Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har hittat en låda med tillbehör till symaskinen. En del saker förstår jag hur jag ska använda (såsom pressarfötter för blixtlås och rullfåll), annat begriper jag inte riktigt. Bland annat undrar jag varför jag behöver en särskild stygnplåt och pressarfot till raksöm, den till sicksack tycker jag funkar bra även till raksöm.

Längst upp på bilden ligger något som inte finns i instruktionsboken, men som jag tror att jag ska fästa vid pressarfoten och använda för att sy på jämnt avstånd från kanten.

Sedan ligger pressarfot för knapp respektive knapphål. Hur använder jag dem?

Största mysteriet finns nedtill på bilden, något som fritt översatt ur boken heter tygförare med tumskruv. På symaskinsarmen finns två olika hål där denna skruv passar. Jag vet bara inte på vilket håll jag ska fästa den, hur jag ska reglera den och framförallt vad jag kan ha för glädje av den. Enligt boken har man den till något som på engelska heter pin tack, overlock och blind stich. De ser ut som sydda veck, något rullfållsliknande och någon sicksack på en vikt kant.

Snälla kloka, kom med råd!

Bild
Användarens profilbild
Av Annika80
inget svar tyvärr, men en sån grej längst ner har jag med, har ingen aning om vad det är då instruktionsboken är på vift.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Den översta mojängen ser ut som ett "linjalmått", med hjälp av den kan du lätt sy en bredare sömsmån. Kolla om det finns något hål i pressarfoten som du kan trycka in den i, ställ in avståndet för hur lånt bort vik-kanten skall vara i för hållande till sömen. Sy med vik-kanten mot foten på linjalmåttet, så slipper du märka ut med krita/penna.
Skruven nere till höger kanske är till för att skruva fast linjalmåttet?
Användarens profilbild
Av Fryle
Juliusdotter skrev:Den översta mojängen ser ut som ett "linjalmått", med hjälp av den kan du lätt sy en bredare sömsmån. Kolla om det finns något hål i pressarfoten som du kan trycka in den i, ställ in avståndet för hur lånt bort vik-kanten skall vara i för hållande till sömen. Sy med vik-kanten mot foten på linjalmåttet, så slipper du märka ut med krita/penna.
Skruven nere till höger kanske är till för att skruva fast linjalmåttet?
Jo, den övre mojängen tror jag vi är överens om hur den ska användas:
Fryle skrev: något som jag tror att jag ska fästa vid pressarfoten och använda för att sy på jämnt avstånd från kanten.
Jag hade mest förväntat mig att den skulle vara graderad om man nu ska mäta med den. Skruven hör inte till den, utan ska enligt boken vara en "tumskruv" som tillhör den där tygföraren som ligger bredvid.
Användarens profilbild
Av Panakeia
linjalen e du klar över - den lilla svarta mekamojpressarfoten är för knappisömnad!

eh de visst du ju redan! du anväder den för att hålla fast knappen när du sye i den....

knapphålsfoten ser ju skumm ut däremot å den sista grejen...? ingrn aaaning!
Användarens profilbild
Av Fryle
Panakeia skrev:linjalen e du klar över - den lilla svarta mekamojpressarfoten är för knappisömnad!
Jo det vet jag, men hu gör man när jag använder den?
Användarens profilbild
Av Hello
Fryle skrev:
Panakeia skrev:linjalen e du klar över - den lilla svarta mekamojpressarfoten är för knappisömnad!
Placera knappen där den ska vara, sänk ner pressarfoten. Skulle tro att den hamnar precis ovanför hålen du ska sy i. När jag syr i knappar med symaskinen ska jag vara helt utan pressarfot, så det bara är "pinnen" som håller fast knappen. Jag antar att det är gummi på pressarfoten? Då gör ju det att knappen inte glider. Det kan vara lite marigt ibland med min maskin, eftersom en del knappar är skålformade på olika sätt, så kan pressarfotspinnen, som består av metall, ibland glida - den får inte riktigt grepp.

Anledningen till att den är så öppen är att du lättare ska kunna se var du ska föra ner nålen så den hamnar i hålen på knappen.
Användarens profilbild
Av Fryle
Hello skrev:
Fryle skrev:
Placera knappen där den ska vara, sänk ner pressarfoten. Skulle tro att den hamnar precis ovanför hålen du ska sy i. När jag syr i knappar med symaskinen ska jag vara helt utan pressarfot, så det bara är "pinnen" som håller fast knappen. Jag antar att det är gummi på pressarfoten? Då gör ju det att knappen inte glider. Det kan vara lite marigt ibland med min maskin, eftersom en del knappar är skålformade på olika sätt, så kan pressarfotspinnen, som består av metall, ibland glida - den får inte riktigt grepp.

Anledningen till att den är så öppen är att du lättare ska kunna se var du ska föra ner nålen så den hamnar i hålen på knappen.
Jo, det är gummi på pressarfoten. Tack för förklaringen! (Låter nästan enklare att sy i knappen för hand?)
Användarens profilbild
Av Hello
Fryle skrev:(Låter nästan enklare att sy i knappen för hand?)
Du, så tänkte jag också när jag såg i manualen att man kunde sy i knappar med maskinen. Så fick jag för mig att jag skulle testa här för några veckor sedan och jag loooovar - knappar med hål rakt igenom (och inte bygel på undersidan) kommar jag aldrig mer sy i för hand! Det gick superfort och blev kanonfint! :eld: :eld:

Så, testa!! :tumsup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Hello skrev:
Fryle skrev:(Låter nästan enklare att sy i knappen för hand?)
Du, så tänkte jag också när jag såg i manualen att man kunde sy i knappar med maskinen. Så fick jag för mig att jag skulle testa här för några veckor sedan och jag loooovar - knappar med hål rakt igenom (och inte bygel på undersidan) kommar jag aldrig mer sy i för hand! Det gick superfort och blev kanonfint! :eld: :eld:

Så, testa!! :tumsup:
Det ska jag göra!

Ingen som kan lösa mysteriet med tygföraren och tumskruven?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?