Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Käthe
mari tres, glöm inte att det kommer en grön paprika till salu typ idag! Har fått en ny ouppackad som jag nu ska sälja. f ö tycker jag också att becon funkar sämre på rygg än på mage.
Användarens profilbild
Av sus
sol skrev:
mari_tres skrev:
sol skrev:Jag tycker inte att Becon är så bra men kan inte göra någon jämförelse med Ergon.

Becon är bara okej, enligt mig. Först tyckte jag att Ester var för liten för den (och det har jag hört fler som tyckt med barn under halvåret). Nu tycker jag den är krånglig att knäppa på ryggen. Jag måste fixa in hennes armar annars sitter hon jättekonstigt, halvhänger ut från mig (känns inte bra varken för mig eller henne).

Jag bär henne gärna i den mage mot mage. Så fungerar det fint.

Sedan gillar inte jag remmarna. Uhu. Ryggsäckskänslan är inte min grej. :?
Oj så, låter ju inte så bra, eftersom jag bär nästan uteslutande på ryggen nu för tiden! Är det fler som upplever det så?
Men jag kanske gör något fel?
jag tycker becon är mycket lättare att få upp barnet bra på ryggen just för att spännena sitter bättre till än på ergon. Jag knäpper upp spännena, sätter på mig selen kring midjan med ryggstycket och remmarna hängande bak. Sätter upp barnet på ryggen och sen drer jag upp bakstycket genom att ta tag i remmarna och lyfta dom högt över axeln och skaka lite när dom är på toppen. Sen knäpper jag remmarna och spänner åt, Barnet sitter perfekt. Funkar både på Pelle som är 17 månader och Majken som är drygt 3. På ergon måste man krångla in armarna i axelremmarna när de är knäppta och då är det lätt att det blir för taijt runt barnet och det inte kan sjunka ner ordentligt i selen. Då uppstår precis det problem som Sol beskriver. Att barnet får för lite stöd och kan luta sig bakåt.

För mig passar ergon och becon lika bar på ryggen (när väl barnet är på plats). Men becon är överlägsen eftersom den går att bära på magen med korsade remmar på ryggen (mycket bekvämare än ergon) och det är lätt att bära på höften med den också. Det påstås att det går med ergon också men inte lika bekvämt. För mig är becon en bra mix av det som är bra med sutemi (mage höft) och ergon (rygg).
Sen finns det en liten setalj som jag älskar. Den lilla bandet som gör att man kan sno ihopp selen som en midjeväska när man inte använder den. Då går det dessutom att bära barnet på "midjeväskan" med ena armmen som stöd, som ett sånt där hipseat. Jag tycker det är väldigt användbart till ett större barn som man bara ska bära en kortare sträcka, tex in från bilen.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Käthe skrev:mari tres, glöm inte att det kommer en grön paprika till salu typ idag! Har fått en ny ouppackad som jag nu ska sälja. f ö tycker jag också att becon funkar sämre på rygg än på mage.
Har jag nog allt sett :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Lin skrev:Nja, jag tycker nog mest att Becon är snyggare egentligen. För mig är bröstspännet alldeles för långt och det gör att när jag bär på ryggen hamnar för mycket vikt på axlarna och axelremarna får en tendens att skära in i armhålorna. Och när jag bär på magen kasar axelremmarna lätt ner från axlarna, av samma anledning. Så på så sätt tycker jag Ergon är bättre, den går att spänna åt bättre där. Men Becon är mycket snyggare, och har skönare remmar.
Antar att det där beror på vilken storlek man är själv? Längd, axelbredd och sånt...

Jag som är 170 lång och inte alltför smal (80kg), skulle jag likssom kunna ha en Beco och tycka att den är skön? Eller beror det på andra saker än kroppsbyggnad?
Användarens profilbild
Av Ullegulle
mari_tres skrev:
Lin skrev:Nja, jag tycker nog mest att Becon är snyggare egentligen. För mig är bröstspännet alldeles för långt och det gör att när jag bär på ryggen hamnar för mycket vikt på axlarna och axelremarna får en tendens att skära in i armhålorna. Och när jag bär på magen kasar axelremmarna lätt ner från axlarna, av samma anledning. Så på så sätt tycker jag Ergon är bättre, den går att spänna åt bättre där. Men Becon är mycket snyggare, och har skönare remmar.
Antar att det där beror på vilken storlek man är själv? Längd, axelbredd och sånt...

Jag som är 170 lång och inte alltför smal (80kg), skulle jag likssom kunna ha en Beco och tycka att den är skön? Eller beror det på andra saker än kroppsbyggnad?
Vi är ganska jämnstora, du och jag (fast jag är 3 cm kortare..)
Jag gillar verkligen Becon och tycker den passar perfekt.
:)
Av Käthe
Jag kom på en sak - Lin klagar ju över att becon inte går att dra ihop tillräckligt och jag har haft lite svårt att förså det, för jag är inte så bredaxlad men den sitter bra på mig. Hur kan den sitta så olika på folk? Jag har för mig att Lin skrev i en annan tråd att hon inte kunde dra ihop remmen mer än 30 cm. Jag mätte nu och den minsta längden mellan axelbanden bli 20 cm för mig. Alltså från insida till insida. Eller hur mäter ni? Kan det vara att banden är olika konstruerade på olika modeller? Jag har en BWD.
Användarens profilbild
Av mian
Jag har haft Ergo, Sutemi, Patapum och Beco i nämnd ordning. Alla är sålda :wink:

Ergon var för stor för mig, den gick inte att dra åt tillräckligt. Sutemin hade för breda axelband, de var bredare än mina axlar och det blev inte heller bekvämt. Trots allt den bästa selen för magbärning. Patapumen passade faktiskt i storlek, dock tyckte jag att min MT avlastade bättre.

Sista inköpet var en Beco och den såldes bara för att Emil vägrade åka i den. Den var absolut skönast av de fyra jag testat - för min kropp! Om jag någongång får en bäbis till så står en Beco på inköpslistan. Till ryggbärning. För magen finns inget bättre än MT :loving:
Användarens profilbild
Av Kate
Käthe skrev:Jag kom på en sak - Lin klagar ju över att becon inte går att dra ihop tillräckligt och jag har haft lite svårt att förså det, för jag är inte så bredaxlad men den sitter bra på mig. Hur kan den sitta så olika på folk? Jag har för mig att Lin skrev i en annan tråd att hon inte kunde dra ihop remmen mer än 30 cm. Jag mätte nu och den minsta längden mellan axelbanden bli 20 cm för mig. Alltså från insida till insida. Eller hur mäter ni? Kan det vara att banden är olika konstruerade på olika modeller? Jag har en BWD.
Angående Bröstspännets längd på Beco
Jag svarade på detta i tråden som Lin startade, men jag svarar gärna igen för att förtydliga.

Spännet på några Beco 4th generation i kollektionen som tillverkats under sensommaren/hösten har längre spännen än alla andra Becos.
Ändringen gjordes under en mycket kort period därför finns det de som har längre spännen än Beco-standard, men det är inte många av dem som sålts i Sverige.

Becos standardspänne är lika långt som de ergospännen som jag har i lager.

Nästa vecka kommer jag att få hem standardspännen i lager och de som köpt sin Beco av en återförsäljare i Sverige och som upplever sitt spänne som för långt kommer att ha möjlighet att byta in sitt spänne mot den extra fraktkostnad som uppstår.

Så här skrev jag i tråden som Lin startade
Kate skrev:Jag har läst era kommentarer i tråden och tagit dem vidare till Beco och mest troligt så kommer vi att kunna ta hem bröstspännen som är någon centimeter kortare.
Så förhoppningsvis kommer vi i februari att kunna erbjuda kunder som köpt sina Becos hos Tiny Tots och Elva små troll ett kortare bröstspänne, om man behöver det, mot fraktkostnaderna för bytet.
  • OBS!
    1. Vi kommer endast att erbjuda kortare spännen till de som köpt sina Becos i Sverige.
    2. Det är endast de nyare Becosarna som har ett lite längre spänne idag, så om du har en beco från våren 2007 så kommer du inte att kunna byta till ett kortare spänne.
    3. Jag kommer att skriva i Återförsäljardelen här på forumet när vi får hem dem, så ni behöver INTE kontakta oss innan dess. För vi kommer inte att ta några förbokningar.
Användarens profilbild
Av sus
Lin skrev: Och när jag bär på magen kasar axelremmarna lätt ner från axlarna, av samma anledning.
Men när du bär på magen, varför korsar du inte bara axelbanden på ryggen? Mycket bekvämare och du slipper problemet med "bröstspännet"
Användarens profilbild
Av Helena
Jag gillar becon, men jag tycker inte att den är optimal, bröstbandet känns lite hårda tycker jag, men så är det kanske med alla selar.

Däremot är becon bättre än patapum, som jag tyckte var löjligt låg i ryggen och obekväm.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Tycker att det låter som om jag måste sälja lite och köpa en Beco :D

Vilka är det som säljer dem och vilken modell ska man satsa på? Har förstått att det finns ett antal olika modeller. För jag antar att det inte är lönt att jaga en begagnad... eller ska jag vänta ett tag och se, kanske?
Av Tyche
Äntligen kan jag svara. Beco är.... UNDERBAR!! Absolut skönaste bärselen jag testat. (av BB-björn, mei tai, sutemi, patapum och ergo).
Banden är väldigt långa och det gäller att få dom att sitta skönt så man inte får ett spänne tryckades mot en... det är det enda "negativa" jag har att säga.

Den är så skön så jag tror jag dööör :lol:
Den är mycket lättare/luftigare än ergon och banden är mycket skönare.

Jag MÅSTE ha en till, för maken anser att den här är hans :lol: - som med alla bra bärmojjer som hittar hit :lol:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Tyche skrev: Äntligen kan jag svara. Beco är.... UNDERBAR!! Absolut skönaste bärselen jag testat. (av BB-björn, mei tai, sutemi, patapum och ergo).
Skönare än BB-selen?? Gååår det verkligen?? :shock: :lol:
Tyche skrev: Jag MÅSTE ha en till, för maken anser att den här är hans :lol: - som med alla bra bärmojjer som hittar hit :lol:
:rofl:
Av Tyche
mari_tres skrev:
Tyche skrev: Äntligen kan jag svara. Beco är.... UNDERBAR!! Absolut skönaste bärselen jag testat. (av BB-björn, mei tai, sutemi, patapum och ergo).
Skönare än BB-selen?? Gååår det verkligen?? :shock: :lol:

Nä, det har du rätt i
:rofl:
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Visst finns det olika modeller på BECO?
Vad skiljer de åt?
Jag är också sugen på en :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?