OK, så här var det: Samuel föddes för tidigt. När vi äntligen kom hem var vi
a) en stycke bebis som helst ville BO innanför mina kläder
+
b) en stycke mamma som aldrig tänkte släppa sin bebis igen.
Men livet funkade inte så bra för övrigt när vi satt ihop så. Sitta i soffan var inte min grej (detta var den tidsperiod som benämns som preinternetforia), och jag hade tre storasyskon att ta hand om, så laga mat, städa och fixa tvätt var ett måste.
Jag tänkte att mammor i alla tider måste ha haft samma problem och började rådfråga mitt minne. Nånstans i mitt bakhuvud hade jag en bild från TV av indianer (?) som bar sina barn i tygstycken över en axel. Sagt och gjort, jag slaktade en gardin, knöt den över axel, pluttade ner bebisen och där bodde han i några månader. Tyvärr kom jag aldrig på att man kunde ha tyget utbrett över axeln, så det var inte vidare bekvämt efter ett tag, men att inte ha honom hos mig gjorde ju fysiskt ont det med (förutom avgrundsvrålen), så vi trivdes jättefint ändå
När han började vilja sitta upp fick jag inte till det, så sjalandet rann ut i sanden. Jag gjorde ett försök att bära afrikanskt/kanga/torso, som min man berättade att han sett en gång, men Samuel drattade i golvet (för att han kastade sig bakåt för första gången precis när jag satte upp honom på höften, så jag var helt oförberedd), och det förtog lusten rätt mycket. Jag hade någon tysk bärsele som jag aldrig blev sams med, så jag fick kånka i famnen i stället.
Sen hoppar vi raskt fyra år framåt i tiden, jag väntade äntligen nästa barn och hon hade peppar peppar hållit sig kvar i magen. Insåg till min fasa att mitt randiga garintyg hade förkommmit under de två flyttarna sedan det användes sist, men jag tänkte att det måste ju finnas några mått eller nåt på internet. Vi körde ju tygblöjor, så jag träffade först på ordet "bärsjal" hos Minimundus, och började googla... Och en värld av bärande uppenbarade sig. Jag skaffade raskt ett bra tyg och sydde mig en rinsjal, en långsjal och en kortsjal.

På den vägen är det.
En liten anekdot från den tiden:
Sjalbarn fanns inte, utan det var The Babywearer som var mitt vardagshak på internet. En dag satt jag och beundrade några snygga sjalbilder som kompisar lagt upp, när Samuel, 5 år, kom förbi. Han liksom stannade bakom ryggen på mig och stirrade. "Mamma, finns de där människorna på riktigt?"
"Ja."
"Kan vi träffa dem?"
"Nej, de bor lite för långt bort, i Amerika. Det är väldigt långt. Vi kan inte åka dit och träffa dem just nu."
"Men de finns på riktigt?"
"Ja, de är riktiga. De finns."
Han var helt häpen, och när jag pressade honom lite visade det sig att han trodde att bärsjlar var nåt som bara jag gjorde, och hade hittat på. Att han trodde att jag var lite knäpp

. "Men jag älskar dig ändå, mamma!"