Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har planer på att sy ett lektält/koja till A i julklapp. Det ska bli i "sänghimmelsvariant" dvs hänga från taket. Någon som har sytt och har bra tips att dela med sig av? Sett något fint som kan inspirera?
Vad ska man ha för tyg? Vi är fattiga så det får inte vara för dyrt tyg? Blir bomullstyg á la lakansväv för tunt, ska man satsa på typ indisk bomull istället?
Användarens profilbild
Av binaem
Vanlig bomull räcker gott och väl. Vi gjorde ett i tunnt transparent material med guldstjärnor på som var omåttligt poppis. Tror tyget kostade kring 60 kr metern här i tygaffären (mitt i tygriket där allt textilt är billigt).

Se dock till att sy minst tredubbelt upptill för barn drar i tyget om och om och om igen och jag vet inte hur många gånger jag fått göra om själva takfästet.
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
På Theodors förskola har dom ett fint lektält som sitter i taket. det ser ut som ett cirkustält liksom... och sidorna är flera stycken som bara sitter fast i taket så de går rulla upp och fästa så när de inte leker med det så rullar de upp sidorna och hissar upp hela tältet i taket.

Undrar om du fattar ngt av vad jag menar? :hellu:

Jag tror att lite kraftigare bomull är bra, men lakansväv kan nog funka det också! Det går ju sy fast lätta tyngder i fållen nertill så det inte blir så flygigt...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det är tänkt att tältet kommer att hänga ovanför en madrass vi har på golvet, så jag tänkte sy band eller nåt i nederkant och likadant i madrassöverdraget så att man kan knyta ihop det hela. Då borde ju absolut lakansväv funka när jag tänker efter.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Kanske kan du hitta fynd på second hand? Stjärnor låter väldigt fint p mörkblå botten. Ikea är ju också ett billigt alternativ i tygväg.
Användarens profilbild
Av Caroline
IKEAs Lenda kan kanske vara ett alternativ om man vill ha kraftigare tyg som inte släpper in så mycket ljus. Det är dessutom billigt. Eller köpa påslakan som man sprätter upp.
Det låter som en jättebra idé.
Användarens profilbild
Av Caroline
Nu lät mitt inlägg lite roligt tyckte jag. Jag menar alltså att DIN ide att sy ett lektält var en jättebra idé. :-)
Användarens profilbild
Av äpplebus
Har själv funderat på lektält till E när hon är lite större. En idé jag har är att man har en rockring insydd längst ner som tyngd. Tältet blir som en strut o fästs i taket(som du redan hade tänkt.) :wink: Vet inte om det funkar i verkligheten. :D
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Äpplebus - Jag har tänkt använda en rockring, men inte längst ner utan upptill så att kojan liksom blir rak innan det spetsiga taket börjar. Var det förståeligt :hmm:

Bauhaus och Ikea finns inte här, så det går bort. Irriterande att jag inte kom på det här förra veckan, då var nämligen mamma och pappa på Ikea och handlade grejer åt mig :hopmad:
Användarens profilbild
Av cocine
Du vill inte ha ett sånt där tyg som är till en koja som ser ut som ett hus?
Den borde gå att hänga i taket och så gör man bara en fyrkant av nå pinnar el så så att sidorna blir raka..
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
cocine skrev:Du vill inte ha ett sånt där tyg som är till en koja som ser ut som ett hus?
Den borde gå att hänga i taket och så gör man bara en fyrkant av nå pinnar el så så att sidorna blir raka..
Hmm, jag tror inte att jag riktigt förstår hurdant tyg du menar. Har du någon bild?
Användarens profilbild
Av Stream
På Ohlssons tyger har de vindpoplin bland stuvarna. Eftersom du har tänkt knyta fast det nertill borde det fungera. Det är ju ganska tunt så jag tycker inte att det borde kosta så mycket.. Men det är ju inte säkert att de har några bra bitar hemma.
Användarens profilbild
Av äpplebus
Smart att ha rockringen däruppe med. Tältet får ju större golv om man använder något annat längst ner. Kanske kan man använda plaströr som finns på byggvaruhusen till det?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Hörru Knyttet!!

Ta och kom hit och botanisera lite! Jag kanske har några tyger du gillar och kan använda.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?