jag med, men det löste sig med tiden. Efter ett tag så sätter det sig i händerna hur man ska knyta för optimal komfort. (tror att det är lite för hårt åtdraget om midjan alltså)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?