Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ma-jo
Hej!!!

Funderar på att färga min Kozy svart. Nån som gjort nåt sånt?

Kan man färga i tvättstugemaskinen utan att det blir spår kvar av färgen???? (Tänkte i så fall att man kör den tom efteråt för att verkligen göra ren maskinen). Tänkte också att man kan kanske lägga färgpulvret direkt tillsammans med tvätten i stället för i tvättmedelsfacket?

Hmmm nån som kanske vet....?

(ps. Ifall nån undrar: Jag har inte köpt symaskin ännu utan jag har lämnat min min gamla undertrådstrasslande Husqvarna 2000 från 60-talet på service o så får vi se vad som händer.... ds)
Användarens profilbild
Av Kaja
Man färgar i 60 grader och sedan ska man tvätta plagget/prylen en gång till direkt efteråt. För säkerhets skull så brukar jag köra en maskin med svart/mörk tvätt efteråt och en maskin med vittvätt med lite klorin i (gärna på 95 grader). Då är det GARANTERAT rent. Det blir totalt 4 maskiner tvätt alltså. Eller så får man skrubba! Just i gemensamma tvättstugor så brukar folk inte vilja ha SIN tvätt missfärgad och det finns till och med tvättstugor där man inte alls får färga i. Men om du gör så som jag skrev så är du HELT säker.

Vad är det för material i den?? Tänk på att syntet inte suger åt sig färg som bomull gör. En del plagg jag har färgat har fått vita/beige/ljusa sömmar, men det kan ju vara snyggt med stickningar på mörka plagg också!!

//Kaja
Av ma-jo
Kaja!

Tack för svar! Var lägger du färgpulvret???? I tvättmedelsfacket verkar det troligt att där blir missfärgat? Vågar inte lägga där.... Kan man lägga direkt i tvättrumman, tro?

Hade tänkt ungefär som du när det gäller tvätta efteråt, det bara måste bli helt rent ju!

Det är bomull överallt (tror inte det är nån blandning i manchester-panelen) så den borde bli jämt färgad...
Användarens profilbild
Av Aurian
ma-jo skrev:Tack för svar! Var lägger du färgpulvret???? I tvättmedelsfacket verkar det troligt att där blir missfärgat? Vågar inte lägga där.... Kan man lägga direkt i tvättrumman, tro?
De textilfärger jag har använt ska man alltid lägga i trumman, inte i tvättmedelsfacket! Står det i instruktionerna att det ska vara i tvättmedelsfacket? :?
Användarens profilbild
Av jag71
Håller med Froggie! Klart du kan släng in färgen i trumman. Det gjorde jag alltid då jag färgde en massa, och jag hade sån färg som skulle i tvättmedelsfacket. Sen för att göra rent den så körde jag en maskin med lite klorin i så brukad det bli bra (det var ingen i vår tvättstuga som klagde i alla fall!!!)
Användarens profilbild
Av Kaja
Den färgen jag köpte senast var förpackad i en liten flaska som man skulle ställa bland kläderna inne i tvätttrumman. Så det ska nog vara i trumman direkt. Men tänk på att inte hälla det på kläderna, för då kan det bli lite ojämnt.

Enligt instruktionen så SKA man tvätta först med färgen med i trumman och sedan tvätta en gång extra för att tvätta bort överflödig färg.

//Kaja
Av ma-jo
jag71 skrev:Håller med Froggie! Klart du kan släng in färgen i trumman. Det gjorde jag alltid då jag färgde en massa, och jag hade sån färg som skulle i tvättmedelsfacket. Sen för att göra rent den så körde jag en maskin med lite klorin i så brukad det bli bra (det var ingen i vår tvättstuga som klagde i alla fall!!!)
Super!

Tack Froggie, Kaja o Jag71 för era svar - nu ska här färgas!!!!!! :D :D
Användarens profilbild
Av frida
Instruktioner finns med färgen du köper men iaf: Väg textilen torr (ska du färga svart spelar det inte nån roll ändå kanske men om du ska göra nyanser) Genomblöt tyget med vatten. Häll textilsalt (1kg till normalstor maskin) i tvätt-trumman, lägg in fixeringssalt-påse med avklippt hörn (ta med sax till tvättstugan) Lägg i tyget och ställ in färgflaskan. Kör!
Om maskinen är frontmatad behöver gummilisten torkas av efter färgning, där kan mycket färg ligga kvar flera tvättar efter...
Annars som övriga föreslår, några tvättar efter färgningen så är det ok! Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?