Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jessika
Hej!

Vi ska åka till Martinique i Västindien när Sophie är 6-7 månader. Vi ska ge oss ut på vandringar i regnskogen (så långa som möjligt) och behöver därför ett bärhjälpmedel som funkar i tropiskt klimat. Är det någon som har något tips. Min man är inne på bärstol (typ Haglöfs el dyl), men vi vet inte hur det funkar att bära i det och om det går till ett så litet barn. Testade i affären igår och hennes huvud stack inte upp (nu är hon bara 3,5 månader...)

Långsjal lär ju inte vara så bra, jag blir varm redan nu, med min Baby Bundler, men jag har funderat på Patapum.

Några tips?

/Jessika
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag skulle nog satsa på en Mei Tai! Den kan man bära med både på magen och ryggen! www.babyhawk.com
Användarens profilbild
Av Anso
En sele av något slag låter väl bra.
Patapum, Ergo eller Sutemi är ju de vanligaste här på forumet än så länge men Mei Tai är på väg att bli populärt.

En Mei Tai/ABC-sele har ju inga spännen som man kan trampa på=gå sönder vilket kan vara en fördel så lipper man stå där i regnskogen med ett trasigt bärredskap.
Fördeln med de andra selarna är väl att de har ett avbärarbälte och enligt mig får ner en större del av tyngden på höfterna än med en Mei Tai.

Jag tycker att du ska försöka att prova lite olika selar på en träff innan du slår till!
Av Jessika
Jag var på sjalträff häromdagen och provade både Ergo och Patapum (fick även låna ett lite större barn...). Det känns bra bärmässigt men det blir nog inte så skönt med ett svettigt barn direkt mot magen eller ryggen (det lär vara kring 30 grader och hög luftfuktighet).

Ingen som har testat bärstol - då får man ju lite distans.
Användarens profilbild
Av Anso
Jessika skrev:
Ingen som har testat bärstol - då får man ju lite distans.
Har inte provat själv men det verkar som att det blir tyngre och klumpigare. Barnet kommer ju en bit u från kroppen så då blir det tyngre. Jag tror att någon här precis har provat i höstas när de plockad svamp/bär i skogen men jag kommer inte på vem det var tyvärr.
Användarens profilbild
Av Mia
Ergo!
Tycker mycket bättre om ergon än meitai.
Men visst kan den bli lite varm, särskilt runt midja/rygg men då kan man ju ha med en vattensjal/ sidenringsjal också som är sval och tar lite plats!
Om en bär baroch den andre har en rygga med det som är nödvändigt så tror jag det blir perfekt!
Användarens profilbild
Av Ezereht
Ergo, Sutemi eller Patapum. Särskilt om ni ska bära länge.
Användarens profilbild
Av sus
Skillnaden mellan Bärstol och bärsele blir ungefär som mellan en stor felpackad ryggsäck med stålram och en liten välpackad ryggsäck som sitter åt mot ryggen. Visst kan det bli luftigare med en bärstol på stålram, men frågan är om inte komforten i en sele överväger. Jag har aldrig burit barn i riktigt varmt klimat, men en vanlig liten ryggsäck har jag vandrat med i riktig värme och det är klart det blir varmt, men inte olidligt.
Vi har en bärstol och den är INTE bekväm, och den är ju inte så lätt och smidig att packa ner heller som en sele.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag har inte burit i bärstol men sambon har och enligt honom är det så stor skillnad på att bära i sjal. Han tyckte inte det var jobbigt att bära i bärstolen men jämfört med sjal var det jätte jobbigt, otympligt och väldigt klumpigt. Inget han rekomenderar alltså. Sen så om han jämför sjal och abc-selen så föredrar han abc:n. han tycker den är smidigareoch inte lika varm och inte lika uppseendeväckande som sjalen.

Så skulle sambon välja skulle han välja abc-selen men då har ju han aldrig provat några andra vettiga selen så... alltså prova vilket sele som passar er bäst.
Av Marika
Jag tror inte på bärstol då man får sämre balans pga. att tyngdpunkten kommer längre ut från kroppen. Du kan inte heller bära på magen i en bärstol.
Jag tror att det kan vara praktiskt med ett bärhjälpmedel som är variationsrikt. Tex en bärsjal kan man ha som filt, solskydd, hängmatta, knyta fast barnet så man får en barnstol mm. Samt att en sjal tar nästan ingen plats om man jämför med en bärstol.

Jag skulle nog ta med mig en ringsjal + en tunnare långbärsjal. Att tänka på är nog också att man skall kunna tvätta och torka dem snabbt.
Användarens profilbild
Av miriel
Efter fem veckor i högsommar Japan så kan jag rekommendera en bra ringsjal och en bra sele ex. ergo.

Jag bar uteslutande ettåringen i ringsjal hela resan, stora killen bar sambon i Ergon. Vi hade inga vagnar med utan klarade oss jättebra med dessa två.
Hade med en Ella roo som jag använde en natt 8när det var lite svalare...)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
miriel skrev: Jag bar uteslutande ettåringen i ringsjal hela resan, stora killen bar sambon i Ergon.
Jösses, hur såg det ut när Gentaro bar din sambo...? ;-)
Förlåt, jag kunde inte låta bli....
Användarens profilbild
Av Mia
Kaffemoster skrev:
miriel skrev: Jag bar uteslutande ettåringen i ringsjal hela resan, stora killen bar sambon i Ergon.
:lol:
Användarens profilbild
Av Anna
Har för mig att bärstolar diskuterades på bärsjalslistan för något år sedan om ni orkar gå tillbaks och leta. Vad jag minns så kom de fram till att mac pack hade sådana som var hyfsade att bära i och få med en dle packning samtidigt.
Användarens profilbild
Av miriel
Kaffemoster skrev:
:lol: :lol: :lol:

Tyvärr så har jag inget bildbevis :wink: Nä, det blev lite stressigt när jag skrev, har min systerdotter här och hon är SUPERAKTIV :shock: Jag som trodde mina barn var överallt....
Tre är lite mycket ibland, de triggar varandra :roll: :D Nu ska jag försöka jaga dem till badkaret.... :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?