Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Man behöver en rymlig jacka och 40 cm fleece (+ vanliga sybehör som nålar, sax, tråd och en symaskin med sicksack...).

15 cm nedanför kragen ritar man ett vågrätt steck, 22 cm långt. Från detta ritar man två lodräta streck nedåt, så det blir ungefär som ett uppochnervänt U, fast kantigt. Tråckla ihop foder och yttertyg innan för att de inte ska förskjutas i förhållande till varandra och sicksacka kanterna i två rader innan du klipper mellan dessa rader.

Klipp till två fleecebitar i dubbelt tyg, 40 cm lång och 9 cm bred (när den är vikt), med den vikta kanten längs den långa kanten. Runda av nedtill så det ser ut som nederdelen på ett D. Stretchen ska vara på den korta ledden. Sy fast dessa bitar på "luckan" med böjen mot själva luckan. Klipp av eventuellt överflödigt fleece upptill.

Klipp till en bit fleece 16 x 48 cm med stretchen i längdriktningen. Sträck den lätt och sy fast på "luckans" ovankant avigt mot avigt, klipp bort eventuellt överflödigt fleece, vik mot rätsidan och sy fast så den blir en dubbel kant.

Klipp en fleecebit (4x25 cm enligt beskrivningen, men jag fick ändra till 10x25), vik dubbel och sy fast i hålets ovankant, fäst i sidorna.

Sy ihop ryggdelens lodräta sidor med fleecen på ryggflärpen.

Färdigt!

Var det någon som förstod något?
Användarens profilbild
Av Amiechan
shalita skrev:
Amiechan skrev:Jag har sparat sidan på min dator, men den finns inte längre utlagd på nätet. Tyvärr!
kan du inte lägga ut den eller delar av den på sjalbarn ändå?
Det skulle jag gärna göra, men det får man väl inte?
Användarens profilbild
Av Fryle
Amiechan skrev:
shalita skrev:
Amiechan skrev:Jag har sparat sidan på min dator, men den finns inte längre utlagd på nätet. Tyvärr!
kan du inte lägga ut den eller delar av den på sjalbarn ändå?
Det skulle jag gärna göra, men det får man väl inte?
I hennes text står det att beskrivningen är för personligt bruk och inte för den som vill tjäna pengar på tillverkning av bärjackor. Jag tolkar det som om vem som helst som syr en jacka till sig själv får tillgång till materialet. Själv har jag det uttryckt på papper som jag skrivit kladd på.
Användarens profilbild
Av shalita
nu har jag sytt, eller rättare sagt min kompis. ja e inte fullt så haj på att sy att ja vågar mig på såna här projekt själv. :hide: ja måste återkomma med bilder senare.

men ja undrar en grej: nåt tips hur man sätter på sig jackan när man är själv?! ja har klarat det... men det är bra trixigt. då tar ja min ena arm ungefär samtidigt som ja får den över hennes huvud o sen andra armen. men ibland blir hon alltför irriterad under det där momentet så hon bara slår bort jackan... finns andra bättre sätt?

ta av jackan också för den delen, ja lyckas inte utan att behöva ta loss hela hon från sjalen... hur gör man annars?
Användarens profilbild
Av Fryle
shalita skrev:nu har jag sytt, eller rättare sagt min kompis. ja e inte fullt så haj på att sy att ja vågar mig på såna här projekt själv. :hide: ja måste återkomma med bilder senare.

men ja undrar en grej: nåt tips hur man sätter på sig jackan när man är själv?! ja har klarat det... men det är bra trixigt. då tar ja min ena arm ungefär samtidigt som ja får den över hennes huvud o sen andra armen. men ibland blir hon alltför irriterad under det där momentet så hon bara slår bort jackan... finns andra bättre sätt?

ta av jackan också för den delen, ja lyckas inte utan att behöva ta loss hela hon från sjalen... hur gör man annars?
Jag tar på jackan så att hela ryggdelen ligger ovanför barnet, sedan tar jag tag i nederkanten och lyfter den över barnet, då hamnar huvudet automatiskt i hålet. När jag tar av den tar jag först av ärmarna, sedan lyfter jag av den från barnet.
Användarens profilbild
Av verre
Jennelii skrev:Här är min jacka iaf, det var jättelätt...sidan var på tyska...ska leta, jag borde ha den nånstans.

Bild
den va fin!!!!
Av tumbler
Jag vill också! :D
Av Lillblomma
Ni som är riktigt duktiga...
Skulle ni ge er på att testa att sy i dragkedjor i sidan och ochb (ev?) i ovankant på U-et, så man kan "fälla in" eller "stänga" luckan när man inte ryggbär?
Inser ju att det skulle bli rätt knöligt kanske, men sido styckena är ju i alla fall vad jag förstått inte jättestora...
Hur det skulle bli vid halsöppningen vet jag inte... Lite knöligt och konstigt kanske. Men den behöver ju inte vara dösnyggt... Mest bara praktiskt om man tex bär i skogen/på promenad och så vill barnet gå en stund. Då är det ju inteså kul om man själv blir jättekall för att man har ett hål i jackan...

En tanke bara... En bra tanke tror jag, men kanske för svår att realisera... Då får man kanske lägga en halv lön på en riktig bärjacka...
Kanske "nöjer" mig med att sy en bärpanel för magbärande och ett bärskydd till att bära på ryggen...
//A
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Lillblomma skrev:... Mest bara praktiskt om man tex bär i skogen/på promenad och så vill barnet gå en stund. Då är det ju inteså kul om man själv blir jättekall för att man har ett hål i jackan...
//A
Om barnet ska gå själv en stund måste det ju ändå ha kläder så att det klarar sig ute, så då tror jag att det blir väldigt bylsigt att ha det under jackan. Så jag tror att du ska ha ett bärskydd till de situationerna... (Men det säger jag utan erfarenhet varken av jacka till ryggbärning eller bärskydd, det är bara min spontana reation.)
Av Lillblomma
Jo det förstås...
Men om det bara är halvkallt... Alltså inte full overallmundering...
Barnet håller sig ju varmt när det rör sig med. Så innan man börjar med så där jättemycket kläder...

Nä, du har nog rätt. Det verkar för meckigt. Ska nog sikta in mig på en bärpanel till att börja med till våren. Så får vi se i höst när det kanske blir dax att bära på ryggen hur man gör...

//A
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?