Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag köpte en Patapumsele för ett tag sedan, och lyckas inte ställa in den rätt eftersom jag efter bara en timmes användning får ont i ryggslut och axlar.
Misstänker att jag ställer in den fel så jag inte bär på höften i den utsträckning som jag bör. Har en 6-månaders som bara väger 7,5 kilo, så det borde vara lättare.
Någon som är en hejjare på Patapum?
Användarens profilbild
Av Kusmi
Det lättaste är nog att träffa någon som är bra på selar. Kanske på en sjalträff? Oftast är det lättare att hjälpa till i verkligheten för då ser man hur den sitter på just dig!
Av Kolsyra
Var sitter midjebältet på dig? Bär du på rygg eller mage?

Ibland ställer jag in min sele fel och då blir det obekvämt efter en timme eller så. Då handlar det om att midjebältet hamnat för högt upp eller så lutar det antingen så att framsidan med spännet är för lågt ner i förhållande till ryggsidan av midjebältet, eller så tvärtom, att framsidan är för högt upp och baksidan för lågt ner. Jag bär alltså på ryggen.

Bäst sitter selen om jag har midjebältet så att det täcker in den del av höftbenet som sticker ut mest... svårt att beskriva, men mitt fram är det strax under naveln och på sidorna på höfterna.
Användarens profilbild
Av Linnea
jag har aldrig gillat att bära i patapum på mage, det är obekvämt hur jag än bär mig åt :? ryggen funkar bättre, även om jag kan tycka att axelbanden beter sig lite underligt ibland

öht så är min åsikt att en väl knuten sjal är garanterat skönas för alla inblandade men det är troligare att det tar lång tid och inte blir hundraprocentigt perfekt - jämfört med en sele som är enkel, snabb och smidig men i gengäld inte riktigt lika bekväm :wink:
Användarens profilbild
Av KATARINA
Hej! Först och främst ska höftbältet sitta just på höften och inte i midjan. Det ska också vara åtdraget. Barnet ska sjunka ned ordentligt i selen så att de inte sitter en bit upp för gör de det kan det göra att det blir tyngre. Om det är ett mindre barn blir det bättre om armarna är innanför axelbanden, de kan stcicka ut armarna under och röra dem. Axelbanden ska också vara åtdragna. Den tvärgående remmen som hamnar bak om man bär på mage, kan man justera upp eller ned, det är väldigt olika vad man tycker känns bäst. Den brukar man bara behöva justera första gången, om det inte är någon annan som bär emellan förstås. Den tvärgående remmen ska också vara åtdragen. Tycker du att det är svårt att knäppa den när barnet sitter i så kan du knäppa hela selen först och ha axelbanden lösa, sedan stoppa i barnet ovanifrån och sedan dra åt axelbanden.

Lycka till!
Av Ponyo
Tack för era svar!
Jag bär på ryggen nuförtiden, eftersom det är det bekvämaste. Ska testa era råd imorgon. Inser att höftbältet "hänger i luften" (dvs sitter löst bak till).

Katarina, det var nog dig jag köpte selen av :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?