Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej,
Jag har en vävd långsjal som jag bär min dotter i. Hon är nu tre och en halv vecka gammal, så jag bär henne mest i dubbelt omslutet kors. Hon gillar det jättemycket när hon sover, men ibland vill hon vara vaken och titta ut lite, vilket är lite svårt i den knytningen eftersom hon ju inte kan hålla sitt huvud själv än. Därför undrar jag om det är någon som vet om det finns en annan knytning man kan använda till så små som på något sätt stödjer huvudet och ger dem chansen att titta ut. Jag funderar på om det kan finnas en knytning där hon har ryggen mot mig och kan stödja sitt huvud mot mig t.ex.
Tyvärr har jag inte hittat någonting än när jag har letat, så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.
/Kerstin
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag skulle själv inte vända en sån liten bebis utåt, jag tycker det är för tidigt. Däremot skulle jag nog försöka göra en variant på omslutet kryss (se sjalbarns knytinstruktioner) där jag lät bli att breda ut sjalen över bebisens rumpa så det såg ut mer såhär (bild från sjalbarns galleri):

Bild

Om man i första steget viker eller rullar överkanten på sjalen litegranna blir den ett bra nackstöd även för en pyttebebis. Däremot blir det inte alls lika ombonat som den knytning du kör med nu, och kanske lite lättare för bebisen att se sig omkring. (Var det en begriplig förklaring?)
Användarens profilbild
Av KerstinH
Jo, tack. :-) Det är så jag har gjort änsålänge (att ha överkanten lite längre upp och bakom hennes nacke). Det ger inte världens stöd, men fångar väl huvudet om det skulle åka bakåt antar jag.

I knytningen på bilden åker väl huvudet bakåt, eller? Är den verkligen tänkt till barn som inte kan hålla huvudet?

Jag har kollat lite olika knytningar här på sidan, men saknar information om till vilken ålder vissa är tänkta. Finns det någonstans eller är det sånt man måste veta själv?
Användarens profilbild
Av Gullan
Just den där knytningen använde jag från dag 2 till lilla D. Hon är född i juli så det var tokhett! och den är suverän inomhus och varma dagar ute. Om man ser till att det är tillräckligt snävt runt barnet ger den bra stöd till huvudet.

Rulla sjalen, lägg den över bröstet, ta bak och korsa, upp över axlarna och gör en liten ficka för barnet. Sätt i barnet i fickan och dra i sjaländarna så att det blir riktigt tajt, sedan knyter du färdigt.
Användarens profilbild
Av mexanemma
Gullan skrev:Just den där knytningen använde jag från dag 2 till lilla D. Hon är född i juli så det var tokhett! och den är suverän inomhus och varma dagar ute. Om man ser till att det är tillräckligt snävt runt barnet ger den bra stöd till huvudet.

Rulla sjalen, lägg den över bröstet, ta bak och korsa, upp över axlarna och gör en liten ficka för barnet. Sätt i barnet i fickan och dra i sjaländarna så att det blir riktigt tajt, sedan knyter du färdigt.
Det enda jag tycker är bökigt med den knytningen är att stoppa ner min 2 veckor gamla Elliott igen efter amning t ex, för det är svårt att få det tajt och bra. Det är mycket lättare med "Dubbelt Omslutet Kryss" där krysset är först och midjebältet ovanpå krysset.
Men det kanske är en smaksak.

/Emma i Mexiko

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?