- ons dec 05, 2007 14:35
Ville bara visa bärskyddet som jag sydde igår
. Var på vippen att beställa ett häromdagen, men hejdade mig i sista stund och tänkte "nämen va, det där kan jag väl sy själv". Bärskyddet består till största delen av återbruk, förutom yttertyget som är ett vattenavstötande vindtyg som jag hittade som stuv på Ohlssons tyger för 20 kr. Fodret är en gammal fleecefilt och remmar och spännen från slaktade ryggsäckar. Det dyraste blev knapparna till luvan (ca 30 kr), så den totala summan blev ca 50 spänn.
Rätt nöjd måste jag säga!

Jag gjorde skyddet något päronformat (fast med rak överkant). För att hålla in underkanten lite och för att det inte skulle bli så plufsigt gjorde jag inprovningar i nederkanten. Överkantens är 60 cm bred, och det bredaste stället mitt på skyddet är 80 cm. Den totala längden är ca 90 cm. Jag gjorde remmarna långa för att det skall vara lätt att sätta på sig skyddet även när man bär på ryggen. Till luvan (som är avtagbar) skall jag sätta snörlås (skall bara hitta en lämplig jacka i garderoben att norpa ifrån...
). Eventuellt kommer jag att sätta band med spänne att knäppa runt midjan för att hålla in sidorna (som ett förkläde ungefär, hoppas att ni förstår hur jag menar...
). Vi får se hur det fungerar utomhus.

Rätt nöjd måste jag säga!

Jag gjorde skyddet något päronformat (fast med rak överkant). För att hålla in underkanten lite och för att det inte skulle bli så plufsigt gjorde jag inprovningar i nederkanten. Överkantens är 60 cm bred, och det bredaste stället mitt på skyddet är 80 cm. Den totala längden är ca 90 cm. Jag gjorde remmarna långa för att det skall vara lätt att sätta på sig skyddet även när man bär på ryggen. Till luvan (som är avtagbar) skall jag sätta snörlås (skall bara hitta en lämplig jacka i garderoben att norpa ifrån...