Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag behöver smakråd. Jag ska sticka en kofta till Agnes, enklast möjliga modell. Ska den vara rätstickad eller slätstickad? Och kan man sticka slätstickat istället för rätstickat utan att behöva ändra något i mönstret?
(125.83 KiB) Nerladdad 145 gånger
(91.37 KiB) Nerladdad 145 gånger
Eller om någon annan har något förslag på vad jag ska göra av det här garnet. Jag är inte så förtjust i såna där flammiga garner (mer än på nystanet/härvan vilket gjorde att jag inte kunde motstå att köpa det :lol: ) Jag har 200 eller 250 g. Det borde väl räcka till en liten kofta?
ellla skrev:jag tycker både avigsidan och rätsidan av det du visade var fin.
Det beror väl mest på hur kul du tycker att det är med aviga maskor?? :)
Jag hatar aviga. Jag har inte lyckats få något flow i dem alls ännu. Jag måste liksom "fixa" varje maska för annars blir de så rackarns lösa. Man kan se det i nederkant på provlappen. Fast av den anledningen vill jag sticka aviga också, för att hitta flowet :lol:

Men jag gillar nog den rätstickade sidan bäst för det här ändamålet. Rätstickat får det bli :vågen:
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:Jag tycker att det rätstickade var fint i det garnet :D
:iagree:

håller med, tycker dessutom att färgerna flöt in i varandra mycket bättre i rätstickning, såg inte så "skrikit" ut..
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:jag tycker både avigsidan och rätsidan av det du visade var fin.
Det beror väl mest på hur kul du tycker att det är med aviga maskor?? :)
Jag hatar aviga. Jag har inte lyckats få något flow i dem alls ännu. Jag måste liksom "fixa" varje maska för annars blir de så rackarns lösa. Man kan se det i nederkant på provlappen. Fast av den anledningen vill jag sticka aviga också, för att hitta flowet :lol:

Men jag gillar nog den rätstickade sidan bäst för det här ändamålet. Rätstickat får det bli :vågen:
visst har du sånna där utbytbara stickor?? Ha en halv eller en hel millimeter mindre sticka på den sida du stickar det aviga med!

Fattade du det där? om man gärna stickar aviga maskor lösare så är det bara att göra de aviga på mindre stickor helt enkelt! om man stickar fram och tillbaka på strumpisar kan man ju ha typ en trea för räta och en tvååenhalva för aviga! Om man gillar rundstickor (som jag, det blir inte lika tungt) är de där man kan byta suveräna för då har man olika tippar i olika ändar!
Tipsa mig om alla barntröjor ni vet som stickas i ett stycke, gärna sådana som det finns mönster till på nätet eller lätt överkomligt hos åf/webbutik.
Användarens profilbild
Av MuuM
Asereht skrev:Tipsa mig om alla barntröjor ni vet som stickas i ett stycke, gärna sådana som det finns mönster till på nätet eller lätt överkomligt hos åf/webbutik.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=128911 ;-)

Sen har jag nåt mönster nånstans på en sån som man stickar från sida till sida. Ska leta och återkommer.
MuuM skrev:
Asereht skrev:Tipsa mig om alla barntröjor ni vet som stickas i ett stycke, gärna sådana som det finns mönster till på nätet eller lätt överkomligt hos åf/webbutik.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=128911 ;-)

Sen har jag nåt mönster nånstans på en sån som man stickar från sida till sida. Ska leta och återkommer.

8)
Användarens profilbild
Av MuuM
Är ju mak- och barnfri och får göra precis vad jag vill, så jag skriver av mönstret jag bara hade på papper. :-) Det finns en bild men den får vänta tills jag kan få över bilder till den här datorn...

Babykofta på tvären

Garn: Opal 4-trådigt (mönstrat eller enfärgat)
Stickor: 2,5 eller 3
Storlek: 0-6 månader
Garnåtgång: 1 nystan
Makstäthet: 28 maskor = 10 cm

Den här koftan stickas i ett stycke och beöver bara sys ihop under ärmarna. Lägg upp 56 maskor på stickor nr. 3 (eller den storlek du behöver för att få rätt masktäthet) och sticka 6 varv rätstickning. Det 7:e varvet stickas avigt så att man får en slätstickad rand att fästa knapparna på. Därefter stickas rätstickning tills man stickat sammanlagt 20 varv. Sedan stickar man enligt 6-varvsschemat nedan:

1. Sticka 44 m
2. Vänd och sticka 44 m tillbaka
3. Sticka 50 m
4. Vänd och sticka 50 m tillbaka
5. Sticka 56 m
6. Vänd och sticka 56 m tillbaka

På det här sättet får man en svängning kring halsen och en dekorativ mönsterrand. Mönsterranden syns fint om man tickar tröjan i ett enfärgat opalgarn.

Börja om från varv 1 och upprepa dessa 6 varv tills 61 varv är stickade allt som allt. Börja med ärmen. Sticka från halsen räknat 23 m, lägg upp 33 nya maskor på samma sticka och sätt de återstående 33 m på en säkerhetsnål. Sticka på samma sätt som förut och vänd efter 44 m, 50 m och 56 m enligt schemat ovan.

På ärmen vänder man dessutom vid 6:e maskan från ärmens nederkant vart 6:e varv för att ärmen ska sitta åt lite nedtill.

Sticka 82 varv och maska sedan av ärmens 33 m. Tag de 33 m på säkerhetsnålen plus de 23 m som finns kvar på stickan och sticka bakstycket enligt 6-varvsschemat tills det består av 116 varv. Sticka därefter andra ärmen på samma sätt som den första.

Sticka slutligen det andra framstycket i 61 varv. Först 41 varv enligt schemat, därefter 56 m i vanlig rätstickning i 12 varv. 13e varvet som också görs i rätstickning blir då räta maskor från halsen och nedåt, nästa varv stickas avigt.

I detta varv görs 4 st knapphål på följande sätt: Sticka 9 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 2 m. På nästa varv, som stickas med räta maskor. Lägger man upp 3 m vid varje knapphål i stället för de avmaskade. Sticka därefter de 5 sista räta varven och maska av löst.

Hals: Plocka upp 82 maskor i kanten på halsringningen och sticka ett rätt varv. Nästa varv stickas avigt (man är då på koftans insida) och där stickar man ihop maskorna 2 och 2 med undantag för de 10 första och de 10 sista maskorna som stickas utan hoptagning. Sedan stickas ytterligare 2 räta varv varefter man avmaskar löst.
Blir tröjan för trång i halsen när barnet växer så kan man repa upp halskanten och sticka om med färre hoptagningar.

Tips: papper och penna är bra att ha när man räknar varven.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?