Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jag71
Tösen har ju en klasskamrats mamma som är från filipinerna och det jag förståt av henne så är det mest i något kortsjals aktigt dem bär i men tydligen ska det finnas mer något mer sele/påse likande som man också bär i. Tyvärr trodde hon att jag skojade när jag bad henne kolla om hennes mor eller bror kunde köpa lite bärredskap till mig och skicka hit. Fast nu har hon förstått att jag menade alvar så jag borde få veta lite priser och sånt inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag lovar att berätta allt jag får lära mig! (Hon har redan sagt vad dem heter (sjalarna) och det har jag glömt :oops: )
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
hej! jag kommer från filippinerna och hur man bär barn beror på vilken del av landet man kommer ifrån....

de "indigenous tribe"i fjällan (norrut) har någon sorts ABC, i vackra färglada vävda tyger (jag försöker hitta någon leverantör av dessa)....jag har gett mina svenska fosterföräldrar (var fadderbarn sedan jag var 12 år) sånt tyg som de gjorde till kudfördral men ska försöka ta en bild av tyget ändå

de "indigenous tribe" i centrala öarna bär i någon sorts kortsjalsaktigt, eller ibland vanliga tyg (sjalliknande bitar)

de som bor i södra delen (muslim) bär i sarong liknande tyger som heter malong,vilket också används som vanliga kläder, t ex kjol, täcke, turban, gunga.....

de som bor i städerna, tyvärr måste jag erkänna har ingen stark bärkultur, vill helst bära barn i armarna eller kämpa på att köra barnvagnar (dock endast i "shopping malls") trots att vi inte har bra trottoarer...anledningen till detta är att vi har varit under 3 colonisatörer, spanien, japan (några år) och usa....pga av "westernization" var gamla traditioner ersatts av "den bättre västerländska tro" :roll: och det var bara de som tillhör "tribes"som kämpade hårt av bevara bärkulturen.

sandra: är bara nyfiken varför du vill veta om bärsjalar från filippinerna.....någon anknytning till hemlandet? :D
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
försökte hitta några bilder från nätet, den enda som jag kunde hitta (tills nu i alla fall) var de som bor i Ifugao och ett sätt de bar barnet (stammgrupp som bor i bergsregion, och "carved the famous ifugao rice terraces from the mountainside 2000 years ago"...och den används även idag! :D jag vet att de bar i någon sorts abc sjal eftersom i minns att jag såg en när jag var där 1997 (men ej lagt så mycket märke på den då)

Bild

här är en bild av en mamma som bar sitt lite äldre barn i de vackra tyger stammgruppen vävar

Bild

och en bild från en annan stammgrupp (vi har MÅNGA! :D ) som bor i nordligaste delen av landet som har en "torso carry". ursäkta bilden, den är tyvärr liten.

Bild

jag ska försöka hitta mer bilder och mer information om bärkultern i de olika stammgrupperna. jag själv inte har så mycket info eftersom jag tillhör "den stackars stadmänniskorna som inte har en rik bärkultur" :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag är nyfikem för att jag har en kompis som är därifrån. hon har inte bott här så länge och när hon ska försöka förklara blir hon så ivig så jag inte förstår :oops: så jag tänkte att om jag frågar här så har jag ett hum om vad hon partar om och kan hjälpa henne att hitta rätt ord så det blir lite lättare. Hon och hennes man talar nämligen bara en mycket underlig blandning av tagalog, engelska och svenska som bara de förstår, och deras dotter förtår egentligen bara hennes språk ordentligt, tyvärr....

Hon är ifrån norra filipinerna tror jag....

så, nej, jag personligen har inte någon anknytning till Filipinerna, min sambo är från tailand, men där bär man i huvudsak i abcliknande konstruktioner som jag förstått det? (norra, precis på gränsen till gyllenetriangeln....)
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
aha! :D mycket intressant faktiskt! även jag blir väldigt nyfiken :) i benguet (fjällen) såg jag abc liknande selar, men jag måste erkänna att jag kann inte riktigt förklara hur de ser ut eftersom jag tittade inte så noggrant och då (1997) var jag inte någon dug intresserad av bärsjalar :lol: :oops:

men om du vill kan du fråga din filippinska väninna att skriva till mig på tagalog hennes beskriving om hur man bär i filippinerna, alternativt att jag kan ringa henne eller ni kan ringa mig och sedan pratar jag med henne.....även jag blir "excited" för att höra vad de har i norra filippinerna.

:D :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
okej, ja, får se hur det blir, annars så kanske jag lyckas ta mig ut till hennes syster, hon är bättre på svenska, har bott här längre så kankse hon kan förklara och tom visa, hon ska ha en liten i december...!

JA, nej jag vet inte s ånoga med tailand, och min samo år väl inte så exalterad av att engagera sig i nått som har med adoptionen att göra....har lite svår att ta i det... så vad jag vet om bärande i tailand har jag läst mig till typ....!
Användarens profilbild
Av Panakeia
nu har jag fått ordning på detta! (via en vän till henne som är här och ""hälsar på " (läs hitta nån att gifta sig med.... :? )) som talar bra engelska. De bär inte alls! i städerna (manilla) har de vagnar och där inte vagnarna kommer fram bär de i famnen, som jag förstod det. De var helt exalterade när jag vant slängde upp joar på ryggen....!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?