Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Tack för svar! :D Då tar jag vad jag hittar hemma. och ullkurar i efterhand för säkerhets skull!

Men sådant som tex en- och tvåtrådigt från Ullcentrum det är väl naturligt (alltså inte superwashbehandlat) va? :hmm:
Nu har jag inventerat lite bland garnerna hemma och några står det "ren ny ull" på, då är de väl inte superwashbehandlade? Och på de garn som har banderoll, är det alltid angivet om de är behandlade? Har liksom inte riktigt tänkt på detta innan...eller jo fast nä eller... :roll: Dags att gå och sova efter nattmackan kanske?!?!! :this: :lol:
Fryle skrev:Jag har stickat blöjbyxor i lite olika garn. Så länge det är 100% ull och inte superwash funkar det bra.
Jag har kurat alpacka också med relativt god framgång.
Användarens profilbild
Av berit
Smultronbarn skrev:Nu har jag inventerat lite bland garnerna hemma och några står det "ren ny ull" på, då är de väl inte superwashbehandlade? Och på de garn som har banderoll, är det alltid angivet om de är behandlade? Har liksom inte riktigt tänkt på detta innan...eller jo fast nä eller... :roll: Dags att gå och sova efter nattmackan kanske?!?!! :this: :lol:

Det står. Men det känns också. Garnet är liksom glatt på ett annat sätt än obehandlad ull.

Ren ny ull har jag läst är ett varumärke :hmm: . Men det är inte superwashbehandlat :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Smultronbarn skrev:Nu har jag inventerat lite bland garnerna hemma och några står det "ren ny ull" på, då är de väl inte superwashbehandlade?
"Ren ny ull" betyder att ullen inte varit något annat tidigare, utan kommer direkt från fåret. Detta är en kvarleva från kristider då det var vanligt att gamla ullföremål repades upp, kardades om och blev till nytt garn. Detta förfarande sliter på materialet och gör kvalitén sämre.

"Superwash" är en behandling av garnet för att förhindra krympning.

Jag tror inte det är omöjligt att ett garn är av ren ny ull och ändå suerwashbehandlat.

På Karisma står det till exempel båda på etiketten:

Bild
Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:Tack för svar! :D Då tar jag vad jag hittar hemma. och ullkurar i efterhand för säkerhets skull!

Men sådant som tex en- och tvåtrådigt från Ullcentrum det är väl naturligt (alltså inte superwashbehandlat) va? :hmm:
Ullcentrums är inte superwashbehandlat och går att tova.
Användarens profilbild
Av berit
berit skrev:
Smultronbarn skrev:Nu har jag inventerat lite bland garnerna hemma och några står det "ren ny ull" på, då är de väl inte superwashbehandlade? Och på de garn som har banderoll, är det alltid angivet om de är behandlade? Har liksom inte riktigt tänkt på detta innan...eller jo fast nä eller... :roll: Dags att gå och sova efter nattmackan kanske?!?!! :this: :lol:

Det står. Men det känns också. Garnet är liksom glatt på ett annat sätt än obehandlad ull.

Ren ny ull har jag läst är ett varumärke :hmm: . Men det är inte superwashbehandlat :tumup:

Aha, hade lite fel. Intressant om ny och gammal ull Fryle :tumup: . Har jag också fel i att det nästan alltid känns om det är superwashbehandlat?
berit skrev:
berit skrev:

Aha, hade lite fel. Intressant om ny och gammal ull Fryle :tumup: . Har jag också fel i att det nästan alltid känns om det är superwashbehandlat?
Jag har inte riktigt lärt mig känna ännu, men jag tycker det kan kanske kännas lite skillnad på obehandlad ull (med lanolinet kvar i) och behandlad/färgad/vad som helst, för det blir så mjukt på fingrarna av lanolinet när jag stickat ett tag.

Nu tog jag några garnrester av Marks & Kattens babyull som första försök, så ska jag testa ett lite sticksigare garn i nästa. :tumup:

Men apropå superwash så läste jag på en tygblöjeblogg om en mamma som sade att hon ullkurar även superwashgarnbyxor, fast de håller ju inte lika länge sade hon. Men jag blev lite fundersam om det håller tätt över huvud taget när ullen inte filtar sig? :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
Hittade ett kul sock-bingo. Texten är på tyska, det står tex "spetsmönster", "bara till dig", "med magic loop", "restgarner", "ny uppläggningsteknik"...:

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
Mina två senaste sockprojekt. De sak ges bort till mina vänner med finskt ursprung som jag ska träffa på fredag.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
isbl skrev:Åh de svartvita, Fryle :loving:
För oss som gillar finsk lakrits :mums:

Bild

(Fast jag missade en rad i mönsterrapporten, så mina blev lite mindre vita än originalet. Jag märkte det när jag stickat nästan en halv socka och orkade inte göra om.)
Har varit hemma hos mamma, det blev en hel del garnshopping kan man säga....
Besökte fd Garntjänst i Kilafors och var inne på Lisas hemma i Söderhamn, stort utbud och bra reafynd på båda ställena :app:

Nu ska jag bara hitta en lucka i garderoben att stuva undan alla nystan i 8)
Användarens profilbild
Av Fryle
Amaltea skrev:Har varit hemma hos mamma, det blev en hel del garnshopping kan man säga....
Besökte fd Garntjänst i Kilafors och var inne på Lisas hemma i Söderhamn, stort utbud och bra reafynd på båda ställena :app:

Nu ska jag bara hitta en lucka i garderoben att stuva undan alla nystan i 8)
Låter toppen! :D
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?