Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av luxia
Ni som testat lite olika selar: Vilka är de stora upplevelseskillnaderna mellan knytselar (ABC, meitai, babyhawk och vad de heter) och spänneselar (Ergo, Sutemi, Patapum, andra)?

Var inte rädda för att risa och rosa i svaren. Vore jätteintressant med lite diskussion om detta!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag har ju bara min hemsydda ABC att jämföra med patapumen, och jag skulle välja patapumen varje gång. Jag får inte på långa vägar samma avlastning med ABCn tycker jag, jag får henne inte lika nära på något sätt.

Vad vet jag, kanske har jag bara inte kommit på klämmen på hur man ska knyta ABCn, för sedan jag köpte patapumen så har jag knappt provat den.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Fyrkantsjalar som ABC etc. tror jag är mer som sjal och selen är mer som tja.. sele. En sele är hårdare och mindre mysig men avlastar bättre, och en ABC etc. är lite mjukare, tar mindre plats, lite gossigare men avlastar något sämre.
Användarens profilbild
Av maimiti
Jag har bara provat Ergon och den sitter inget vidare på mig, men den Mei Tai jag fixat avlastar faktiskt väldigt bra. Klart bättre än jag trodde (fast inte lika bra som en sjal förstås, men det går nog inte att jämföra). Jag kan lätt bära vår 11 kilos klump i ett par timmar utan att det känns jobbigt.

Min man har dock burit ganska mycket i Ergon så han kan göra en bättre jämförelse. Han föredrar numer MT:n före Ergon som han tidigare gillade. Han tycker att Ergon är besvärlig att knäppa själv. Han får inte bak armarna så att han kan knäppa den och så tycker han att MT:n avlastar bättre iom att remmarna kan korsas över ryggen på ett helt annat sätt än Ergon. Desstuom är den mjukare, mer som en sjal.

Jag tror dock att det inte bara hänger på selen. Olika selar (räknar ihop knytvarianterna med spännditorna) sitter olika bra eller dåligt beroende på kroppsform. Är man lång och smal så passar kanske en Ergo eller Patapum bättre än om man är kort och mer vadderad. Min man är av den senare modellen, medan jag är meddellång och normalvadderad.
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
i en annan tråd (Är mei tai skönare än patapum) (fakta om olika bärsjalar/selar) var frågan också diskuterat lite gran.....finns de som har både selar och Mei Tais som skrev där......

jag klistrar in mitt inlägg från tråden om skillnaden mellan soft stuctured carriers (patapum,ergo, sutemi) och mei tais
jag har ingen patapum eller ergo (fick klämma på de dock) men jag kan säga att det är stor skillnad mellan soft structured carriers som ergo, patapum osv och meitais, onbuhimo och podegi. eftersom konstruktionen på soft structured carriers har mer vaddering, både på axelband och höftband avlastar den (antar jag) på något annat sätt jämfört med mei tais eller övriga abc sjalar. det är därför selar som ergo, patapum är klassifierad som SOFT and STRUCTURED just pga de extra finesser som de har (vaddering t.ex)

meitais har antingen vadderade axelband eller ej vadderade. det är vanlig att midjebanden är ej vadderade men det finns vissa som även har vaddering på midjeband, typ colibribaby...vissa också har bredare midjeband än axelband som seratai. hur midjeband är sydd gör också skillnader mellan olika meitais, samt om axelband är "angled" eller inte"...när man pratar om vaddering har meitais INTE lika mycket vaddering om man jämföra det med soft structured carriers, eftersom det är just så hur meitais är konstruerad....

hur meitais avlastar, enligt min erfarenhet beror mycket på hur hårt eller löst man knyter banden, var man knyter banden, typ om man knyter den vid midjan, höft eller under där bröstkorgen är kan gör otrolig skillnad på hur tyngden är avlastad... sedan också med axelbanden, det är viktigt att det finns "tension" och "tightness" så att sjalen ska funka bra, annars kommer man ha ont i ryggen om man knyter den för löst, som en vävd sjal (?)....

sist är vars man knyter axelbanden kan hjälpa också mycket med avlastning, jag brukar börja med att knyta den bakom ninis bak och när jag behöver mer stöd drar jag banden under hennes rumpa, utan att ta bort knytningen.

hur bra eller dåligt ABC sjalar avlaster beror mycket på den som använder den och hur man använder den. den som jag gillar om ABC sjalr/meitais är att justeringen beror på person till person, den som kanske funkar bra för mig funkar dåligt för någon annan och tvärtom.
:D :D
Användarens profilbild
Av tinaw
En bra ABC, väl knuten, avlastar nästan lika bra som en mellanlång sjal, tex kryss (fast det känns inte knöligt på ryggen). Har ingen jätte-ergo-erfarenhet, dock, men har "Spänn"-ABC-er, sydda selar, och de går inte att få riktigt lika nära..
Av luxia
tinaw skrev:En bra ABC, väl knuten, avlastar nästan lika bra som en mellanlång sjal, tex kryss (fast det känns inte knöligt på ryggen). Har ingen jätte-ergo-erfarenhet, dock, men har "Spänn"-ABC-er, sydda selar, och de går inte att få riktigt lika nära..
Nej, det är just det där med närheten jag haft problem med när jag testat spänneselar. (Skönaste spänneselen jag provat är FruLängtans IsakA.) Nåväl. En vacker dag ska jag sy något jag blir riktigt nöjd med. :)
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har inte provat abc (än...), men det jag tycker är största nackdelen med ergon är att barnet hamnar så långt ner. jag vill ha bebisen på pussavstånd :D . och så avlastar det ju inte lika bra eller är lika snyggt som en långsjal förstås :wink: . men ergon går väldigt snabbt och lätt att sätta på sig, det är himla praktiskt!

men i en abc är det väl lättare att sätta barnet högre? eller har jag fel?
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
diddeldi: om du vill ha barnet sitta högre på Mei Tai så måste du knyta midjebandet lite högre upp, typ vid din nedersta revben alternativ din "upperwaist".... och sedan kan man börja med att knyta axelbanden bakom barnets rygg tight och efter knytningen drar du ner banden under barnets rumpa, där sitter barnet ännu högre upp :D :D

glömde skriva om man vill bära barnet på ryggen och kan man bära barnet i "highback carry" som i den här bilden: (ursäkta knytningen, den var tagen när jag fick henne på ryggen för första gången :D )

Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?