Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Gerbera
Hejsan!
Med min son testade jag Moby Wraps trikåsjal när han var nyfödd, men han gillade inte den. När han var 4 mån köpte jag en Ergo och den är helt suverän. Han ville aldrig så väldigt gärna sitta i ett bäralternativ, så det är smidigt att kunna få ut honom väldigt fort när det behövs. Ända positionen jag inte tyckte funkar så bra i Ergon är höftsits, då det är svårt att vå in barnet och sedan spätta åt (spännet hamnar på ryggen då, så man måste vara väldigt vig)...
Nu väntar vi tillökning i maj och jag har letat efter ett bärsele som går att användas från nyfödd. Har provat Babybjörn med Elias men tyckte att den blev tung väldigt fort, samt att hållningen i den ju inte är så bra (för smal mellan benen). Trodde mig har hittat det perfekta alternativet på en tysk hemsida (Marsupi plus på www.loeweli.de där jag förresten också köpte Ergon) men kom nyss på att kardborre inte är så bra då det är väldigt högljudd att öppna så att alla bäbisar i 5m omkrets vaknar (inklusive den egna, förståss). Så nu vet jag inte vad jag skall göra. Kollade MeiTai, men det verkar vara olika åsikter om den är användbar till nyfödd. Vilken modell i så fall? Var hittar man till bra pris? Funkar den bra på höften till äldre barn?

Tacksam för alla idéer och synpunkter!
Tjingeling Gerbera
Användarens profilbild
Av Scharlott
Du kan komplettera Ergo med ett s.k. infant insert, som är en bebisinsats som gör att du kan bära nyfödda i Ergo. Klistrar in en bild med Ergo och infant insert, så du ser hur det ser ut.

Bild

Ett bäralternativ för en nyfödd skulle kunna vara Hoppediz Bondolino, som kan ses som ett mellanting mellan en ergonomisk bärsele och mei tai. Med ett avbärarbälte som stängs med hjälp av ett ca 40 cm brett, överlappande område av kardborrband. Axelbanden knyts sedan över midjebältet för att säkra det helt.

Bild

Du har även varit inne på idén om mei tai. Du kan bra en nyfödd i s.k. vaggaställning eller mage mot mage med fötterna innanför. Dessutom funkar den perfekt även för äldre barn. Ett mångsidigt alternativ med andra ord.

Bild

Vilken man väljer - Ergo, Hoppediz och/eller mei tai - torde vara en smaksak. Har du möjlighet att kolla på de olika alterativen, på sjalträff, kanske hos någon försäljare med provningsmöjligheter eller hos någon bärsjalsambassadör?! Då kan du testa de olika alternativen och sedan välja det som du tycker passar just er allra bäst.

Lycka till! :D
Av Gerbera
Tack för det bildrika svaret! Vad är det för MT modell? Ser ut som om man kan dra ihop överdelen, det har jag inte sett förut!
Vad gäller nyföddainsats till Ergo så har jag läst att det sättet att bära inte är så bra, då lägger jag hellre pengarna på ngt annat... Har även funderat på ringsjal, men är rädd för den ensidiga belastningen...
Användarens profilbild
Av Scharlott
Gerbera skrev:Vad är det för MT modell? Ser ut som om man kan dra ihop överdelen, det har jag inte sett förut!
Det är en Sköldpadda mei tai. Sköldpaddan har en dragsko längst upp så man kan dra åt för extra stöd.
Gerbera skrev:Vad gäller nyföddainsats till Ergo så har jag läst att det sättet att bära inte är så bra, då lägger jag hellre pengarna på ngt annat... Har även funderat på ringsjal, men är rädd för den ensidiga belastningen...
Förstår att du tvekar över den ensidiga belastningen med ringsjal. Det är också detta som gör att man ffa rekommenderar ringsjal för kortare bärstunder. Om du skall tänka på vad som är bäst för barnet och samtidigt avlastande för dig skulle jag rekommendera en långsjal, trikå eller vävd. Är en smaksak vad man föredrar. Många tycker att trikåsjalen är lättare att knyta, medan de vävda bärsjalarna anses bättre ur avlastningssynpunkt. En annan fördel med de vävda sjalarna är att det ofta är lättare att amma i dem än i en trikåsjal.

Vilket man väljer är som sagt en smaksak. Har du möjligheten att prova är det ju det allra bästa :wink:
Användarens profilbild
Av soffan
Jag måste göra lite reklam för mt, Jag skaffade en för några veckor sedan ochlionel (och jag)bara älskar den. Han är fem veckor nu och det funkar verkligen super med en så liten i, dessutom funkar det bra att bära storasyster i den också men henne bär jag ju inte så ofta eftersom hon är tre år.

Ringsjal tycker jag inte att du ska köpa till en spädis, vi hade en från början till lionel men jag fick inte alls till det med den, efteråt har jag märkt att många tycker att det är svårt med ringsjal till spädisar utan att de passar störe barn bättre.
Av Gerbera
Tack för alla svaren! Jag tror att det lutar åt en MT. Har det egentligen gjort från början... :D
Soffan, vad har du för märke på MT? Skall nog försöka se / prova några olika innan jag bestämmer mig, har ju några månader på mig...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?