Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eva N
Jag har fått låna min snälla svärmors overlock fram till jul, men nu undrar jag:

Jag har tänkt sy lite velourbyxor i olika färger, måste jag då köpa fyra rullar overlocktråd i alla olika färger eller kan jag använda vanlig sytråd till den tråden som syns? (och vilken är det i sådana fall?)
Senast redigerad av Eva N den sön dec 16, 2007 11:51, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Av marlene
jag vet inte, men man kan sy en vanlig raksöm innanför overlock sömmen om man inte vill att overlock tråden ska synas dvs om det är fel färg på overlocktråden
Användarens profilbild
Av Anso
Det går bra att använda vanligt syrulletråd till just den sömmen som ev. syns, dvs den längst till vänster. Hmmm, vet iofs inte om man ska /om det går att blanda polystertråd och bomullstråd??? Blir det lite olika töjbarhet då på sömmen tro?? Kanske bäst att provsy på en lapp först.
Oftast så brukar väl overlocktråd vara i bomull men oftast är det ju störst utbud på polyestertråd vad gäller färger på vanliga små trådrullar.

Någon som vet mer exakt? :)
Användarens profilbild
Av marlene
Anso skrev:Det går bra att använda vanligt syrulletråd till just den sömmen som ev. syns, dvs den längst till vänster. Hmmm, vet iofs inte om man ska /om det går att blanda polystertråd och bomullstråd??? Blir det lite olika töjbarhet då på sömmen tro?? Kanske bäst att provsy på en lapp först.
Oftast så brukar väl overlocktråd vara i bomull men oftast är det ju störst utbud på polyestertråd vad gäller färger på vanliga små trådrullar.

jag tror att florins overlock tråd är polyester, åtminstone endel av dom. Jag har nämligen lyckas smälta tråden när jag har strykigt med för hög värme :wink:
Senast redigerad av marlene den mån dec 10, 2007 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av ZaZi
Anso skrev:Det går bra att använda vanligt syrulletråd till just den sömmen som ev. syns, dvs den längst till vänster. Hmmm, vet iofs inte om man ska /om det går att blanda polystertråd och bomullstråd??? Blir det lite olika töjbarhet då på sömmen tro?? Kanske bäst att provsy på en lapp först.

Inget vidare att blanda polyester och bomullstråd, enl mig. :wink: Annars så går det utmärkt att använda "vanlig" tråd (smårullar) på tråden längst till v, dvs den som syns. Men använd samma kvalité på alla trådarna.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Tråden när du syr på en overlock syns ju inte riktigt lika mycket som med vanlig maskin så det är inte lika noga att färgmatcha eftersom de flesta av trådarna hamnar på baksidan. Den tråden som syns från rätan, den längst till vänster, är väl den som jag byter oftast för att i så stor mån som möjligt matcha tyget och där använder jag vanlig polyestersytrådsrulle om jag inte har rätt färg på overlock så det går utmärkt. Du behöver alltså inte köpa 4 rullar overlocktråd i varje färg du vill använda. Satsa inledningsvis på en uppsättning vardera av ljust (vitt/beige/natur) samt svart och använd vanliga trådrullar för att matcha tyget.

Mig veterligen så brukar vanlig overlocktråd vara i polyester (i varje fall alla rullar jag köpt genom åren om det inte är ngt special). Står "spun polyester" eller "spun nylon" på lappar i de rullar jag har nu.
Användarens profilbild
Av teres
På min overlock så är det den övre skytteln man har effekttråden på, om jag har trådarna dåligt spända kan ibland tråden skymta i sömmen på den högra nålen (har 4-trådig overlock). Overlocktråd har man ju främst för att den är billigast, den är lite tunnare än "vanlig" sytråd och kostar mycket mindre per meter, eftersom rullarna är mycket längre. Men visst kan du använad vanlig sytråd i alla om du vill, om du bara kollar spänningen efter. Iofs har jag för mig att vanlig overlocktråd brukar vara polyester.

Att blanda material brukar ju inte rekommenderas, men vid vissa sömmar med overlocken kan man ibland tom behöva ex löst spunnen nylon etc. Som effekt kan man ha ett tunt virkgarn etc. Om maskinen är rätt inställd och du inte har en synlig fåll så kan du egentligen ha vilken färg du vill, numera syr ja mest med bara benvitt.

Vad jag har fått lära mig så kan man sy det mesta med polyester, förutom silke och siden som kan slitas sönder. Bomull är bra om du har tänkt att göra arvegods, polyestern kan nämligen bli försvagad och håller inte i hundra år. Jag räknar dock kallt med att mina plagg är uttnötta och kasserade för länge sedan....
Användarens profilbild
Av Anso
Ooooops, tar tillbaka. Kollade precis min vanliga overlocktråd och det var ju polyester..... :) märke SureLock ifrån Mölnlycke. Där ser man......
Nå den är ju i alla fall lite tunnare än vanlig sytråd.
Användarens profilbild
Av Eva N
Tusen tack för alla svar!
svärmor skickade med två uppsättningar overlocktråd, en svart och en vit, ska kolla om det är polyester när jag kommer hem. Jag får väl också testa och sy lite för att se hur mycket tråden syns, som sagt så är jag overlocknybörjare.

Det är mycket möjligt att jag återkommer med fler frågor :D .
Användarens profilbild
Av Hello
Min overlock är fortfarande ganska ny för mig och jag har hållt på och sy kläder och grejer i många år, så jag håller på att arbeta mig igenom det lager med sytrådar som jag redan har. Den tråden som passar bäst till tyget tar jag på den vänstra nålen, för det är den som ev syns från rätsidan. Sen blandar jag och ger på resten. Det kan bli riktigt snyggt faktiskt.
Användarens profilbild
Av teres
För mig är det så att om trådarna syns, då behöver jag justera trådspänningen.

Ett tips om du är ny på overlocksömnad, gör små fusklappar som du sätter upp på maskinen. Jag märkte ut ovanför stygnlängden, diffen och var jag skulle sätta effekttråden. Har/hade likaså en liten lapp som sitter mittpå med vilka inställningar diffen skall ha vid olika tyger, liksom vilka mått det blir på sömsmånen vid olika knivlägen och vilka inställningar jag skall ha på pressarfotstrycket. Sedan har jag sytt ut olika provlappar där jag skrivit med textilpenna exakt hur jag ställde in maskinen.

Sedan är det bara att titta på lappen, bestämma mig för att jag skall sy ex flatlock, ställa in och sy. Går på två röda istället för att leta upp instruktionsboken, slå upp och försöka hitta. (Min instruktionsbok var ganska pissig!)

Bara fortsätt att fråga om du undrar, jag suger glatt i mig alla andras tips så är bara glad om jag kan hjälpa någon i min tur och misstänker att de flesta andra här är likadana.
Användarens profilbild
Av Eva N
NYA FRÅGAN:
Nu undrar jag hur man får till en overlocksöm på en fållad kant? Jag försökte fota min tröja som jag har på mig men batterierna tog slut.... men det jag menar är en kant som har två "raksömmar" på rätsidan och overlock söm på avigsidan, förstår ni hur jag menar. Jag hittar ingen beskrivning av det i manualen, kan det vara så att jag har en för enkel maskin?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Eva N skrev:NYA FRÅGAN:
Nu undrar jag hur man får till en overlocksöm på en fållad kant? Jag försökte fota min tröja som jag har på mig men batterierna tog slut.... men det jag menar är en kant som har två "raksömmar" på rätsidan och overlock söm på avigsidan, förstår ni hur jag menar. Jag hittar ingen beskrivning av det i manualen, kan det vara så att jag har en för enkel maskin?
Sån söm kan man inte sy på en vanlig overlock, då behöver man en maskin som syr täcksöm.
Jag fållar på vanlig maskin med tvillingnål, då får man en lite stretchig söm.
Av belinda
det är täcksöm du menar, och tyvärr behövs en coverlockmaskin till det :roll: men vad jag förstår går det utmärkt att fålla med tvillingnålen på vanlig maskin för samma utseende på rätsidan i alla fall :D
Användarens profilbild
Av ZaZi
belinda skrev:
det är täcksöm du menar, och tyvärr behövs en coverlockmaskin till det :roll: men vad jag förstår går det utmärkt att fålla med tvillingnålen på vanlig maskin för samma utseende på rätsidan i alla fall :D

Och jag gör samma sak utan tvillingnål. :roll:

Jag overlockar kanten och viker in. Sen syr jag två sömmar, precis som det ser ut nederst på tröjor. Man får ha tungan rätt i mun för att få det snyggt, men det går. :wink: Jag glömmer jämt att jag ska köpa tvillingnål. :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?