Asereht skrev:Tipsa mig om alla barntröjor ni vet som stickas i ett stycke, gärna sådana som det finns mönster till på nätet eller lätt överkomligt hos åf/webbutik.
Är ju mak- och barnfri och får göra precis vad jag vill, så jag skriver av mönstret jag bara hade på papper.

Det finns en bild men den får vänta tills jag kan få över bilder till den här datorn...
Babykofta på tvären
Garn: Opal 4-trådigt (mönstrat eller enfärgat)
Stickor: 2,5 eller 3
Storlek: 0-6 månader
Garnåtgång: 1 nystan
Makstäthet: 28 maskor = 10 cm
Den här koftan stickas i ett stycke och beöver bara sys ihop under ärmarna. Lägg upp 56 maskor på stickor nr. 3 (eller den storlek du behöver för att få rätt masktäthet) och sticka 6 varv rätstickning. Det 7:e varvet stickas avigt så att man får en slätstickad rand att fästa knapparna på. Därefter stickas rätstickning tills man stickat sammanlagt 20 varv. Sedan stickar man enligt 6-varvsschemat nedan:
1. Sticka 44 m
2. Vänd och sticka 44 m tillbaka
3. Sticka 50 m
4. Vänd och sticka 50 m tillbaka
5. Sticka 56 m
6. Vänd och sticka 56 m tillbaka
På det här sättet får man en svängning kring halsen och en dekorativ mönsterrand. Mönsterranden syns fint om man tickar tröjan i ett enfärgat opalgarn.
Börja om från varv 1 och upprepa dessa 6 varv tills 61 varv är stickade allt som allt. Börja med ärmen. Sticka från halsen räknat 23 m, lägg upp 33 nya maskor på samma sticka och sätt de återstående 33 m på en säkerhetsnål. Sticka på samma sätt som förut och vänd efter 44 m, 50 m och 56 m enligt schemat ovan.
På ärmen vänder man dessutom vid 6:e maskan från ärmens nederkant vart 6:e varv för att ärmen ska sitta åt lite nedtill.
Sticka 82 varv och maska sedan av ärmens 33 m. Tag de 33 m på säkerhetsnålen plus de 23 m som finns kvar på stickan och sticka bakstycket enligt 6-varvsschemat tills det består av 116 varv. Sticka därefter andra ärmen på samma sätt som den första.
Sticka slutligen det andra framstycket i 61 varv. Först 41 varv enligt schemat, därefter 56 m i vanlig rätstickning i 12 varv. 13e varvet som också görs i rätstickning blir då räta maskor från halsen och nedåt, nästa varv stickas avigt.
I detta varv görs 4 st knapphål på följande sätt: Sticka 9 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 2 m. På nästa varv, som stickas med räta maskor. Lägger man upp 3 m vid varje knapphål i stället för de avmaskade. Sticka därefter de 5 sista räta varven och maska av löst.
Hals: Plocka upp 82 maskor i kanten på halsringningen och sticka ett rätt varv. Nästa varv stickas avigt (man är då på koftans insida) och där stickar man ihop maskorna 2 och 2 med undantag för de 10 första och de 10 sista maskorna som stickas utan hoptagning. Sedan stickas ytterligare 2 räta varv varefter man avmaskar löst.
Blir tröjan för trång i halsen när barnet växer så kan man repa upp halskanten och sticka om med färre hoptagningar.
Tips: papper och penna är bra att ha när man räknar varven.