Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaja
He.ma skrev:När man stickar raggsockor ska man helst anavända garn som innehåller ex 70%ull och 30%polyester (el dyl) för då håller raggisarna. Jag har själv raggisar som min mormor stickade för massor av år sen (hon dog för ca 15år sen). Till raggsockor till större barn och vuxna använder jag finska "sju bröder" (seitsemän veljestä) finns i massor av fina färger på Rusta.
Men oj du skulle ju inte sticka Kaja förlåt :oops:
Nä. Och jag skulle inte virka heller. Men ändå så sitter jag här med nålen i handen... Det går väl att virka ett par strumpor också kanske??

//Kaja
Användarens profilbild
Av anilov
Stickar man i akryl och tvättar för varmt kan man få vara med om att plagget växer en sisådär tre-fyra storlekar :? Det är rätt fascinerande. Sticka i superwashbehandlat ullgarn är nästan som att sticka i akrylgarn, tycker jag. Har en hel drös babyull hemma, men de garnerna har liksom inga ullkvaliteer alls, de värmer inte särskilt bra, de går inte att ullkura så de står emot väta, garnet hakar inte heller i sig självt så det blir inte aningens vindemotståndligt som ett riktigt yllegarn. Och jag kör vanliga ullplagg i ullprogrammet även om de inte är superwashbehandlade, det har hittills aldrig hänt att något krympt. Fast jag undviker gärna svenskullgarn annat än i vantar, sådant garn sticks lite för mycket. Men ett icke-superwashbehandlat merinogarn, eller ett garn med en aning angora i, är yumyum för mina stickfingrar. Alpacka halkar lite för lätt av stickorna, tycker jag.
Användarens profilbild
Av zink
Farmor vill så gärna sticka till barnbarnet och själv använder jag så lite stickat själv så jag kommer mig aldrig för att använda det på sonen... Än mindre komma på vad som kan tänkas behövas i stickad form - förutom sockor som inte är det roligaste att sticka för en farmor som vill liksom göra ngt "fint" att se sitt barnbarn i. Grå ullsockor i mängd räknas inte dit.

(Sonen verkar vara lika varmlivad som oss föräldrar. Fast under vintern är det ullunderställ som gäller men då är det ju tunna köpes, det stickar man nog knappast? Och vår och höst t ex väpnarhuvor i dito ull.).

Nå, hur som helst så kom jag i a f på ngt stickat att önska av henne - en liten kofta. Bra å ha under somaren tänkte jag. Men inte akryl utan bomull var min beställning.

Jösses. Farmor höll på att stryka med, det krävdes dubbla doser hjärtmedicin inan haon tagit sig igm det projektet. :shock: Det var tydligen inte alls så lätthanetrligt som att sticka i de där bebisgarnerna som typ Piggelen som saluförs hårt s a s. Det som var krångligt var att få bitarna jämna i form och storlek för de skulle ju sttas ihop sedan. Typ. Jag är själv ingen handarbeterska... Föredrar motorsåg.

Men oj så fint resultatet blev! :-)

Okej, jag kan se att detär lite mera snett och vint jmf med det hon gjort i Piggelen. Men så mkt skönare med bomull för det behov vi hade.

Det var mitt lilla inlägg/utlägg om hur det kan skilja sig mellan bomull och akryl för den som ska utföra jobbet...

PS Tack för ullgarnstipsen i denna tråd. Det var så jag hamnade här. För farmor ska få sticka blöjbyxor i juklapp åt barnbarnet :-) Men jag hade inte koll på vilket garn och beskrivning som är bra å så. Men SjalBarn har svaret!
Senast redigerad av zink den tor nov 22, 2007 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Kaja
Annars så kan man önska sig en väst. Lagom att ha under overallen såhär års och mycket lättare att hantera än en långärmad tröja. På sommaren så värmer den när det är lite småkyligt ute, men inte tillräckligt kallt för jacka.

//Kaja
Användarens profilbild
Av zink
Bra idé, då slipper hon stöket med ärmarna - de var tydligen värst att få till.

Men näe förresten... tanken var ju att ha det när man hade kortärmat och behövde ngt långärmat snabbt... ;-)
Senast redigerad av zink den tor nov 22, 2007 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Kaja
cinclus skrev:Bra idé, då slipper hon stöket med ärmarna - de var tydligen värst att få till.

Men näe... tnken var ju att ha det när man hade kortärmat och behövde ngt långärmat snabbt... ;-)
Nädå. Vi hade kortärmat och väst i somras...
Användarens profilbild
Av Fryle
Fuskpolo i mjukt och skönt ullgarn är väl ett lagom projekt att önska sig?
Användarens profilbild
Av zink
Trevligt med lite önsketips också! :-)

Det var tips på ullgarn jag sökte ursprungligen men det ena ger det andra!

Fuskpolo lät ju skönt...! Särskilt när man bär i sjal/sele.

Fast stickade västar lär nog få bero p g a traumatiska (nåja) barndomsminne ;-)varenda skolfoto under en viss period av 80-talets början syntes jag nyklippt (hackig lugg) i samma gröna, blombroderade stickade akrylväst med endast varierande poptröja under... ;-)

Jag som inte pallar med värme gillade det *inte*. Om jag fryser är det oftast tunna (ute även vindtäta) ärmar som behövs så västar fyller ingen funktion riktigt i min garderob mer än finvästar.

Åsså var det endast då jag hade det plagget så det var nog ingen favvis nej ;-)

Jag får nöja mig med att beskåda andras stickade västar, bara för att jag själv inte har det så ogillar jag det inte hos andra :-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?